Polacy coraz mniej wierni dyskontom? Znamy wyniki badania odwiedzalności

Polacy coraz mniej wierni dyskontom? Znamy wyniki badania odwiedzalności

Maj 2025 roku był miesiącem, w którym każdy format sklepów zaliczył wzrost liczby wizyt w perspektywie rok do roku. Zdecydowanymi wygranymi okazały się być w tym czasie placówki convenience i hipermarkety. Na drugim biegunie znalazły się dyskonty i supermarkety. 

Co dzieje się w sklepach? Nie wszystkie formaty rosną tak samo

Jak wynika z raportu firmy technologicznej Proxi.cloud i platformy UCE RESEARCH, dotyczącego ruchu w sklepach spożywczych, w maju br. liczba wizyt wzrosła rok do roku we wszystkich badanych formatach.

W placówkach convenience zwiększyła się o 8,2%, w hipermarketach – o 8,1%, w dyskontach – o 4,7%, a w supermarketach – o 2,7%. Według Mateusza Nowaka, współautora raportu z Proxi.cloud, może to świadczyć zarówno o poprawie kondycji finansowej społeczeństwa, jak i o popularyzacji narzędzi promocyjnych, w tym aplikacji zakupowych.

Zwiększenie ruchu rdr. we wszystkich formatach mówi o zmieniających się nawykach zakupowych klientów. Być może coraz częściej, zamiast robić duże zakupy raz na tydzień, konsumenci rozbijają je na więcej mniejszych wizyt lub uzupełniają koszyki w różnych typach sklepów. To pokazuje, że klienci łączą kanały zakupowe, wybierając dany format w zależności od potrzeb, a nie z przywiązania do jednej sieci.

Weronika Piekarska, współautorka raportu z Proxi.cloud

Największy wzrost liczby wizyt dotyczy sklepów convenience i hipermarketów. Zdaniem ekspertki sugeruje to, że dla klientów równie ważna jest wygoda i bliskość, jak i dostęp do szerokiego asortymentu w jednym miejscu. "Coraz bardziej liczy się więc elastyczność formatu, a nie jego rozmiar. Konsument chce kupować tam, gdzie jest mu w danym momencie najwygodniej i najkorzystniej, zwłaszcza że obecnie atrakcyjnymi ofertami walczą o niego nie tylko dyskonty, ale i pozostałe formaty" – dodaje. 

Inaczej wygląda sytuacja ze zmianą liczby wizyt miesiąc do miesiąca

Hipermarkaty i dyskonty zanotowały spadek liczby wizyt w perspektywie miesiąc do miesiąca. W przypadku tych pierwszych wyniósł on 4,3%. Liczba wizyt w dyskontach zmniejszyła się natomiast o 1,5% w porównaniu do kwietnia. W tym czasie sklepy convenience i supermarkety zanotowały wzrosty – kolejno o 2,7 i 1,2%. 

Na wyniki mdm. hipermarketów i dyskontów mogły wpłynąć większe zakupy, robione tam w drugiej połowie kwietnia przed Wielkanocą i majówką. Występowanie dłuższych okresów wolnych od pracy sprzyja robieniu zapasów w sklepach, m.in. w hipermarketach.

Mateusz Nowak, współautor raportu z Proxi.cloud

W tym kontekście ekspertki nie dziwi, że największy wzrost liczby wizyt mdm. odnotowały sklepy convenience. "Maj to czas pierwszych ciepłych weekendów, wypadów za miasto i aktywności na świeżym powietrzu, a ten format idealnie wpisuje się w takie potrzeby" – wyjaśnia Weronika Piekarska.

Liczba klientów w poszczególnych formatach

Z raportu wynika też, że liczba klientów rok do roku identycznie wzrosła w sklepach convenience i hipermarketach – o 1,9%. Natomiast spadki dotyczą supermarketów oraz dyskontów – odpowiednio o 1% i 0,9% rok do roku. Według autorów analizy, choć obserwowane zmiany nie są odczuwalne w codziennym funkcjonowaniu sklepów, to jednak sygnalizować mogą różnice w skuteczności przyciągania klientów przez poszczególne formaty.

Coraz gęstsza sieć sklepów convenience umożliwia klientom szybkie uzupełnianie brakujących produktów bez konieczności dalszych dojazdów. Wzrost liczby klientów w tym formacie może być przejawem lojalności, wynikającej z codziennej obecności w sklepie, będącym np. po drodze do pracy. Dodatkowo, format convenience coraz skuteczniej wiąże klientów z marką, np. poprzez aplikacje lojalnościowe.

Weronika Piekarska

Ponadto ekspertka z Proxi.cloud zauważa, że hipermarkety przyciągają klientów szerokim wyborem, promocjami oraz specjalistycznym asortymentem, np. produktami bezglutenowymi czy wegańskimi. To czyni je atrakcyjnym wyborem dla klientów szukających kompleksowych zakupów w jednym miejscu. "Z kolei dyskonty i supermarkety dostają sygnał, że Polacy coraz częściej wybierają format sklepu w zależności od okazji lub potrzeby, a nie z lojalności wobec jednego segmentu. Warto monitorować te trendy w kolejnych miesiącach" – podkreśla współautorka raportu.

Patrząc na wyniki miesiąc do miesiąca, widać, że w maju liczba klientów wzrosła w supermarketach i sklepach convenience – odpowiednio o 0,6% i 0,5%. Natomiast spadki mdm. widoczne są w hipermarketach i dyskontach – o 2,5% i 0,5%. – Niewielkie zmiany w liczbie klientów miesiąc do miesiąca to efekt naturalnego wyhamowania po intensywnym okresie świątecznym. Maj przyniósł uspokojenie i powrót do codziennego rytmu zakupów. Takie sezonowe wahania są naturalnym elementem cyklu handlowego i warto je analizować z szerszej perspektywy czasu – uważa Weronika Piekarska.

Źródło danych: Badanie przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud we współpracy z platformą analityczno-badawczą UCE RESEARCH w oparciu o dane z maja br. i analogicznego okresu 2024 roku. 


foto: mat. prasowe

Reklama