Pomimo wyzwań wynikających m.in. z pandemii COVID-19, polski rynek słodyczy czekoladowych rośnie, choć dynamika wzrostu jest niższa niż w ubiegłych latach.
Okres bożonarodzeniowy to wyjątkowy czas – także dla słodkości, które często stanowią dodatek do grudniowych prezentów. Jednak przed branżą stoją w tym roku pewne wyzwania, o których powiedziała nam Aleksandra Kusz vel Sobczuk, Kierownik Komunikacji Korporacyjnej firmy Wedel.
Tegoroczny sezon świąteczny branża rozpoczyna w obliczu wyzwań surowcowych i logistycznych – mierząc się ze wzrostem cen w prawie wszystkich kategoriach surowcowych (m.in. mleko, cukier) oraz opakowaniowych, a także stałych kosztów operacyjnych. Wyzwaniem jest także sytuacja międzynarodowego transportu, na którą wpływają m.in.: wydłużony czas dostaw, wzrost stawek za wynajem kontenerów czy wysokie koszty frachtu morskiego.
Mogłoby się jednak wydawać, że czas naznaczony szokującymi obostrzeniami i skrajną niepewnością powoli odchodzi w zapomnienie, a Polacy przyzwyczaili się do życia z pandemią w tle. Powrót do normalności odczuła także branża słodyczy czekoladowych.
Pozytywnym trendem jest natomiast powrót do nawyków zakupowych sprzed pandemii. Np. podczas pierwszego lockdownu (marzec-kwiecień 2020 r.) o ponad 30% spadała sprzedaż bombonierek. Wpłynął na to m.in. fakt, że ludzie przestali chodzić w gości czy odwiedzać znajomych. Patrząc na aktualne dane możemy powiedzieć, że wraca normalność – bombonierki znów dobrze się sprzedają, ustabilizowała się też sytuacja formatów impulsowych. To pozwala nam z optymizmem patrzeć na tegoroczny sezon świąteczny i poszczególne segmenty, w których firma Wedel jest liderem np. segment pralin, w którym mamy udział na poziomie 21,2%[1] czy kategorię pianek w czekoladzie, w której nasze Ptasie Mleczko® posiada prawie 60% udziałów[2].
[1] źródło: E.Wedel za NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2020-czerwiec 2021, kategoria: Słodycze, Praliny
[2] źródło: E.Wedel za NielsenIQ - Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska z Dyskontami (Food), sprzedaż wartościowa, okres lipiec 2020-czerwiec 2021, kategoria: Słodycze, Praliny, Pianki w czekoladzie (Segment: Pralines, Sub-segment: Musse, Musse&Jelly)
źródło: informacja Polbisco