2/3 Polaków jest zdania, że odżywianie ma bardzo duży wpływ na zdrowie. Taka sama większość uważa, że odżywia się zdrowo. Jednocześnie królową polskich śniadań i kolacji jest nieśmiertelna… kanapka z wędliną lub serem, a obiadem rządzi kuchnia polska, ale znacznie lżejsza niż 25 lat temu. Raport można już przeczytać w całości. Jest już do pobrania ze strony csr.biedronka.pl.
Polacy są kulinarnie rozdarci
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez IPSOS na zlecenie sieci Biedronka „Zwyczaje żywieniowe w Polsce. Co się zmieniło przez ostatnie 25 lat?”, Polacy są kulinarnie rozdarci. Z jednej strony rośnie nasza świadomość i wiedza, częściej czytamy etykiety, staramy się zrezygnować z cukru i tłuszczu, chętniej wybieramy produkty light, ale z drugiej strony jemy coraz więcej, sięgając po przekąski między posiłkami. Jedzenie stanowi dla nas dużą przyjemność, z której ciężko zrezygnować. Tym bardziej, że jakość żywności od czasu wejścia do UE bardzo się poprawiła.
Gdzie najczęściej robimy zakupy?
W latach 90-tych robiliśmy zakupy w hipermarketach (rzadziej) i na bazarach (częściej), dziś najchętniej kupujemy w dyskontach, które łączą zalety sklepu osiedlowego i hipermarketu, oferując szeroki wybór produktów, szeroką ofertę owoców i warzyw oraz bliskość i dostępność.
Rzadziej gotujemy, chętniej korzystamy z półproduktów, które są coraz lepszej jakości, częściej jadamy na mieście i zamawiamy jedzenie do domu - tu od lat niezmiennie króluje pizza, zaraz przed kebabem.
Konsumenci o sklepach sieci Biedronka
Konsumenci widzą i doceniają zmiany, które nastąpiły w sklepach sieci Biedronka w ciągu ostatnich 25 lat, w szczególności fakt, że sieć oferuje różnorodne produkty dla całej rodziny, wprowadza nowe smaki i ciekawe produkty spożywcze. Dodatkowo oferuje produkty dostępne cenowo odpowiadające na różne potrzeby żywieniowe oraz posiada szeroką gamę produktów świeżych. Niemal 60% Polaków jest zdania, że to właśnie Biedronka czyni zdrowe odżywianie Polaków łatwym.
Zmiany na talerzach Polaków
Jak wynika z badania IPSOS dla sieci Biedronka, Polacy przygotowują dania tradycyjnej kuchni w nowy sposób, są lżejsze, dodajemy do nich nowe składniki. Jako społeczeństwo jesteśmy otwarci na eksperymentowanie w kuchni, obiady, które jadamy są bardzo zróżnicowane. Inne wybierają ludzie młodzi, inne osoby z dziećmi (dużo zup i dań mącznych), inne osoby starsze, ale pod pewnymi względami wciąż nasze żywienie wygląda podobnie (na śniadania i kolacje najchętniej jemy kanapki, a w weekend wracamy do tradycyjnych smaków takich jak rosół, pomidorowa, ziemniaki).
Mimo przywiązania do tradycji niemal 60% Polaków lubi eksperymentować, stosować nowe przepisy, próbować nowe dania. Dla 82% Polaków jedzenie jest prawdziwą przyjemnością, a dla 73% doznania smakowe są w jedzeniu ważniejsze niż aspekty zdrowotne. 65% Polaków ma zdecydowaną słabość do słodyczy i przekąsek, a 58% dziennie zjada więcej kalorii niż potrzebuje.
W porównaniu z tym co jedliśmy 25 lat temu, dzisiaj konsumujemy m. in. więcej ciemnego i pełnoziarnistego pieczywa, jogurtów, mrożonych warzyw i oliwy z oliwek. Białe pieczywo, mleko, jajka i olej jemy na podobnym poziomie.
Polacy jedzą coraz zdrowiej
Z raportu płyną optymistyczne wnioski: 63% Polaków ogranicza obecnie ilości spożywanego cukru, a połowa soli i tłuszczu. Ponad połowa z nas pije codziennie 1,5-2 l wody, a prawie połowa codziennie spożywa porcję warzyw i owoców. 45% Polaków ogranicza ilość spożywanych produktów zawierających konserwanty, sztuczne barwniki i inne substancje dodatkowe E. Pochodzenie produktów ma dla nas duże znaczenie. Dotyczy to szczególnie produktów świeżych, które Biedronka oferuje w niskich cenach i wysokiej jakości.
Źródło: informacja prasowa