Danone tworzy swoją markę w oparciu o wysoką jakość produktów i składników, a także o wartości cenne dla środowiska. Łączenie naszych codziennych wyborów z troską o przyszłość planety jest nadrzędną misją przedsiębiorstwa. O działalności firmy opowiada Daniel Przemęcki, Dyrektor Marketingu w Danone.
Wartościowe produkty, zdrowszy świat – takim hasłom Danone jest wierny od lat. Coraz bardziej istotne są proekologiczne postawy i dbałość o środowisko. Jak aktualne trendy wpływają na rozwój firmy?
Nasza wizja to „One Planet. One Health”, podkreślająca powiązanie naszego zdrowia z kondycją środowiska naturalnego, w którym żyjemy. Wyraża ona nasze dwa podstawowe priorytety: podejmowanie działań na rzecz zdrowia oraz naszej planety. Rzeczywiście, pandemia przyspieszyła trendy związane z rozwojem postaw proekologicznych w Polsce. Widzimy, że coraz więcej osób interesuje się recyklingiem opakowań, stylem życia zero waste, przeciwdziałaniem marnowaniu żywności czy zmianami klimatu. Nasza firma od lat angażuje się w tematy środowiskowe, teraz nasze działania w tym zakresie przyspieszają. W zeszłym roku opracowaliśmy strategię transformacji opakowań do 2025 r., od tego roku wdrażamy audyty rolnictwa regeneratywnego u naszych dostawców mleka (240 gospodarstw w Polsce) oraz włączamy się w działania promujące dietę roślinną, która ma zdecydowanie niższy ślad środowiskowy niż ta zawierająca produkty odzwierzęce. W obszarze zdrowia – zaangażowaliśmy się w promocję systemu Nutri-Score, żeby pomagać konsumentom dokonywać lepszych wyborów żywieniowych. System Nutri-Score sukcesywnie wprowadzamy na opakowania naszych produktów. Pomaga on w prosty sposób identyfikować, które produkty warto spożywać częściej, a które powinno się spożywać rzadziej.
Firma zaangażowana jest w przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Wszystkiemu towarzyszy niezwykła komunikacja z bohaterem marki Danio – Małym Głodem. Proszę opowiedzieć o akcji.
Filozofia eliminacji marnotrawstwa żywności jest bliska Danone od bardzo dawna. Od wielu lat ograniczamy straty żywności w fabrykach, współpracujemy z Bankami Żywności etc. Teraz postanowiliśmy wejść na kolejny poziom działań z wykorzystaniem nowoczesnej aplikacji pozwalającej zaangażować szerokie grono konsumentów w ratowanie żywności przed zmarnowaniem, a tym samym przed zmarnowaniem wysiłku rolników, nakładów ekonomicznych i zużytych zasobów.
Jako pierwszy producent produktów mlecznych i roślinnych na rynku postanowiliśmy przekazać paczki do ratowania we współpracy z firmą Too Good To Go, która ma na celu przeciwdziałanie marnowaniu żywności. Szczególnie w czasie pandemii, więcej czasu spędzając w domach, dostrzegliśmy, że dużo jedzenia się marnuje i tak nie powinno być. Coś trzeba było z tym zrobić. Dlatego sukcesywnie zmieniamy na naszych opakowaniach oznaczenia „Należy spożyć do” na „Najlepiej spożyć przed”, ale nie tylko.
Elementem współpracy z Too Good To Go jest transfer Małego Głoda jako nowego ambasadora ratowania żywności przed marnowaniem. Jest to związane z relaunchem marki Danio. W komunikacji i na opakowaniu chcieliśmy podkreślić benefity serka Danio oraz jego formułę. Dlatego zdecydowaliśmy o tym, że trzeba dla naszego zasłużonego brand hero Danio znaleźć nowe zajęcie, a chcieliśmy po latach współpracy zrobić to z klasą i w donośny sposób. Mały Głód, razem z nami i TGTG planuje akcje edukacyjne z udziałem youtuberów, eco-influencerów. Kibicujemy Małemu Głodowi, bo to postać znana chyba każdemu Polakowi. My sami w tym miesiącu i kolejnych planujemy kolejne akcje z TGTG mające na celu ratowanie naszych produktów z krótką datą przydatności do spożycia.
Fantasia w formie batonika – czym wyróżnia się nowa pozycja w portfolio?
Fantasia to marka uwielbiana przez nasze konsumentki – ze względu na ofertę smakową i możliwość łączenia wybranych dodatków z wyjątkowym jogurtem oraz fakt, że możemy jeść ją na swój sposób. Niektórzy mieszają zawartość kubeczków, inni jedzą najpierw jogurt a później dodatki – jest tutaj ogromna dowolność.
Do tej pory jednak Fantasia nie miała silnej oferty, która pozwalała cieszyć się nią w każdym miejscu – na to właśnie pozwala nasz mleczny batonik. To wyjątkowo smaczny produkt, którego rozwój kosztował dużo czasu i wysiłku, ale efekt jest wart spróbowania. To pierwsza oferta Danone w segmencie mlecznych kanapek, którego wzrost sprawił, że postanowiliśmy wejść w nową kategorię produktową.
Jakie inne nowości znalazły się ostatnio w ofercie Danone?
Rozwijamy cały czas ofertę naszych produktów na bazie roślin pod marką Alpro. Ponadto cały czas na rynek trafiają nowe produkty marki Activia, które pomagają lepiej dbać o zdrowie jelit. Relaunchowi Danio towarzyszy wprowadzenie na rynek Danio z dodatkiem owsa – bardziej sycąca wersja ze znanym z lubianej owsianki dodatkiem.
Jakie działania planujecie na najbliższe miesiące? Czym zaskoczycie konsumentów?
Planujemy cały czas odpowiadać na zmieniające się potrzeby naszych konsumentów nowymi wariantami naszych kluczowych marek. A same brandy będziemy dalej budować konsekwentnie w wyjątkowych dla nich obszarach: Alpro będzie liderem rewolucji roślinnej, Activia zadba o promocję dbania o zdrowe jelita, Actimel wesprze odporność, Fantasia dostarczy kobietom chwili przyjemności, a Danio pozostanie smacznym i pożywnym serkiem.
Dziękuję za rozmowę.