Po trzech kwartałach 2021 roku odnotowano duże wzrosty sprzedaży opon w Polsce. W tym samym czasie cały rynek europejski pozostał bez zmian lub notuje spadki. Dane opublikował Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO) na podstawie badań ETRMA.
Od początku roku w Polsce zwiększyła się sprzedaż opon w następujących segmentach: opony do samochodów osobowych +22%, SUV +42%, ciężarowych +18%, dostawczych +38%, rolniczych +41%, przemysłowych +9%.
Sam trzeci kwartał tego roku przyniósł wzrosty sprzedaży na poziomie 4% w segmencie opon osobowych, 26% opon dla SUV-ów, 20% w przypadku opon dostawczych, 14% – motocyklowych, 8% – rolniczych. Zwiększył się także udział opon premium – ponownie o 2 p.p. – zarówno w klasie opon do samochodów osobowych, SUV i dostawczych, jak również ciężarowych. Spada natomiast udział opon budżetowych w rynku.
To kolejny znakomity kwartał w tym roku. Pomimo pracy fabryk pełną parą, cały czas widzimy duży popyt niemal we wszystkich segmentach. Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, to może być rekordowy rok. Także w porównaniu do lat sprzed pandemii. Szczególnie budujące jest to, że klienci i kierowcy doceniają wartość i bezpieczeństwo opon klasy premium. Ich udział rynkowy w segmencie osobowym przekroczył poziom 30%.
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO, zwraca uwagę na wyraźne wzrosty sprzedaży opon względem 2019 roku.
Pokazuje to nie tylko popandemiczne odbicie, ale realny wzrost rynku. W segmencie motocykli mamy bardzo dobry rok w rejestracji nowych i słabszy w używanych maszyn – co powoduje, że efekty w popycie opon motocyklowych będziemy odczuwać w przyszłym sezonie. Niewielki zaś spadek w segmencie ciężarówek w samym trzecim kwartale to jedynie efekt mniejszej sprzedaży w klasie opon budżetowych. W klasach premium i średnich notujemy pokaźne wzrosty. Ich udział w rynku to odpowiednio 41 i 35%.
Europejski rynek opon
W całej Europie nie zanotowano zmian sprzedaży opon – jak przykładowo w segmencie opon do samochodów osobowych i ciężarowych, albo spadki – choćby -16% w segmencie opon rolniczych. O 20% wzrosła sprzedaż opon całorocznych, zaś o 11% spadła w przypadku opon letnich, podczas gdy opony zimowe pozostają bez zmian.
Podobnie jak w 2020 roku, także w 2021 notujemy silny wzrost w segmencie opon całorocznych – pomimo ogólnych spadków sprzedaży. Dane pokazują również, że początek zdrowienia po pandemii jeszcze nie nastąpił dla naszego sektora. Mamy nadzieję, że nadchodzące miesiące przyniosą bardziej pozytywny trend.
Źródło: informacja prasowa