Z badania Santander Leasing wynika, że jedna firma na cztery w czasie pandemii zwiększyła inwestycje w obszarze nowych technologii. Dotyczy to nie tylko dużych korporacji, ale również małych i średnich przedsiębiorstw. Zwłaszcza pierwsza fala pandemii była pod tym względem intensywna – globalne firmy wydawały na technologie o ok. 15 mld dol. więcej tygodniowo niż przed wybuchem pandemii – wskazuje badanie „CIO Survey 2020” KPMG i Harvey Nash.
Z trzeciej edycji badania „Leasing Index” firmy Santander Leasing, przeprowadzonej w 2021 roku, wynika, że największy odsetek respondentów postawił na zakup urządzeń mobilnych do prowadzenia firmy.
Z których technologii korzystają przedsiębiorstwa?
Automatyzacja procesów w firmie jest już wykorzystywana w co szóstym przedsiębiorstwie, a co 10. ma ją w najbliższych planach. Z programów ERP do zarządzania firmą korzysta 10% podmiotów i niemal drugie tyle ją wdroży lada moment, natomiast sztuczną inteligencją posługuje się 8% i tyle samo ma jej wprowadzenie w nieodległych planach.
Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi ICT oraz plany w ich wdrażaniu różnią się w zależności od wielkości firmy i branży, w jakiej działa (produkcja, usługi, handel, budownictwo). O ile w obszarze urządzeń mobilnych odsetek wskazań jest podobny zarówno wśród najmniejszych, jak i większych firm, o tyle w chmurze już widać większe różnice. Dziś z cloud computingu korzysta 22% mikrofirm (jednoosobowych), 20% zatrudniających od dwóch do dziewięciu osób oraz 26% przedsiębiorstw zatrudniających do 49 osób. Plany rozwoju tej technologii ma odpowiednio 9, 14 i 17% badanych podmiotów.
Z automatyzacji częściej korzystają większe firmy i branża produkcyjna
Systemy CRM stosuje 14% samozatrudnionych oraz 21% zatrudniających od 9 do 49 osób. Od 9 do 10% przedsiębiorców chce zainwestować w ten obszar jeszcze w bieżącym roku.
Wiele z tych zakupów finansowane było przez leasing
Trzecia edycja badania „Leasing Index” wskazała, że wśród małych firm (mikro-, zatrudniających od 2 do 9 osób lub do 49 osób) korzystanie z leasingu deklaruje 49%. badanych. To odsetek wyższy o 6 pkt proc. względem 2019 roku i o 14 pkt proc. wyższy niż w 2016 roku. W przyszłości finansowanie leasingiem rozważa kolejne 18% firm.
Źródło: Newseria Biznes