W handlu tradycyjnym utrzymują się pesymistyczne nastroje, ale poprawiają się – wynika z badania danych M/platform. W październiku Nastrój Handlu Tradycyjnego (NHT) wyniósł 33 pkt., co dało wynik o 5,9 pkt. wyższy niż we wrześniu. Na listopad prognozowany jest podobny poziom.
Wskaźnik oczekiwań na kolejny miesiąc (NHT+1) wyniósł 33,9 pkt. – co daje wynik niższy o 0,9 pkt. w porównaniu do oczekiwań miesiąc wcześniej. Grudzień jest tradycyjnie najlepszym miesiącem w handlu. Utrzymujące się pesymistyczne oczekiwania względem kolejnego miesiąca mogą być związane z kolejną falą pandemii, która może negatywnie odbić się na wynikach sprzedaży. Na negatywne odbicie w wynikach badania wpływ mają też wzrosty cen energii oraz rosnąca inflacja.
Badanie przeprowadzonego w ostatnim tygodniu października przez M/platform wśród osób prowadzących małe i średnie sklepy detaliczne wskazało pesymistyczne nastroje w handlu tradycyjnym. Handel, mimo wzrostów obrotu, obawia się kolejnych zawirowań – zarówno związanych z rozpędzającą się czwartą falą, jak i wysokim poziomem inflacji.
Analogicznie jak w poprzednim miesiącu, spadek wartości sprzedaży odnotowały wyroby tytoniowe (-3,7%), piwo (-4,3%) oraz wódka (-5,7%). W październiku, podobnie jak we wrześniu, wzrostem obrotów charakteryzowała się grupa produktów świeżych, a także alkohole mocne typu whisky, rum, gin czy likery (+6,8%), ale także – w odróżnieniu od września – napoje bezalkoholowe (+1,5%) .
Metodologia NHT: Wskaźniki mogą przyjmować wartość od 0 do 100. Wynik powyżej 50 świadczy o nastrojach optymistycznych, a poniżej o przewadze opinii negatywnych. Oba wskaźniki będą publikowane na początku każdego miesiąca.
Źródło: mat. prasowe
Fot.: B. Jankowski x Newspix.pl