Polskie firmy szukają sposobów na pozyskanie nowych klientów, inwestując m.in. w rozwiązania wspierające sprzedaż w kanale online. I słusznie, bo e-commerce to najdynamiczniej rozwijający się rynek.
- W 2020 roku rynek e-commerce był odpowiedzialn za 14% udziałów w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Jest to dynamicznie rozwijający się kanał, który z roku na rok się powiększa.
- W najbliższym czasie główną grupą konsumencką będzie pokolenie Z, dlatego firmy już teraz muszą otwierać się na ich potrzeby.
- Jednym z celów Komisji Europejskiej jest digitalizacja przedsiębiorstw do 2030 roku. Polska na tle unijnym wypada całkiem dobrze. Co druga rodzima firma korzysta z przetwarzania danych w chmurze.
To pewne, że sektor handlu internetowego nie zatrzyma się przez najbliższe lata, ponieważ konsumenci deklarują, że nawet w przypadku ustania pandemii nadal będą korzystać ze sklepów internetowych. W efekcie firmy działające w tym segmencie muszą przygotować się nie tylko na przypływ nowych klientów i zadbać o customer experience, ale i odpowiednio zabezpieczyć swoją infrastrukturę przed cyberatakami.
Polska jednym z najszybciej rosnących rynków e-commerce w Europie
162 mln zł – to według badania PWC „Perspektywy rozwoju rynku e-commerce w Polsce” szacowana wartość, jaką osiągnie rynek e–commerce w Polsce w ciągu najbliższych 5 lat. Już w 2020 r. kanał online mógł cieszyć się 14% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w Polsce. Wpływ na to miały m.in. pandemia i przyspieszony rozwój platform e-commerce. Dane wskazują na to, że trend ten będzie się nie tylko utrzymywał, ale i z każdym rokiem rósł w siłę, bo niemal 85% Polaków deklaruje, że nawet po zakończeniu pandemii nie zamierza zmniejszyć częstotliwości e-zakupów.
Raport Accenture „Konsument w nowej rzeczywistości” wskazuje, że w maju 2019 roku w sieci kupowało 57% internautów, rok później było to już 72%, a obecnie 60% kupuje regularnie. W 2020 roku Polacy dokonali zakupów online na ponad 15,3 mld euro. To wzrost o 31,4% w stosunku do roku 2019. Polski rynek e-commerce należy do najbardziej dynamicznie rosnących rynków europejskich. Według badań organizacji eCommerce Europe, Polska uzyskała najlepszy wynik w całej Europie, choć to wynika z tego, że jesteśmy dopiero na początku drogi rozwoju w porównaniu do rynków zachodnich.
Jak kupuje pokolenie Z?
Młodość i mobilność idą w parze. Jeśli firmy chcą odnosić sukcesy na płaszczyźnie e–commerce, muszą otworzyć się na potrzeby pokolenia Z, ponieważ w najbliższych latach to ono będzie stanowić główną grupę konsumencką. A jak kupują młodzi? Według badania „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska”, w najmłodszej grupie respondentów najczęściej wybieranym w kontekście e-commerce’u typem urządzenia jest telefon – wskazało go aż 92% badanych w wieku 15–24 lat. Choć ogólnie, we wszystkich grupach wiekowych, najczęściej w procesie zakupów online używany jest laptop (80% wskazań), a na dalszych miejscach – smartfon (69%) oraz komputer stacjonarny (50%). Wydaje się zatem, że sprawna, kompletna i bezpieczna infrastruktura IT to kluczowy filar dla firm.
Cyfrowe cele Europy: 75% przedsiębiorstw w UE powinno korzystać z chmury do 2030 r.
Jednym z celów Komisji Europejskiej jest digitalizacja przedsiębiorstw do 2030 roku. Zgodnie z tą wizją, 75% firm w Unii Europejskiej powinno korzystać między innymi z rozwiązań chmurowych. Polskie firmy z sektora handlowego już dziś zasługują na pochwałę, bo radzą sobie nieźle, mimo różnych przeciwności. Z raportu Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wiemy, że 61% badanych firm i instytucji w Polsce słyszało o przetwarzaniu danych w chmurze, a korzysta z niego – połowa z nich. Firmy, które korzystają z cloud computingu dostrzegają korzyści, ale mają też obawy.
Firmy zmagające się w obliczu pandemii z niemożliwymi do przewidzenia przestojami czy nieobecnościami swoich pracowników musiały w szybkim tempie zbudować cyfrowe kanały i skoncentrować się na działalności online. Biznes w chmurze to przede wszystkim bezpieczeństwo, ale i szansa na optymalizację kosztów, rozwój i zbudowanie przewagi konkurencyjnej, a polscy retailerzy o tym wiedzą.
Poczta Kwiatowa®, firma będąca pionierem w sprzedaży kwiatów za pośrednictwem Internetu, skupiła się na zapewnieniu większego bezpieczeństwa swoich serwerów i gromadzonych danych. W tym celu firma wdrożyła rozwiązanie Polcom SOC, czyli Security Operation Center w modelu usługowym.
Obawy w branży e-commerce
Z przeprowadzonego w sierpniu 2021 r. badania Związku Przedsiębiorców i Pracodawców na podmiotach rynku e-commerce w Polsce, dowiadujemy się też, że są aspekty, których przedstawiciele branży e–commerce obawiają się na swojej drodze do transformacji cyfrowej. Na liście barier znajdują się m.in.: brak wiedzy na temat chmury i innych rozwiązań, niewystarczające środki finansowe, wysokie koszty market place-ów, skomplikowane kwestie prawno–podatkowe lub trudności logistyczne.
Przedsiębiorstwa z branży e-commerce, mimo iż dysponują własnymi zasobami, sięgają po wsparcie wszędzie tam, gdzie im samym brakuje doświadczenia, wiedzy lub narzędzi. Reorganizacja pracy związana z wybuchem pandemii była testem dla wielu przedsiębiorstw e-commerce, a te korzystające z chmury mogą cieszyć się stałą dostępnością systemów, skalowalnością czy elastycznością.
Ciągłość i bezpieczeństwo działania firmy a customer experience
Wygodna płatność, szybka dostawa, intuicyjność procesu zamawiania, brak problemów technicznych np. z dokonaniem płatności lub dostosowaniem strony do urządzeń mobilnych i wiele innych drobnych zdarzeń mogą decydować o customer experience. Jednak obok dbałości o jakości usług, podstawą jest bezpieczeństwo. Według danych CDNetworks, 2020, e-commerce był trzecim najczęstszym celem cyberataków w Polsce, mających na celu przechwycenie danych czy brak dostępu do infrastruktury IT. Stąd np. Poczta Kwiatowa® dążyła do tego, aby zabezpieczyć serwis internetowy przed cyberatakami i utratą danych przenosząc je do chmury, a przy tym jednocześnie zyskać pełne wsparcie w zakresie monitoringu i reakcji na incydenty bezpieczeństwa.
Źródło: informacja prasowa Polcom