Grupa Eurocash opublikowała wyniki finansowe za pierwszy kwartał 2025 roku. Widzimy w nich negatywną dynamikę sprzedaży rok do roku oraz zamknięcia nierentownych sklepów. Prezes Paweł Surówka zapewnia, że firma realizuje plan, a cały 2025 rok powinien przynieść poprawę rentowności.
Wyniki finansowe Grupy Eurocash Q1 2025
Od stycznia do marca 2025 roku Grupa Eurocash wypracowała 6,9 mld zł przychodów, co oznacza 7,6% spadku w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku. W tym czasie zysk EBITDA wyniósł 121 mln zł, przy zachowaniu rentowności EBITDA na poziomie 1,8%, natomiast strata netto była o 0,2% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku i wyniosła 87 mln zł.
Spadek sprzedaży w pierwszym kwartale dotyczył zarówno jednostki hurtowej (-8,1% rok do roku), jak i detalicznej (-8,1% rok do roku). W tym drugim segmencie nie uwzględniono wyników Inmedio, którego większościowy pakiet Eurocash chce sprzedać. Nie są one prezentowane w ramach raportu w związku z dekonsolidacją.
Segmentem, który w okresie od stycznia do marca przyniósł firmie 7,2% wzrost sprzedaży są natomiast projekty, do których możemy zaliczyć m.in. działalność e-grocery Frisco, która zanotowała 17,2% wzrost, a także sklepy alkoholowe Duży Ben (+5,1%).
Z czego wynikają spadki Eurocash?
Prezentując wyniki finansowe za pierwszy kwartał, Grupa Eurocash zwróciła uwagę na trudne warunki rynkowe. Na negatywną dynamikę sprzedaży handlowego giganta wpływ miało mieć spowolnienie spowodowane przesunięciem Wielkanocy – w tym roku święta te obchodziliśmy w 16. tygodniu roku (czyli w drugim kwartale), podczas gdy rok temu odbyły się w 13. tygodniu.
Eurocash skarży się także na przesunięcie sprzedaży wynikające ze wzrostu akcyzy na wyroby alkoholowe i tytoniowe (szczególnie istotne w kontekście segmentu hurtowego).
Zdaniem prezesa Grupy Eurocash, Pawła Surówki, perspektywa jednego kwartału jest zbyt krótka, żeby pokusić się o konkretne oceny stanu rynku. "Znacznie lepiej będą to obrazowały wyniki za półrocze. Pierwsze sygnały mamy pozytywne" – informuje.
Cały rok powinien przynieść poprawę rentowności, wynikającą z dobrego przygotowania organizacyjnego oraz utrzymywania dyscypliny kosztowej. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami będziemy również zamykać sklepy własne nie rokujące poprawy, prowadzone w ramach sieci Delikatesy Centrum i Duży Ben.
foto: mat. prasowe