Nowoczesna franczyza

O nowatorskim podejściu do franczyzy rozmawiamy z Mirosławem Szawerdo, właścicielem dwóch supermarketów Intermarché w Myśliborzu i Dębnie, odpowiedzialnym za rekrutację oraz szkolenie franczyzobiorców Grupy Muszkieterów.

Większość działających w Polsce sklepów przekonała się, że w grupie łatwiej jest prowadzić działalność. Detaliści coraz chętniej się zrzeszają, ale konkurencja na rynku sieci franczyzowych jest coraz większa. Czym wyróżnia się Intermarché?

Model biznesowy oferowany w Polsce przez Grupę Muszkieterów od ponad 20 lat pozwala z sukcesem realizować ambicje zawodowe wielu polskich przedsiębiorców. Obecnie w jej strukturach swoją działalność prowadzi blisko 300 niezależnych franczyzobiorców, którzy zarządzają sklepami Intermarché i Bricomarché. Model biznesowy Grupy Muszkieterów jest unikalny, ponieważ opiera się na zasadzie współdecydowania oraz niesie za sobą wiele korzyści dla nowych, potencjalnych przedsiębiorców. Każdy ze współpracujących z nami franczyzobiorców może realizować się w podwójnej roli menedżerskiej: jest niezależnym szefem zarządzanego przez siebie supermarketu, jak również może wspierać Grupę w obszarze działania struktur centralnych (np. zakupy i logistyka). Dzięki temu właściciele sklepów Intermarché i Bricomarché mogą uczestniczyć w kształceniu polityki Grupy oraz mieć swój udział w wyznaczaniu dalszych kierunków jej rozwoju.

Franczyzobiorcą Grupy Muszkieterów może zostać każdy, kto wykazuje się przedsiębiorczością i posiada środki niezbędne do uruchomienia inwestycji.

Na jakie korzyści może liczyć detalista dołączający do Intermarché?

Współpraca w ramach Grupy zapewnia przedsiębiorcom szereg korzyści, wśród których jest m.in. wsparcie w wyborze lokalizacji sklepu i opracowaniu jego projektu, a także pomoc w doborze wyposażenia, budowie placówki oraz przygotowaniu sklepu do otwarcia. Franczyzobiorcy dołączający do Grupy mają możliwość prowadzenia działalności w strukturach dużej i rozpoznawalnej sieci, z wieloletnim doświadczeniem w handlu. Dodatkowo pozyskują oni niezbędne know-how i wsparcie szkoleniowe, które ułatwiają im odpowiadanie na potrzeby klientów. Ponadto przedsiębiorcy podejmujący współpracę w ramach Grupy zyskują możliwość zarządzania przedsiębiorstwem o wielomilionowych obrotach oraz szerokie wsparcie ze strony doświadczonych specjalistów.

Jako firma pomagacie społecznie. Jak działa Fundacja Muszkieterów?

Zaangażowanie społeczne jest jedną z podstawowych wartości Grupy Muszkieterów i koncentruje się na wspieraniu mieszkańców miast, w których prowadzimy działalność. To wśród tych osób żyją i pracują właściciele sklepów Intermarché i Bricomarché, co pozwala im najlepiej poznawać ich potrzeby i na nie odpowiadać. Jedną z inicjatyw na rzecz lokalnych społeczności jest założona w 2002 roku Fundacja Muszkieterów, która ma na celu pomoc osobom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej i materialnej. Wśród akcji organizowanych przez naszą Fundację znalazły się „Place Zabaw – Muszkieterów” oraz „Wakacje z Muszkieterami”. Celem pierwszej z wyżej wymienionych kampanii było stworzenie bezpiecznych, nowoczesnych i kolorowych miejsc do spędzania wolnego czasu przez dzieci. Akcja prowadzona była przy wsparciu władz lokalnych, które wyznaczyły i przygotowały teren, na którym następnie powstały place zabaw. W ramach akcji właściciele lokalnych sklepów Intermarché i Bricomarché pokryli koszty zakupu oraz montażu zestawów zabawowych. Inną inicjatywą są „Wakacje z Muszkieterami” skierowane do dzieci w wieku 8-14 lat, które pochodzą zarówno z rodzin niezamożnych, jak też domów dziecka, a mimo wielu trudności wykazują się wzorową postawą w szkole i mogą pochwalić się wysoką średnią ocen. W wyniku wsparcia finansowego współpracujących z nami franczyzobiorców, Fundacja Muszkieterów zorganizowała już trzy edycje akcji dla blisko 3 000 dzieci z całej Polski.

Sieć oferuje usługę Drive Intermarché. W jaki sposób działa i gdzie można z niej skorzystać? Czy planujecie objąć nią wszystkie sklepy z sieci?

W Grupie Muszkieterów staramy się na bieżąco obserwować trendy obowiązujące w branży handlowej. Nawyki zakupowe polskich konsumentów dynamicznie ulegają zmianie i przyczyniają się do wzrostu znaczenia sprzedaży produktów przez internet. W związku z tym od 2015 roku testujemy usługę Drive Intermarché i stale ją rozwijamy. Dzięki niej klienci sieci Intermarché mają możliwość zamówienia produktów przez stronę internetową. Artykuły są pakowane i dostarczane przez obsługę sklepu bezpośrednio do samochodu klienta w specjalnej strefie znajdującej się przed supermarketem. Zakupy mogą być gotowe do odbioru nawet po upływie dwóch godzin od momentu złożenia zamówienia. Przygotowane produkty można odebrać w ciągu doby. Klienci decydujący się na zakupy przez internet mają zdalny dostęp do coraz bogatszej oferty asortymentowej. Obecnie liczba produktów dostępnych online wynosi od 9 do 11 tys. artykułów w zależności od lokalizacji. Około 2 tys. z nich to produkty marek własnych. W drugiej połowie 2019 roku uruchomiliśmy to rozwiązanie w aż trzech nowych lokalizacjach. Obecnie z usługi Drive Intermarché mogą korzystać mieszkańcy dziewięciu miast: Gryfina, Katowic, Kostrzyna nad Odrą, Legnicy, Poznania, Śremu, Środy Wielkopolskiej, Świdnicy i Trzebiatowa. Rozwiązanie cieszy się coraz większym zainteresowaniem klientów. Z danych wynika, że każdego roku odnotowujemy wzrost użytkowników tej usługi o kilkadziesiąt procent. W planach na rok 2020 jest uruchomienie usługi w co najmniej 10 kolejnych supermarketach.

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska

Reklama