Rozmowa z Mariuszem Rusinem, Prezesem Zakładów Mięsnych Silesia

Rozmowa z Mariuszem Rusinem, Prezesem Zakładów Mięsnych Silesia

O aktualnych trendach, wyzwaniach, a także o tym jak w obliczu coraz większych wymagań ze strony konsumenta utrzymać się wśród liderów rynku i skomponować wyjątkową ofertę, rozmawiamy z Mariuszem Rusinem, Prezesem Zakładów Mięsnych Silesia.

Zgromadzenie pod jednym szyldem marek, które pozwolą na utrzymanie firmy wśród liderów sprzedaży jest nie tylko wielkim sukcesem, ale w obliczu ciągle zmieniającego się rynku i trendów żywieniowych – nieustającym wyzwaniem. Co wymieniłby Pan jako główne zasady prowadzenia tak wielkiego przedsiębiorstwa, które pozwalają na tak dobre prosperowanie firmy?

Każda firma ma jeden główny cel – maksymalizacja zysków ze sprzedaży oraz prowadzonych działań, a także jak największa minimalizacja strat. Aby cały ten mechanizm funkcjonował właściwie trzeba umiejętnie zarządzać procesami wewnątrz organizacji. Optymalizować działania, które sprawdzały się dawniej, a dzisiaj okazują się niepraktyczne, trzeba na bieżąco śledzić zmiany zachodzące na rynku, by móc zareagować w jak najkrótszym czasie. Oczywiście bardzo ważny jest kapitał ludzki. Zgromadzenie pod jednym dachem specjalistów i ekspertów w danej dziedzinie oraz skuteczne zatrzymanie ich w firmie, co nie jest bez znaczenia biorąc pod uwagę aktualną sytuację na rynku pracy. Bowiem to właśnie dobry i zgrany zespół stoi za sukcesem każdej firmy.

Wyszukane gusta konsumentów i nowe trendy pojawiające się na rynku wymuszają niejako zmiany asortymentu w portfolio, ale też w samym składzie produktów czy sposobie przetwarzania. Co stanowi obecnie największe wyzwanie dla branży mięsnej? Jaki wpływ na ofertę mają ewoluujące nawyki żywieniowe?

Branża FMCG charakteryzuje się bardzo dużą dynamiką. Nadążenie za nowymi trendami oraz sprostanie coraz to wyższym wymaganiom klientów jest więc sporym wyzwaniem dla branży mięsnej. Od dłuższego czasu obserwujemy wzrost świadomości konsumentów, którzy coraz częściej dokonują przemyślanych zakupów zwracając uwagę nie tylko na mięsność wędlin, ale także na cały skład, np. na konserwanty czy inne dodatki wykorzystywane przy produkcji żywności. Istotne jest, aby skład był krótki i zrozumiały. Klienci szukają też produktów droższych i lepszych jakościowo. Taka zmiana wśród konsumentów przyczyniła się do poprawy jakości produktów oraz spowodowała zacieranie się segmentu niskiej i średniej półki.

Zmiany trendów w nawykach żywieniowych mają odzwierciedlenie w ofercie firm z branży mięsnej. Obserwujemy jak z miesiąca na miesiąc kolejni producenci wprowadzają do sprzedaży produkty z tzw. „czystą etykietą”, receptury oparte na naturalnych składnikach, produkty BIO. Na rynku pojawia się coraz więcej produktów z kategorii dań gotowych, co jest wynikową bardzo dynamicznego trybu życia, zwłaszcza ludzi młodych, którzy nie zawsze mają czas na przygotowanie posiłku od podstaw, sięgają więc po półprodukty czy gotowe zestawy obiadowe.

Jaki jest dzisiejszy konsument? Czy istnieje pewien klucz jakim kieruje się dokonując zakupów? Cena, jakość, skład, pochodzenie, smak?

