JNT Group w kolejny rok wchodzi z nowymi pomysłami i nowościami, które już odnotowują sukcesy, a także silną strategią rozwoju całej firmy. Mimo pandemicznych spadków w branży przedsiębiorstwu udało się utrzymać stabilną pozycję i wypromować celebrację picia wina w domowym zaciszu. O rynkowych trendach, nowościach w portfolio, a także planach na 2021 rok rozmawiamy z Jakubem Nowakiem, Prezesem Zarządu JNT Group.
Ubiegły rok był czasem pełnym niepewności – jak radziła sobie branża alkoholowa? Co sprawiło najwięcej trudności?
Jednym z głównych problemów branży alkoholowej (a zwłaszcza winiarskiej) w 2020 roku były ograniczenia związane z pandemią. Podczas pierwszego lockdownu doszło do przerwania łańcuchów dostaw. JNT Group ten kryzys nie dotknął. Dzięki poczynionym w ostatnich latach inwestycjom byliśmy bowiem przygotowani na taką ewentualność. Najnowsze technologie w dziedzinie przechowywania i rozlewu wina pozwoliły nam zabezpieczyć dostawy i zapewnić klientom stałą realizację zamówień.
Branża odnotowała także znaczące spadki na rynku cydru. Na początku produkcja tego trunku zapowiadała się bardzo obiecująco – nowa kategoria wzbudziła spore zainteresowanie i szybko rosła. Niestety, od pewnego czasu cydr zaczął przegrywać z piwem. Wynika to z kilku czynników: przede wszystkim, mimo podobnej zawartości alkoholu na cydr nałożona jest dużo wyższa akcyza. Do tego obowiązują znaczące ograniczenia w jego reklamie, a piwo nie jest nimi objęte. Pandemia znacząco wpłynęła również na spadek zainteresowania cydrem. Czekamy w tym obszarze na wsparcie rządu oraz obiecane kilka lat temu zniesienie akcyzy na produkty z tej kategorii.
Aktualne mody czy zmieniające się potrzeby konsumentów mocno wpływają na działalność producentów. Jak kształtują się obecne trendy w branży?
Polska należy do krajów europejskich z najniższym spożyciem wina w przeliczeniu na osobę. W winie tradycyjnym tkwi więc ogromny potencjał. Polacy ostrożnie jednak wchodzą w tę kategorię. Uważają, że na winie, szczepach, z których powstało, rocznikach – trzeba się dobrze znać. Udało nam się przełamać tę barierę za sprawą znanych i lubianych ekspertów, którzy polecają wyselekcjonowane przez siebie wina. Dodatkowo podróże, zainteresowanie kuchniami świata, foodpairingiem sprawiły, że Polacy coraz chętniej sięgają po ten trunek i jest to jeden z głównych rynkowych trendów.
Obserwujemy również wzrostowy trend spożycia białego wina. Nowi konsumenci, którzy trafiają do kategorii win gronowych, w znakomitej większości zaczynają właśnie od tego wariantu. Jest ono bowiem postrzegane jako mniej zobowiązujące niż czerwone.
Rośnie także zainteresowanie winami z dodatkiem soków, czyli kategorią win aromatyzowanych. Konsumenci szukający nowości, chętnie sięgają po nowe smaki i aromaty.
Tegoroczny sezon zimowy z pewnością jest dużym wyzwaniem dla producentów – zmiana zwyczajów zakupowych, ograniczenia w organizowaniu większych spotkań itp. Co na ten wyjątkowy okres przygotowaliście dla konsumentów?
Rzeczywiście, wymuszona ograniczeniami zmiana zachowań konsumentów przełożyła się również na zwyczaje zakupowe. Ze swojej strony w trwającym sezonie widzimy bardzo duże zainteresowanie winami grzanymi. Liderem w tej kategorii jest nieustająco Grzaniec Galicyjski. Obok wariantu tradycyjnego dużą popularnością cieszą się Grzaniec Galicyjski bezalkoholowy oraz stworzony na bazie białego wina VIP White. W tym roku wprowadziliśmy także wariant dla amatorów ostrych smaków, czyli Red Hot Chilli. Z kolei drugą na rynku markę win z tej kategorii, czyli Zbójeckie Grzane, wspieramy kampanią marketingową pod hasłem „Pokochaj gorąco Zbója”. Bierze w niej udział popularny artysta kabaretowy Michał Wójcik – dzięki jego charyzmie i humorowi chcemy trafić do młodszych konsumentów.
