Grupa Eurocash opublikowała, że skonsolidowane przychody ze sprzedaży w trzecim kwartale 2021 r. wyniosły 7,03 mld zł i były wyższe o 1% r/r.
- Sprzedaż detaliczna zwiększyła się o ponad 2% r/r
- Sprzedaż hurtowa została na porównywalnym poziomie r/r
- Skonsolidowana EBITDA wyniosła 236 mln zł, co daje wzrost o 5% r/r
- Zysk netto wyniósł 31,1 mln zł i był niższy o 7,8 pp. r/r
Trzeci kwartał tego roku, podobnie jak drugi, był trudnym okresem dla małych sklepów, co znalazło odzwierciedlenie w spadku sprzedaży w hurtowniach Cash&Carry. Wyższą sprzedażą osiągnęliśmy natomiast w formacie Eurocash Dystrybucja, czyli w biznesie skierowanym do większych sklepów. Postępująca cyfryzacja naszej działalności przekłada się natomiast na dalszą poprawę rentowności w hurcie. Już około 43% łącznej sprzedaży w tym segmencie jest realizowane za pośrednictwem platformy eurocash.pl.
Zmiany w liczbach placówek handlowych
Grupa opublikowała, że do końca września 2021 r. w sieci sklepów ABC (należącej do Grupy Eurocash) należało 9 143 sklepów. Ich liczba zmniejszyła się o 6 placówek r/r. Natomiast, liczba sklepów zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama wzrosła o 305 placówek r/r i pod koniec września wyniosła łącznie 5 494 sklepy.
Na koniec września 2021 r. organizowana przez Eurocash sieć ABC liczyła 9 143 sklepy (wobec 9 149 przed rokiem). Liczba sklepów partnerskich i franczyzowych zrzeszonych w sieciach Lewiatan, Euro Sklep, Groszek i Gama (PSD) wynosiła natomiast łącznie 5.494 placówki, co oznacza przyrost o 305 sklepów r/r.
Grupa Eurocash to również sieć małych supermarketów pod szyldem Delikatesy Centrum. Ich liczba pod koniec września 2021 r. wyniosła 1 565.
Budowana przez Grupę Eurocash sieć małych supermarketów na koniec września br. liczyła 1594 sklepy (w tym 1565 funkcjonujących pod marką Delikatesy Centrum) – 965 z nich to sklepy franczyzowe, a 629 to sklepy własne lub prowadzone w ramach joint venture.
Sieć Duży Ben w minionym kwartale powiększyła się o 23 markety i na koniec września liczyła 181 placówek.
Sprzedaż w detalu
Sprzedaż detaliczna Grupy Eurocash w trzecim kwartale 2021 r. wyniosła 1,61 mld zł i była o ponad 2% wyższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Wynik EBITDA detalu wzrósł o 11% r/r do 85 mln zł.
Wyższa sprzedaż w segmencie detalicznym to głównie efekt poprawy w supermarketach własnych. Pod względem efektywności, wciąż jednak ustępują one placówkom prowadzonym przez franczyzobiorców, co oznacza duży potencjał prowadzonej reorganizacji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca roku zamkniemy 59 sklepów, które najsłabiej radziły sobie na rynku i w których podjęte działania naprawcze nie rokowały trwałą poprawą rezultatów. W pierwszych dziewięciu miesiącach 2021 r. sklepy te przyniosły spadek sprzedaży segmentu o 22 mln zł oraz obniżyły EBITDA Grupy o 14,4 mln zł. Proces zamykania tych placówek rozpoczęliśmy w czwartym kwartale i liczymy, że w przyszłym roku przyniesie on wzrost efektywności i rentowności całego segmentu.
Wybrane wyniki Grupy Eurocash