Dzisiejszy konsument nazywany konsumentem 3.0, czy inaczej prosumentem, jest na ogół bardzo świadomy swoich decyzji, często o produkcie wie więcej niż jego sprzedawcy. Jakość i zaufanie do marki jest więc dla niego istotne. Współczesny konsument bardzo sprawnie porusza się w sieci internetowej, skąd coraz częściej czerpie informacje dotyczące danego produktu, marki oraz aktualnych promocji. W grę wchodzą fora internetowe, portale opiniotwórcze, media społecznościowe oraz influencerzy ze swoimi blogami czy kanałami w mediach społecznościowych, którzy coraz częściej odgrywają znaczącą rolę w procesie decyzyjnym konsumentów, tworząc ciekawy i unikatowy content lub po prostu wyrażając swoją opinię dotyczącą produktu/marki. Dlatego też firmy coraz częściej i chętniej decydują się na współpracę z internetowymi twórcami.

W ostatnim czasie na znaczeniu zyskuje pochodzenie produktu – w żywności zdecydowany prym wiedzie polskość. Oczywiście dla części konsumentów nadal ważnym czynnikiem decyzyjnym jest cena produktu. Ciekawą grupą konsumentów, którzy posiadają już własne gospodarstwa domowe, jest Pokolenie Y tzw. Millenialsi. Dla nich istotnym czynnikiem jest wyróżnienie się wśród innych. To grupa, która chętnie sięga po nowości, szukając najlepszych produktów dla siebie, zwracając przy tym uwagę właśnie na cenę produktu. W związku z czym trudno tutaj zamknąć wszystkich konsumentów w jednym worku i mówić o kluczu.

Wędliny Z Kurnej Półki – to nie tylko propozycja zachęcają nas grą słów w nazwie, ale przede wszystkim – wyjątkowym składem i jakością. Proszę opowiedzieć o inspiracji, a także samej linii.

Inspiracją dla linii wędlin Z Kurnej Półki byli polscy konsumenci, którzy nie tylko szukają smacznych i ciekawych alternatyw dla wędlin wieprzowych, ale coraz częściej większą wagę przywiązują do składu wędlin, szukając tych najprostszych, pozbawionych zbędnych dodatków. To właśnie jest jednym z głównych komunikatów, które przekazujemy konsumentom PROSTY SKŁAD, przyprawione mięso z kurczaka + sól peklująca. Bowiem w produktach Z Kurnej Półki nie ma miejsca dla glutaminianu monosodowego, fosforanów dodanych czy barwników. Drugą, bardzo istotną, patrząc na aktualne trendy konsumenckie, przewagą jest pochodzenie surowca. Polski drób – to kolejny komunikat przekazywany konsumentom, który pojawia się zarówno na opakowaniach produktów jak również we wszystkich materiałach promocyjnych. Grupa Cedrob przez lata wypracowała i udoskonalała swoją filozofię „Od ziarna do stołu” – stając się swoistym drobiarskim ekspertem. Aby zapewnić wysoką jakość surowca, mięso z kurcząt produkowane jest pod ścisłym nadzorem służb weterynaryjnych oraz wewnętrznych służb jakościowych Cedrob S.A. Będąc w Grupie mamy dostęp do wysokiej jakości, polskiego drobiu, błędem byłoby więc tego nie wykorzystać.

Aktualnie w skład linii wędlin Z Kurnej Półki wchodzi 6 produktów: Krakowska, filet, krucha, kiełbasa z piersią, pierś delikatna oraz kurczak gotowany Z Kurnej Półki. Cały czas pracujemy nad kolejnymi pozycjami, które wejdą w skład tej linii.

Wędliny zawsze kojarzyć się będą ze śniadaniem. Zbliżający się rok szkolny, gdy rodzice poszukują dla swoich pociech jak najlepszych produktów zdaje się być idealnym momentem, by zaoferować im to czego oczekują. Jaka jest Wasza wizja idealnej oferty śniadaniowej?

