Wywiad z Przemysławem Pawlakiem, Senior Brand Manager w Stock Polska

Wywiad z Przemysławem Pawlakiem, Senior Brand Manager w Stock Polska

O pozycji alkoholi z segmentu premium, aktualnych trendach na rynku, a także wódce Beluga opowiada Przemysław Pawlak, Senior Brand Manager w Stock Polska.

Jak obecnie kształtuje się sytuacja na rynku alkoholi? Jakie są najsilniejsze trendy? Czy pandemia wpływa na działalność branży?

Biorąc pod uwagę sytuację, w której żyjemy od marca, można powiedzieć, że rynek alkoholi mocnych ma się dobrze, oczywiście nie uwzględniając kanału HoReCa. Na rynku widać nadal zainteresowanie zarówno alkoholami o ugruntowanej pozycji, jak i nowościami, które wprowadziliśmy w ostatnich miesiącach.

Mimo spadków w segmencie premium i superpremium, jesteśmy zadowoleni z pozycji wódki Beluga na rynku, która licząc rok do roku zanotowała wzrost sprzedaży. Aktualnie znajduje się ona na podium, zajmując trzecie miejsce pod względem udziału w rynku i jest najdynamiczniej rosnącym aktualnie brandem w swoim segmencie – jednym z dwóch, które w ciągu ostatnich miesięcy miały wzrosty.

Jeżeli spojrzymy na udział w sprzedaży butelek o pojemności 700 ml to wódka Beluga plasuje się na drugim miejscu na rynku! Patrząc na kierunek rozwoju rynku alkoholi, premiumizacja marek oraz rozwój segmentu premium i superpremium będą utrzymywały trend wzrostowy. Cieszy nas, że zarówno Beluga Noble, Celebration czy ultraluksusowa Gold Line znalazły swoje grono odbiorców, które z roku na rok rośnie!

Stock Polska dystrybuuje alkohole z sektora premium. Jak sektor ten odczuwa skutki pandemii w kontekście swoich brandów?

Alkohole z sektora premium i superpremium radzą sobie cały czas bardzo dobrze. Jest to sektor, który notuje wzrosty rok do roku. Oczywiście tak jak i pozostałe segmenty notujemy spadki w kanale HoReCa, ale jest to spowodowane zamknięciem lokali w wyniku pandemii.

Beluga to alkohol stosunkowo młody, ale z sukcesem wszedł na rynek międzynarodowy. Czym się wyróżnia?

Wódka Beluga przebojem wdarła się do czołówki alkoholi premium, osiągnęła ogromny sukces na rynkach międzynarodowych, znajdując swoje miejsce w najlepszych restauracjach i sercach konsumentów. Tworząc ją, nasi gorzelnicy wykorzystali całą zdobytą przez lata wiedzę, którą połączyli z nowoczesnymi technologiami. To wszystko zaowocowało wyjątkowym produktem o zbalansowanym i wielowymiarowym smaku. Można powiedzieć, że ponad 120-letnie dziedzictwo destylarni w Mariinsku leży w DNA marki. Całość została zamknięta w wyjątkowej butelce, z krystalicznie czystego szkła z wykorzystaniem prawdziwego korka. Umieściliśmy na niej ręcznie wykonany symbol Belugi. To wszystko sprawia, że konsument od samego początku wie, że ma w ręku produkt wyjątkowy.

Jak będzie kształtowała się przyszłość segmentu premium i superpremium? Czy konsumenci chętnie sięgają po nowe i nieznane produkty?

Obserwując zmiany na rynku, możemy zakładać, że ten segment będzie nadal rozwijał się dynamicznie. Wyraźnie widać, że konsumenci chętnie sięgają po alkohole premium już nie tylko wybierając je na specjalne okazje, ale także na co dzień. Konsumenci zmieniają swoje nawyki – chcą smakować produkt, który ma wysoką jakość i dobry smak.

Co zmieniło się w podejściu konsumenta do wódki? Jak produkty z segmentu premium wpłynęły na cały rynek?

Kiedyś wódka była traktowana jako produkt, który pojawiał się na stole przy okazji świętowania jakiejś uroczystości: urodzin, imienin itp. Obecnie wódka stała się produktem, którym warto wznieść uroczysty toast czy wieczorem przygotować koktajl w domu. Wódka Beluga jest przykładem tworzenia nowych trendów. Kiedy Anatolij Komma przygotował zestaw smakosza, dobierając menu do nut smakowych Belugi okazało się, że food pairing z wódką jest równie dobrym pomysłem co łączenie jedzenia z winem. Ten trend rozwija się na całym świecie.

A jak obecnie wygląda kultura picia tego alkoholu – wódka czysta czy w drinku?

Zacytuję Darię Pasiekę, Brand Ambasadorkę Wódki Beluga w Polsce: „Przywykliśmy do picia wódki mocno schłodzonej, a wręcz zmrożonej. Jest to pozostałość po czasach, gdy w Polsce były dostępne wódki niskiej jakości, a ich smak był mało wyrafinowany. Tworząc wódkę Beluga gorzelnicy stworzyli produkt, który warto skosztować w temperaturze pokojowej, aby poczuć pełnię smaku i poznać wszystkie nuty smakowe składników użytych przy tworzeniu tego wyjątkowego trunku”.

Zatem warto spróbować naszej wódki właśnie w ten sposób. Oczywiście dla tych, którzy preferują koktajle przygotowaliśmy przepisy na drinki z wykorzystaniem produktów sezonowych. Skarbnicą z recpturami jest nasz profil na Facebook’u. Podsumowując krótko: Pij tak jak lubisz!

Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska

Reklama