Grycan zawsze stawiał na wysoką jakość – dzięki temu marka zdobyła zaufanie klientów i od lat cieszy się ich uznaniem. Firma mimo przywiązania do tradycji idzie z duchem czasu proponując swoim odbiorcom niestandardowe połączenia smakowe i innowacyjne produkty. O połączeniu klasyki z najnowszymi trendami i oczekiwaniami nowoczesnych konsumentów rozmawiamy z Małgorzatą Grycan, współwłaścicielką marki Grycan – Lody od pokoleń.
Historia i tradycja to wartości, które są pierwszym skojarzeniem, gdy mówi się o marce Grycan. Czym wyróżnia się oferta firmy na rynku?
Wyróżniają nas rzemieślnicze metody i tradycyjne receptury, według których produkujemy nasze lody. Niezmiennie od lat na pierwszym miejscu stawiamy jakość i smak. Dlatego w naszej podwarszawskiej fabryce w Majdanie używamy wyłącznie składników najwyższej jakości: śmietanki kremówki, żółtek jaj, owoców, bakalii, czekolady. Wszystkie pochodzą od sprawdzonych, zaufanych dostawców. Owoce kupujemy w szczycie dojrzałości – świeże polskie truskawki na przełomie maja i czerwca, kiedy są najsłodsze, cytryny w listopadzie, kiedy są najbardziej soczyste. I choć dysponujemy najnowszą technologią, wiele prac wciąż wykonywanych jest ręcznie. Codziennie w zakładzie produkcyjnym pracownicy obierają i kroją owoce – truskawki, jabłka, pomarańcze czy ananasy oraz sortują i mieszają bakalie – rodzynki, orzechy, suszone figi. Rocznie do produkcji lodów używa się ich ponad 2 000 ton.
Jaki wpływ na sukces marki ma fakt, że stoi za nią rodzina?
Myślę, że jest to bardzo istotny czynnik. Polacy coraz częściej chcą dokonywać świadomych wyborów, a różne badania dowodzą, że chętniej wybierają produkty, za którymi stoi ktoś autentyczny. Wartości rodzinne, wieloletnie tradycje, nazwisko w nazwie firmy czy na produkcie, niosą za sobą wartość dodaną i większą transparentność. Jako marka, za którą stoi rodzina z ponad 100-letnią tradycją cukierniczą, wpisujemy się w ten trend i jak się okazuje, klienci to bardzo doceniają. Pod koniec ubiegłego roku, kolejny już raz w badaniu „Najmocniejsze marki rodzinne w Polsce” Fundacji Firm Rodzinnych, Grycan został uznany najbardziej rozpoznawalną marką rodzinną w Polsce. To dla nas ogromne wyróżnienie, docenienie wieloletniej pracy i pasji z jaką tworzymy lody, ale także motywacja do dalszego działania i rozwoju.
Jakie smaki lodów cieszą się największą popularnością? Czy pandemia w jakiś sposób wpłynęła na wybory konsumentów?
Konsumenci są stali w swoich preferencjach. Wciąż najlepiej sprzedającymi się wariantami są lody produkowane na bazie śmietanki kremówki oraz wybrane sorbety. Niezmiennie od lat naszymi bestsellerami są lody śmietankowe, waniliowe, truskawkowe, bakaliowe i czekoladowe, a wśród sorbetów króluje mango i truskawka. Jeśli chodzi o wpływ pandemii to z pewnością konsumenci są bardziej uważni, wybierają produkty, które dobrze znają i które im smakują. Zaufanie do marki odgrywa tu bardzo istotną rolę.
Firma stale rozwija swoją ofertę, obserwuje rynkowe tendencje i sprawnie na nie odpowiada. Jakie trendy są w Państwa opinii najsilniejsze na rynku lodów?
Na pewno w dalszym ciągu liczy się jakość i jest to rosnący trend. Konsumenci są coraz bardziej wyedukowani, poszukują produktów najwyższej jakości i coraz większą uwagę zwracają na to, jakimi metodami lody są przygotowywane. Według badania, które zrealizowaliśmy z domem badawczym Maison & Partners, aż 83% respondentów powiedziało, że ważne jest, aby były one wytwarzane w tradycyjny, rzemieślniczy sposób.
Drugim istotnym kierunkiem jest zwiększone zainteresowanie produktami bezglutenowymi, bez laktozy czy wegańskimi. Obserwujemy ten trend już od dłuższego czasu i myślę, że sprawnie odpowiadamy na zapotrzebowanie konsumentów. Od początku istnienia marki Grycan wszystkie nasze lody są bezglutenowe, a sorbety z owoców nie zawierają laktozy.