Z pewnością różnorodna, tak aby każdy mógł znaleźć w niej swoje ulubione smaki. W idealnej ofercie śniadaniowej powinny znaleźć się więc – wędliny wieprzowe oraz drobiowe. Doskonale sprawdzi się tutaj nasza nowość wędliny Z Kurnej Półki marki Cedrob. Na porannych kanapkach świetnie sprawdzą się również wędliny plastrowane Duda Specialite z linii Nasze Polskie, które inspirowane są tradycyjnymi, polskimi smakami. Mamy tu m.in. szynkę i schab z beczki, pyszny dojrzewający kindziuk, dobrze przyprawioną kiełbasę czernichowską czy salceson z golonki.

Jednak nie samą kanapką człowiek żyje, więc nie wyobrażam sobie dobrej oferty śniadaniowej bez produktów takich jak frankfurterki, kiełbaski czy parówki. W tych kategoriach mamy również produkty idealne na śniadania jak np. kiełbaski śniadaniowe, pakowane w 200-gramowe opakowania kiełbaski śląskie, kiełbaski pikantne oraz kiełbaski bratwurst. Doskonale na śniadania sprawdzają się także frankfurterki delikatesowe Duda Specialite, które nie tylko są pyszne, ale również bezpieczne dla osób chorych na celiakię i cierpiących na nadwrażliwość na gluten, ponieważ nie zawierają tego alergenu.

Jak ważna w utrzymaniu zaufania konsumentów jest oferta sezonowa? Okres grillowy czy święta generują różne potrzeby – jaka jest odpowiedź Zakładów Mięsnych Silesia na to wyzwanie?

Dostosowanie oferty produktowej do poszczególnych sezonów z pewnością sprzyja budowaniu lojalności konsumentów, dzięki której marka może skuteczniej konkurować na rynku. W okresie przedświątecznym w ofercie pojawiają się wysokiej jakości wędzonki oraz pasztety, które nie są dostępne w stałej ofercie. Przed świętami wielkanocnymi produkujemy większe ilości kiełbasy białej, która dostępna jest w kilku wariantach. Pojawiają się również wędliny stricte do koszyczka jak np. kiełbasa koszyczkowa oraz szynka koszyczkowa. Jeśli z kolei chodzi o sezon grillowy w naszej ofercie pojawią się różnego rodzaju kiełbasy oraz kaszanki pod specjalnym subbrandem Duda Rodem z Piekła. Dodatkowo w naszych mediach społecznościowych sezonowo pokazujemy inspiracje kulinarne, z wykorzystaniem naszych produktów, idealne na świąteczny stół czy grillowy ruszt.

A czy ma Pan swój ulubiony produkt? Co nim jest i dlaczego?

Moim zdecydowanym faworytem jest kiełbasa myśliwska Duda Specialite. Jest to, niezmienna od wielu lat i według mnie najlepsza kiełbasa myśliwska na rynku. Wielu próbowało ją „podrobić”, jednak nikomu nie udało się osiągnąć takiej doskonałości w produkcji tej kiełbasy jak właśnie Zakładom Mięsnym Silesia (marce Duda).

Obserwując rozwój przedsiębiorstwa, nieustannie zaskakujecie konsumentów wyjątkowymi produktami i działaniami. Jakie są Wasze plany na najbliższe miesiące?

Przede wszystkich zaskakiwać dalej, co wbrew pozorom nie jest takim prostym zadaniem, przy tak silnej konkurencji na rynku. Będąc jednak w Grupie Cedrob korzystamy z możliwości jakie daje nam konsolidacja. Mamy dostęp do pewnego, sprawdzonego surowca, który decyduje o jakości produktów gotowych. Dlatego powstała linia Z Kurnej Półki. Chcemy się mocniej skoncentrować na mięsie drobiowym, ponieważ widzimy tutaj ogromny potencjał. W planach mamy również rozwój dań convenience opartych właśnie o drobiowy surowiec.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska

Reklama