W relacji rocznej napoje energetyczne zdrożały średnio o 12% – wskazuje najnowsza analiza Hiper-Com Poland i UCE RESEARCH. Na podwyżkę wpływ miało wiele czynników – w tym podatek cukrowy, a także wzrost cen żywności i surowców, m.in. paliw, gazu oraz energii.
Najwięcej za napoje energetyczne zapłacą klienci sieci cash & carry i dyskontów – tam ceny wzrosły o ponad 28% i 15%. Jak wskazują analitycy, równocześnie pojawiło się także więcej promocji na te produkty. Największy przyrost tego typu aktywności zanotowały dyskonty – o przeszło 86%. Hipermarkety i sieci convenience miały ich więcej o ponad 23%, a supermarkety – o prawie 9%. Tylko sieci cash & carry zaliczyły spadek – o blisko 21%.
Gdzie kupimy energetyki najdrożej?
Analiza wykazała, że ceny najbardziej poszły w górę w sieciach typu cash & carry, tj. o 28,4%. Na drugim miejscu znalazły się dyskonty z wynikiem 15%. Z kolej najmniej zdrożały tego typu produkty w formacie convenience – o 5,4%, a także w hipermarketach – o 7,6%. W środku uplasowały się supermarkety z podwyżką o 9,7%. Jak zauważa ekspert z Hiper-Com Poland, sklepy convenience są miejscem impulsowych zakupów, co może być przyczyną ostrożniejszej polityki cenowej. Z kolei sieci cash & carry mogły odczuwać na tyle silny popyt ze strony małego biznesu, że nie obawiały się nagłego spadku sprzedaży w przypadku sporej podwyżki.
Rośnie liczba promocji na napoje energetyczne
Z raportu wynika również, że ogólnie sieci handlowe zwiększyły liczbę promocji tego typu napojów o 15,3%, patrząc rok do roku. Tutaj sytuacja jest analogiczna do podnoszenia cen, co podkreślają analitycy z UCE RESEARCH. I dodają, że sieci zauważyły wzrost sprzedaży i nie tylko podniosły ceny, ale też zwiększyły liczbę promocji. Warto też wskazać, że w analogicznym okresie ub.r. sieci notowały spadek promocji w relacji rocznej średnio o 7,5%. Tak więc widać, że odbicie jest solidne.
Widać też, że w kwestii samych promocji największy przyrost tego typu akcji zanotowały dyskonty i to aż o 86,1%. Następne w zestawieniu są hipermarkety – 23,5%, a także sieci convenience – 23,4%. Supermarkety odnotowały wzrost o 8,9%, a sieci typu cash & carry miały spadek o 20,8%.
Dane pochodzą z analizy agencji badawczo-analitycznej Hiper-Com Poland oraz UCE RESEARCH. Sprawdzono ponad 5 tys. cen oraz przeszło 3,3 tys. promocji z III kwartału tego i ubiegłego roku. Pod uwagę wzięto wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry.
Źródło: MondayNews