Według danych z KRS polski rynek eCommerce najbardziej dynamicznie rozwijał się wcale nie w czasie pandemii, ale w 2019 r. – liczba zarejestrowanych sklepów internetowych wzrosła wtedy o 26,5% Obecnie najszybciej przybywa ich w województwie podlaskim – na koniec września było ich o 22% więcej niż w grudniu 2020 r. Jednak tempo rozwoju rynku to nie wszystko. Aż 80% wszystkich e–sklepów w Polsce ma kłopoty finansowe. Problemy często wynikają z błędów już na etapie projektowania strony internetowej.
W Polsce zarejestrowanych jest obecnie 51 tys. sklepów internetowych, jak podaje globalna wywiadownia gospodarcza Dun & Bradtsreet na podstawie danych z KRS. Najwięcej ich działa w województwie mazowieckim – nieco ponad 10 tys., czyli niemal 20% Drugie w kolejności pod tym względem jest województwo śląskie – 6,5 tys. Następnie: małopolskie (5,1 tys.), wielkopolskie (4,9 tys.), dolnośląskie (4,2 tys.), łódzkie (3,6 tys.), pomorskie (2,6 tys.), podkarpackie (2 tys.), lubelskie (1,9 tys.), zachodniopomorskie (1,8 tys.), kujawsko–pomorskie (1,7 tys.), lubuskie (1,5 tys.), podlaskie (1,3 tys.) oraz świętokrzyskie i warmińsko–mazurskie (po 1 tys.). Najmniej e–sklepów jest zarejestrowanych w województwie opolskim – tylko 914.
Tempo wzrostu liczby sklepów
Pod względem tempa wzrostu liczby sklepów internetowych w Polsce najbardziej dynamiczny nie był wcale, jak mogłoby się wydawać, pandemiczny 2020 r., kiedy niemal wszystkie zakupy robiliśmy przez Internet, ale rok 2019. Największy wzrost liczby e–sklepów odnotowano wtedy w województwie dolnośląskim – o 44% w stosunku do poprzedniego roku. Na drugim miejscu znalazło się województwo warmińsko–mazurskie – wzrost o 41% w stosunku do poprzedniego roku. Następnie kolejno województwa: lubuskie (37,5%), podlaskie (34,5%), świętokrzyskie (32,5%), łódzkie (32%), zachodniopomorskie (31%), podkarpackie i lubelskie (po 30%), małopolskie (29%), pomorskie (28%), kujawsko–pomorskie (24%), śląskie i wielkopolskie (po 20%), mazowieckie (19%) i opolskie (16%). W sumie w 2019 r. liczba zarejestrowanych w Polsce sklepów internetowych wzrosła o 26,5%
Obecnie najszybciej przybywa e–sklepów w województwie podlaskim
W 2020 r. ten wzrost nieco spowolnił. Najwięcej nowych e–sklepów zarejestrowano w województwach kujawsko–pomorskim – wzrost o 37,5% w stosunku do poprzedniego roku – i w podkarpackim – o 35% w stosunku do poprzedniego roku. Najmniejszy wzrost był w województwie lubuskim – zaledwie 5% W 2021 r. do końca września najbardziej dynamiczny wzrost liczby e–sklepów odnotowano w województwie podlaskim – 22 % w stosunku do 2020 r. Na drugim miejscu jest województwo lubelskie – 21,5% – na trzecim zachodniopomorskie – 17,5 % Następnie kolejno województwa: lubuskie (17%), świętokrzyskie (16%), małopolskie i mazowieckie (po 14,5%), kujawsko–pomorskie (14%), dolnośląskie (13,5%), pomorskie i warmińsko–mazurskie (13%), śląskie (12,5%) oraz wielkopolskie i łódzkie (po 12%). Najwolniej przybywa sklepów internetowych w województwach podkarpackim i opolskim. Do końca września ich liczba wzrosła o 11,5% w stosunku do poprzedniego roku.
W najlepszej kondycji finansowej są e–sklepy z województwa małopolskiego
Dynamiczny wzrost liczby sklepów internetowych na polskim rynku eCommerce nie idzie w parze z ich dobrą kondycją finansową.
Stosunkowo najlepiej wygląda obecnie sytuacja e–sklepów zarejestrowanych w województwie małopolskim, gdzie w dobrej lub bardzo dobrej sytuacji finansowej w ocenie Dun & Bradstreet znajduje się 30% z nich. W województwie opolskim dobrze radzi sobie 27,5% sklepów internetowych, a w mazowieckim 26,5% Najgorzej jest w województwie łódzkim, gdzie zaledwie 18,5% e–sklepów znajduje się w dobrej lub bardzo dobrej kondycji finansowej. Niewiele lepiej jest w województwach warmińsko–mazurskim i lubuskim – tylko 19,5% W sumie w całej Polsce niemal 80% sklepów internetowych boryka się z problemami finansowymi.
*Dane cytowane w tekście pochodzą z badania Dun & Bradstreet. Analizie poddano dane z rejestru KRS. W przypadku spółek prawa handlowego sytuacja finansowa firmy była oceniana na podstawie bilansu i rachunków wyników, natomiast w przypadku podmiotów nieprowadzących pełnej księgowości, co wśród sprzedawców detalicznych zdarza się dość często, oparto się na przychodach, kosztach i wyniku finansowym firmy. Główne czynniki wpływające na ocenę to wskaźnik płynności, zadłużenia, rentowności, zdolność finansowa, poziom zarejestrowanych przeterminowanych płatności oraz zarejestrowane wnioski o upadłość, lub postępowanie naprawcze, ogłoszenie upadłości, rozpoczęcie procesu likwidacji oraz negatywne sygnały prasowe.
Źródło: informacja prasowa