Choć piwa bezalkoholowe wciąż pozostają niekwestionowanym liderem kategorii NoLo w handlu małoformatowym, rosnące zainteresowanie konsumentów dotyczy również win musujących, cydrów i drinków bezalkoholowych. Półce z kategorią alkoholi bezalkoholowych przygląda się Tomasz Wester z Centrum Monitorowania Rynku.
Alkohole bezalkoholowe – tak wygląda półka 0% w sklepie
Najpopularniejszą kategorią alkoholi bezalkoholowych są bez wątpienia piwa, które dostępne są niemal w każdym sklepie małoformatowym do 300 m². Półka produktowa jest bardzo szeroka - w okresie od stycznia do maja 2025 roku przeciętna liczba wariantów piwa bezalkoholowego w małym sklepie wynosiła 25. W sezonie piwnym 2024, w miesiącach wakacyjnych, liczba ta przekraczała aż 30 wariantów.
W okresie od stycznia do maja 2025 lagery i piwne specjalności stanowiły około 50% wartości sprzedaży piw bezalkoholowych w sklepach do 300 m². Pozostałą część stanowiły piwa smakowe oraz radlery.
W segmencie piw smakowych największy udział wartościowy miały warianty cytrusowe, a tuż za nimi plasowały się smaki egzotyczne - takie jak liczi, mango, arbuz czy marakuja. Pogoda ma istotny wpływ na sprzedaż alkoholi, co znajduje odzwierciedlenie w relatywnie niskich wynikach sprzedaży piw - zarówno zwykłych, jak i bezalkoholowych - w pierwszych miesiącach 2025 roku.
Wina i cydry w wariancie "zero"
Piwo nie jest jednak jedyną kategorią, w której warianty „zero” zyskały na popularności. Tuż za nim, pod względem wartości sprzedaży, plasują się wina musujące oraz szampany, a dalej inne wina: spokojne, owocowe i aromatyzowane. W ciągu pierwszych pięciu miesięcy 2025 roku produkty te były dostępne już w niemal co drugim sklepie małoformatowym.
Warto również zwrócić uwagę na kategorię cydrów i gotowych drinków. W ich alkoholowych odpowiednikach obserwujemy dynamiczny wzrost sprzedaży, co wyróżnia je na tle ogółu kategorii alkoholowych, notującej spadki. Również kategoria bezalkoholowych drinków rośnie w szybkim tempie, budując swoją dystrybucję - są już dostępne w ponad 1 na 10 małych sklepów.
Bezalkoholowa czysta wódka nie skradła serca Polaków
Wódki bezalkoholowe wciąż nie zdobyły zaufania konsumentów, jednak na rynku pojawia się wyraźny trend w obrębie wódek smakowych - coraz większym zainteresowaniem cieszą się produkty o obniżonej zawartości alkoholu, niekiedy poniżej 25% etanolu.
W szerszym ujęciu dynamika wzrostu kategorii NoLo (z wyłączeniem piwa) w sklepach do 2500 m² oraz hipermarketach przekracza 30% (MAT: czerwiec 2024 - maj 2025 vs. analogiczny okres rok wcześniej).
Źródło danych: Centrum Monitorowania Rynku. Analiza autorstwa Tomasza Westera.
foto: mat. redakcji