Które z kategorii alkoholowych bądź konkretnych produktów są obecnie na topie? Które w Waszych trunków cieszą się największym powodzeniem wśród klientów?
Jak już wspominałem, ogromnym zainteresowaniem cieszą się wina grzane, sprzyjające celebracji długich, chłodnych wieczorów w domowym zaciszu. Bardzo dobrze sprzedają się wina gronowe, zwłaszcza wyselekcjonowane i wspierane autorytetem znanych ekspertów. Realizujemy obecnie 2 duże projekty: „Makłowicz Poleca” – we współpracy z Robertem Makłowiczem oraz „Wino Chefa”, którego ambasadorem jest Michelle Moran. Nasi eksperci wspierają i doradzają w wyborze wina, co ułatwia wchodzenie do kategorii nowym konsumentom.
Jakie nowości pojawiły się ostatnio w portfolio JNT Group? Co aktualnie promujecie?
Miniony rok dla JNT Group upłynął pod znakiem wprowadzania nowych oraz rozwijania kluczowych marek i projektów. Z doskonałym przyjęciem przez rynek spotkał się projekt „Wino Chefa”. Dzięki naszemu cieszącemu się ogromną popularnością i zaufaniem ekspertowi Michelle’owi Moranowi, konsumenci łatwo przełamują barierę i rozpoczynają przygodę z winem. Kierowaną do kobiet markę Monte Santi rozwinęliśmy o nową linię Monte Santi ICE, której promocję wsparła Weronika Książkiewicz. Nowością były również projekty Wild Wine – wino kierowane do mężczyzn oraz The New Land, czyli kolekcja win z Nowej Zelandii. W trwającym sezonie najmocniej wspieramy wina grzane. Jak wspominałem, zaoferowaliśmy konsumentom nowy wariant Grzańca Galicyjskiego, a także prowadzimy kampanię marketingową marki Zbójeckie Grzane pod hasłem „Pokochaj gorąco Zbója”.
Jakie są plany firmy na najbliższe miesiące? Nowości, kolejne inwestycje?
Obecnie inwestujemy w dalszy rozwój asortymentu win gronowych. Po bardzo udanym starcie realizowanego z Michellem Moranem projektu „Wino Chefa”, planujemy wprowadzenie kolejnych wariantów win. Obecnie pracujemy nad prosecco oraz francuskimi winami Il Maestro.
W roku 2021 chcemy również mocno wspierać, pozytywnie przyjętą przez rynek, markę The New Land. Ponadto w sezonie wiosenno-letnim planujemy wprowadzić 3 nowe warianty Monte Santi ICE w innowacyjnym opakowaniu.
Warto podkreślić, iż rozpoczynający się rok dla JNT Group będzie kluczowy jeśli chodzi o ekspansję międzynarodową. Zaczynamy aktywnie budować sprzedaż na wielu zagranicznych rynkach, co pozwoli firmie na dynamiczny skokowy wzrost wyników.
Jak kształtują się perspektywy rozwoju branży?
Ze swojej strony spodziewamy się dalszego wzrostu sprzedaży win. Wino stanowi swoisty kompromis damsko-męski, dzięki czemu jest preferowanym produktem w trakcie pandemii, gdy więcej czasu spędzamy w domu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że do kategorii tej weszło ostatnio wielu nowych konsumentów, dla których spożycie wina jest preferowane bardziej niż spożycie alkoholu mocnego czy piwa. Wino doskonale wpisuje się w domowy tryb życia, stanowi uzupełnienie przygotowanych dań czy miły akcent podczas wieczornego relaksu.
Warto zwrócić uwagę, iż w obecnej sytuacji na pewno dużo łatwiej będzie rozwijać się dużym przedsiębiorstwom, które inwestują w infrastrukturę, rozwój, ponieważ one gwarantują stabilność i bezpieczeństwo dostaw swoim klientom.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska