Co roku w Polsce marnowanie jest około 5 mln ton żywności. Grupa Eurocash wychodzi temu naprzeciw wspierając właścicieli sklepów detalicznych w ograniczaniu marnowania żywności. Kampania "Szanujemy, nie marnujemy!" jest wyjątkową inicjatywą, której partnerem społecznym jest Caritas. Od początku 2021 roku Grupa przekazała już ponad 200 ton produktów do różnych NGOs.
W kampanię zaangażowały się wszystkie sieci związane z Grupą Eurocash: ABC, Groszek, Lewiatan, Euro Sklep, Gama i Delikatesy Centrum. Wspierają ją też koncept abc na kołach oraz sieć supermarketów Frisco.
Niemarnowanie żywności to jeden z najważniejszych obszarów ujętych przez Grupę Eurocash w jej Strategii zrównoważonego rozwoju 2020+. To właśnie w jej ramach powstała kampania „Szanujemy, nie marnujemy!”, skierowana bezpośrednio do przedsiębiorców prowadzących sklepy detaliczne. Grupa Eurocash, aktywnie wspierając swoich klientów, dostarcza im różnorodnych narzędzi dla rozwoju biznesu – w tym przypadku jest to wiedza o tym, jak ograniczyć marnowanie żywności.
Eurocash mówi „nie” marnowaniu żywności w sklepach
Z początkiem października przedsiębiorcy biorący udział w kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!”, otrzymali specjalnie przygotowane materiały: plakaty z hasłem kampanii, służące edukacji konsumentów w sklepach, oraz e-book „Szanuję, nie marnuję!” – podręcznik dla odpowiedzialnego przedsiębiorcy i pracownika. Zaplanowano także cykl artykułów na blogu Grupy Eurocash, w których będą poruszane tematy związane z obowiązującymi regulacjami prawnymi dot. niemarnowania żywności.
Ponadto w Światowym Dniu Żywności, 16 października br., odbyła się konferencja „Szanujemy, nie marnujemy! – odpowiedziany przedsiębiorca, odpowiedziany sklep”. Dostęp do niej otrzymali wszyscy zainteresowani właściciele sklepów, którzy współpracują z Grupą Eurocash. Przedsiębiorcy będą też mogli uczestniczyć w serii eksperckich webinariów na platformie Akademii Umiejętności Eurocash, poświęconych tematyce niemarnowania żywności i poradom prawnym w tym zakresie.
Przedsiębiorcy coraz bardziej zaangażowani w niemarnowanie żywności
Co roku w Polsce marnowane jest blisko 5 mln ton żywności[1]. Do śmietnika trafiają produkty niewykorzystane w domach oraz zniszczone w procesie produkcji, przechowywania i w handlu, w którym marnuje się blisko 7% żywności.
Dlatego tak ważne są działania kierowane do różnych grup – w tym także do przedsiębiorców prowadzących sklepy. Tym bardziej, że przynoszą wymierne rezultaty. Opublikowany w tym roku pierwszy „Raport wpływu Grupy Eurocash na rozwój przedsiębiorczości jej Klientów za 2020 rok” pokazał, że już 53% klientów firmy podejmuje działania zmierzające do bardziej odpowiedzialnego gospodarowania żywnością – ograniczają zamówienia, przeceniają i promują towary z krótką datą ważności oraz pilnują terminów przydatności do spożycia produktów.
Więcej o kampanii „Szanujemy, nie marnujemy!” można przeczytać tutaj.
Z całością działań zrównoważonego rozwoju Grupy Eurocash można się zapoznać tutaj.
Źródło: informacja prasowa
[1] Analiza strat żywności w Polsce, przygotowana przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) oraz Szkołę Główną Gospodarstwa Wiejskiego (SGGW), https://ios.edu.pl/wp-content/uploads/2021/06/Ograniczenie-strat-i-marnotrawstwa-zywnosci-wyzwaniem-najblizszych-lat-Konferencja-streszczenia-prelekcji.pdf