W 2019 roku wprowadziliśmy na rynek linię Grycan Vegan, która została doskonale przyjęta przez konsumentów. Wegańskie są również nasze sorbety z owoców. Sądzę, że to ważne, by oferować klientom różnorodną ofertę, aby każdy niezależnie od upodobań smakowych, preferencji żywieniowych czy ograniczeń wynikających z alergii pokarmowych mógł cieszyć się smakiem doskonałych lodów.
Żywność wegańska cieszy się coraz większą popularnością, ale czy lody wegańskie mają szansę na sukces?
Zdecydowanie tak. Pamiętajmy, że lody wegańskie to produkt nie tylko dla wegan. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy badanie, które pozwoliło nam lepiej poznać opinie konsumentów na temat żywności wegańskiej, w szczególności lodów. Okazało się, że większość Polaków jest pozytywnie nastawiona wobec próbowania takich produktów. Prawie 70% respondentów zadeklarowało otwartość na próbowanie roślinnych odpowiedników tradycyjnych produktów, a zdecydowana większość Polaków ma pozytywne nastawienie do smaku produktów roślinnych – aż 60% badanych uważa, że produkty wegańskie mogą smakować równie dobrze, co tradycyjne.
Co istotne, osoby, które zadeklarowały w badaniu zainteresowanie dietą roślinną wśród najważniejszych motywów do sięgania po produkty wegańskie wymieniły: chęć zadbania o zdrowie (51%), chęć spróbowania czegoś nowego (39%), troskę o środowisko (38%), dbanie o figurę (37%) oraz naturalność (36%). Zatem zdecydowanie lody wegańskie są nie tylko dla wegan, grupa ich odbiorców może być znacznie szersza, trzeba tylko spojrzeć na nie z innej perspektywy.
Jak wygląda obecnie linia Grycan Vegan? Czy oferta wegańska będzie rozbudowywana?
Tej wiosny wprowadziliśmy na rynek nowe lody Grycan Vegan Strawberry. To pierwszy owocowy smak w tej linii. Truskawka to jeden z trzech najchętniej wybieranych wariantów na całym świecie, dlatego nie mogło jej zabraknąć w naszej wegańskiej wersji. Co ciekawe, prawie połowa Polaków (46%) uważa, że najtrudniejsze do odtworzenia w wersji wegańskiej są tradycyjne smaki, takie jak wanilia, czekolada i właśnie truskawka. Postanowiliśmy podjąć wyzwanie i stworzyliśmy lody, z których jesteśmy dumni. Kremową, aksamitną konsystencję uzyskaliśmy bazując na napojach: kokosowym i ryżowym oraz orzechach nerkowca, a intensywny smak dzięki dojrzewającym w słońcu, soczystym polskim truskawkom, przygotowywanym na miejscu w naszej fabryce. Zadbaliśmy o to, aby wegańskie lody truskawkowe miały obniżoną zawartość cukru. Swoją słodycz zawdzięczają dodatkowi syropu z agawy, ksylitolu oraz maltitolu. Jest to produkt bez laktozy i glutenu, więc polecany nie tylko dla wegan, ale także dla osób z nietolerancją pokarmową czy ograniczających cukier w swojej diecie. Wegańskie lody truskawkowe dostępne są w opakowaniach 500 ml i uzupełniają linię, w której znajdują się już trzy inne smaki: Vanilla, Chocolate i Peanut Butter.
Czasy pandemii są dużym wyzwaniem dla wielu branż. Wielu producentów zdecydowało się przenieść część swojej działalności do kanału e-commerce. Jak radzi sobie sklep online firmy Grycan?
Pandemia przyspieszyła pewne decyzje, takie jak uruchomienie sklepu internetowego. Jesteśmy na początku tej drogi, na razie dostarczamy produkty na terenie Warszawy, ale wciąż pracujemy nad rozwojem tego kanału sprzedaży. Ciągle rozbudowujemy też jego ofertę. W sklepie online dostępne są nasze lody tradycyjne, sorbety z owoców, lody jogurtowe czy wegańskie, a także kawa, ciasta, ciastka i torty oraz nasze torty lodowo-bezowe, które cieszą się bardzo dużą popularnością. Sezonowo wprowadzamy też asortyment bożonarodzeniowy i wielkanocny. Rozbudowujemy także ofertę wegańską – mamy coraz więcej ciast wytwarzanych wyłącznie z najlepszych roślinnych składników.
W związku z powtarzającymi się co jakiś czas obostrzeniami i zmniejszeniem mobilności ludzi, sądzę, że ważne jest, aby systematycznie rozwijać sprzedaż internetową i dać naszym klientom możliwość kupienia ulubionych produktów online.
Dziękuję za rozmowę.
Joanna Kowalska