Z majowego badania wynika, że na pozycji lidera najniższych cen wciąż utrzymuje się Auchan. Co więcej, to właśnie w tej sieci handlowej na przestrzeni miesiąca odnotowano największą zmianę na korzyść konsumentów – w maju średnia cena koszyka zakupowego ASM SFA zmniejszyła się w porównaniu do kwietnia o ponad 20 zł.
Firma ASM SFA w ramach badania i raportu Koszyk Zakupowy każdego miesiąca przygląda się cenom w poszczególnych sieciach handlowych. W analizie brane jest pod uwagę 40 analogicznych produktów dostępnych w 13 sieciach handlowych. Auchan już nie po raz pierwszy zyskał w ramach tego badania miano najtańszego sklepu spożywczego.
Ceny w sieciach handlowych. Tak kształtowały się w maju 2025 roku
O tym, że ceny w sklepach zmieniają się z miesiąca na miesiąc wie już raczej każda konsumentka i każdy konsument, na których barkach spoczywa zrobienie zakupów do swojego gospodarstwa domowego. Do tej pory panująca na świecie sytuacja makroekonomiczna przyzwyczajała nas raczej do wzrostu cen. W najnowszym badaniu autorstwa ASM SFA tendencja jest odwrotna.
Zgodnie z danymi z majowej edycji badania średnia cena koszyka zakupowego spadła w skali miesiąca o ponad 4 zł, co przekłada się na 0,93% różnicy miesiąc do miesiąca i finalną sumę na poziomie 316,06 zł.
Auchan ponownie liderem najniższych cen
Średnia cena poszczególnych produktów znacznie różni się w zależności od tego, którą sieć handlową wybierzemy na miejsce zakupów. W maju najniższą sumę za analizowne w ramach badania 40 produktów mogliśmy spotkać w Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 262,16 zł. To spadek o 20,20 zł, czyli o 7,16% mniej niż najtańszy koszyk w kwietniu br., należący przed miesiącem również do sieci Auchan.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 37,55 zł (Selgros Cash & Carry) i 47,04 zł (Makro Cash & Carry).
Najwyższą wartość koszyka zakupowego w maju 2025 r. odnotowano w sieci Intermarché, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 335,36 zł.
Hipermarkety najtańszym kanałem tradycyjnym
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było zrobić w hipermarketach – 302,41 zł. To zmiana względem kwietniowej edycji badania, w której prym pod tym względem wiodły sieci cash & carry z koszykiem o wartości 297,45 zł.
W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store – 357,44 zł. Natomiast najtańsze zakupy (295,30 zł) można było zrobić w sieciach hybrydowych.
Źródło danych: ASM SFA, Badanie i Raport Koszyk Zakupowy, maj 2025 r.
foto: stockadobe(Katarzyna Ledwoń)