Alkohole – pod względem wielkości sprzedaży to jedna z najważniejszych kategorii produktowych. Polscy konsumenci mają coraz większe potrzeby i bardziej wysublimowany gust. Jakie trunki piją najczęściej, a które pozycje wybierają na prezent? Jak kształtują się obecne trendy i co zmieniło się w branży?
Według NielsenIQ w ciągu ostatnich 12 miesięcy (wrzesień 2020-sierpień 2021) polscy kupujący wydali 40 miliardów zł na napoje alkoholowe, co oznacza niemal 4% wzrost wartości koszyka alkoholowego w porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej1.
Dane M/platform z września 2021 roku nieubłaganie potwierdzają wzrost cen w kategoriach alkoholowych. W stosunku do tego samego miesiąca w 2020 roku szczególnie zauważalne w przeciętnych koszykach analizowanych w ramach M/platform były wyższe ceny dla takich kategorii jak wódka (+13,4%) oraz inne alkohole mocne jak whisky, rum, gin czy likiery (+15,2%). Nieco mniejszy wzrost cen w sklepach tradycyjnych odnotowało piwo (+1,5).
Grudniowy wzrost sprzedaży
Koniec roku to dla kategorii alkoholi mocnych jeden z najlepszych okresów w roku co potwierdzają dane CMR pochodzące ze sklepów małego formatu o powierzchni do 300 mkw. W ciągu roku rozkład udziałów poszczególnych kategorii napojów alkoholowych w sprzedaży jest zróżnicowany.