Rośnie sprzedaż opon w Polsce. To może być rekordowy rok

Rośnie sprzedaż opon w Polsce. To może być rekordowy rok

Po trzech kwartałach 2021 roku odnotowano duże wzrosty sprzedaży opon w Polsce. W tym samym czasie cały rynek europejski pozostał bez zmian lub notuje spadki.  Dane opublikował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na podstawie badań ETRMA.

Od początku roku w Polsce zwiększyła się sprzedaż opon w następujących segmentach: opony do samochodów osobowych +22%, SUV +42%, ciężarowych +18%, dostawczych +38%, rolniczych +41%, przemysłowych +9%. 

Sam trzeci kwartał tego roku przyniósł wzrosty sprzedaży na poziomie 4% w segmencie opon osobowych, 26% opon dla SUV-ów, 20% w przypadku opon dostawczych, 14% – motocyklowych, 8% – rolniczych. Zwiększył się także udział opon premium – ponownie o 2 p.p. – zarówno w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, jak również ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku.

To kolejny znakomity kwartał w tym roku. Pomimo pracy fabryk pełną parą, cały czas widzimy duży popyt niemal we wszystkich segmentach. Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to może być rekordowy rok. Także w porównaniu do lat sprzed pandemii. Szczególnie budujące jest to, że klienci i kierowcy doceniają wartość i bezpieczeństwo opon klasy premium. Ich udział rynkowy w segmencie osobowym przekroczył poziom 30%.

Maciej Winiarz, prezes zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO)

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO, zwraca uwagę na wyraźne wzrosty sprzedaży opon względem 2019 roku.

Pokazuje to nie tylko popandemiczne odbicie, ale realny wzrost rynku. W segmencie motocykli mamy bardzo dobry rok w rejestracji nowych i słabszy w używanych maszyn – co powoduje, że efekty w popycie opon motocyklowych będziemy odczuwać w przyszłym sezonie. Niewielki zaś spadek w segmencie ciężarówek w samym trzecim kwartale to jedynie efekt mniejszej sprzedaży w klasie opon budżetowych. W klasach premium i średnich notujemy pokaźne wzrosty. Ich udział w rynku to odpowiednio 41 i 35%.

Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO

Europejski rynek opon

W całej Europie nie zanotowano zmian sprzedaży opon – jak przykładowo w segmencie opon do samochodów osobowych i ciężarowych, albo spadki – choćby -16% w segmencie opon rolniczych. O 20% wzrosła sprzedaż opon całorocznych, zaś o 11% spadła w przypadku opon letnich, podczas gdy opony zimowe pozostają bez zmian.

Podobnie jak w 2020 roku, także w 2021 notujemy silny wzrost w segmencie opon całorocznych – pomimo ogólnych spadków sprzedaży. Dane pokazują również, że początek zdrowienia po pandemii jeszcze nie nastąpił dla naszego sektora. Mamy nadzieję, że nadchodzące miesiące przyniosą bardziej pozytywny trend.

Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna Europejskiego Związku Producentów Opon i Gumy (ETRMA)

Źródło: informacja prasowa

Reklama