Wykorzystanie automatów paczkowych w trade marketingu

Wykorzystanie automatów paczkowych w trade marketingu

Automaty paczkowe są widoczne już w niemalże całej Polsce. Niemały wpływ na rozwój tego segmentu branży logistycznej miał gwałtowny wzrost znaczenia e-commerce jako kanału sprzedaży. Temat automatów paczkowych, potencjału oraz przyszłości tych urządzeń przybliżył Piotr Kraśnicki, członek zarządu Modern-Expo, podczas Konferencji Nowoczesny Trade Marketing & Retail.

Wraz z rosnącym zainteresowaniem e-zakupów także konsumenci stali się coraz bardziej wymagający w kontekście warunków i udogodnień w dostawie towarów. Z jednej strony wybrzmiewa potrzeba szybkiego dostarczenia paczki, z drugiej natomiast dostawy w sposób ekologiczny. Konsumentom zależy na wygodzie, ale również niskiej cenie. Paczka powinna być jednocześnie łatwo dostępna i dostarczana bezkontaktowo.

To są skrajnie przeciwstawne wymagania i tak naprawdę jedynym co może je spełnić jest właśnie automat paczkowy.

Piotr Kraśnicki, członek zarządu Modern-Expo

Rosnące wymagania wśród konsumentów są faktem. Badanie przeprowadzone przez McKinsey potwierdziło natomiast, że to cena okazuje się kluczowym czynnikiem dla odbiorców paczek. Zgodnie z wynikami 70% badanych chciałoby najtańszego sposobu dostawy. Z kolei średnio dla co 5 respondenta najbardziej liczy się szybkie jej dostarczenie, a aż 27% nie kupiło produktów, ponieważ dostawa była zbyt wolna.

Jaka będzie przyszłość automatów paczkowych?

Piotr Kraśnicki zwrócił uwagę na to, jak automaty paczkowe ewoluowały w ostatnim czasie. Zmienił się nie tylko sam wygląd maszyn, które coraz częściej „wrastają” w tkankę miejską, ale również stały się łatwiejsze w obsłudze (obsługa wielu z nich odbywa się za pośrednictwem aplikacji), a także zyskały nowe życie za sprawą wprowadzanych do nich funkcjonalności (jak wmontowana maszyna vendingowa czy obsługa zwrotów).

Już teraz obserwujemy rosnące zainteresowanie tymi maszynami w Polsce, gdzie na rynek wchodzą kolejni operatorzy. Poza InPostem czy Allegro, które do końca tego roku będzie miało już 1,5 tys. urządzeń, wprowadzenie tego rodzaju dostawy ogłosiła też Poczta Polska czy Orlen.

Sprowadzi się to do tego, że tych urządzeń będą dziesiątki tysięcy. My szacujemy, że dla 40-50 tys. urządzeń jest przestrzeń na wystawienie na terenie Polski.

Piotr Kraśnicki, członek zarządu Modern-Expo

 

Reklama