Co piąty Polak deklaruje chęć zakupu samochodu w ciągu najbliższych 3 miesięcy, wynika z badania „Indeks rynku moto VWFS”, przeprowadzonego na zlecenie Volkswagen Financial Services. Aż 1/4 z nich rozważa kupno auta elektrycznego.
Większość badanych deklaruje chęć zakupu auta z drugiej ręki (61%) – to o 6 p.p. więcej, niż w miesiącach letnich. Kupnem nowego pojazdu w IV kwartale 2021 r. jest zainteresowanych 39% ankietowanych, co jest najniższym wynikiem od początku roku. Co ciekawe, w najnowszym badaniu wyraźnie spadła względem poprzednich kwartałów liczba osób zainteresowanych wzięciem kredytu na zakup samochodu.
Dlaczego coraz częściej kupujemy auta elektryczne?
W badaniu zapytano także o zakup samochodów elektrycznych. Aż co czwarta (26%) osoba deklarująca chęć nabycia auta w bieżącym kwartale rozważa któryś z modeli elektrycznych. Co wpłynęło na taką decyzję? Dla niemal połowy (49%) ankietowanych kluczowa jest możliwość skorzystania z dofinansowania i ulg przy zakupie, a także niższe koszty eksploatacji e-samochodu (31%). Co dziesiąta osoba wskazała na dbałość o ekologię, a najmniej motywujące do takiego zakupu (7%) są przywileje dla użytkowników e-aut (bezpłatne parkowanie, możliwość jazdy buspasami).
Jaki budżet Polacy przeznaczają na zakup samochodu?
W badaniu „Indeks rynku moto VWFS” zapytano także o budżet przeznaczony na auto. W porównaniu do poprzednich okresów jest on coraz niższy. Obecnie samochodem w cenie do 50 tys. zł zainteresowanych jest aż 60% badanych (wiosną br. do grupy o najniższych możliwościach finansowych należało 55%). Pojazdu wartego od 50 tys. do 100 tys. zł będzie szukało 30%, również więcej niż dotychczas (28%). Powyżej 100 tys. zdecyduje się zapłacić za auto zaledwie co dziesiąty ankietowany (pół roku wcześniej – 17%).
Fakt, że coraz większa grupa osób szukających pojazdu wybiera używany i w stosunkowo niskiej cenie znajduje odbicie w preferencjach badanych co do sposobu finansowania zakupu. W pandemicznej rzeczywistości gotówka wydaje się klientom najłatwiejszą do zarządzania i utrzymania kontroli metodą finansowania. Wydawanie własnych, nie rozłożonych na raty środków, jest jednak bardziej odczuwalne, stąd tendencja do obniżania kwoty przygotowanej na zakup auta. Aż 76% badanych deklaruje, że za transakcję zapłaci gotówką. W ciągu pół roku jest to znaczący wzrost, o 14%. Wśród pozostałych 23% wybrałoby różne formy kredytów lub leasingu konsumenckiego (wiosną – 35%).
Badanie VWFS wskazuje, że bardzo uważnie podchodzimy do dostępnego budżetu, tym bardziej, że ceny samochodów nowych i używanych w ostatnim czasie znacznie wzrosły. Dochodzą do tego zapowiedzi wzrostu stóp procentowych oraz rekordowa inflacja, co wpływa na większą ostrożność kupujących w zaciąganiu ewentualnych kredytów.
Nie za młody, nie za stary – czyli iluletnie samochody będą kupować Polacy?
Wśród osób zapytanych o wiek używanego samochodu, który zamierzają kupić, na maksymalnie 5 lat wskazało 42%, o 6 p.p. mniej niż w wiosennej edycji badania VWFS. Rocznego auta szuka 3%, dwuletniego – 3%, trzyletniego – 4%, czteroletniego – 5%, a pięcioletniego – 27%. Na 10-letni pojazd skusiłoby się 30% badanych, a na 20-letni – 7%.
Kwestia wieku pojazdów na polskich drogach nie od dziś jest trudnym problemem. W roku 2020 nieco ponad 10% używanych samochodów zakupionych na naszym rynku miało poniżej 5 lat, a aż 71% liczyło więcej niż 10 lat.
Źródło: informacja prasowa