Alzaccy producenci wina szukają partnerów w Polsce

W 2024 roku eksport wina z Alzacji do Polski wzrósł o 27% (dane CIVA). Już kilkudziesięciu alzackich producentów eksportuje wina do Polski, a kolejni spotkali się w Warszawie z przedstawicielami polskiej branży winiarskiej. Pierwsza edycja Varsovie Academy of Alsace Wine wzmocniła relacje biznesowe między alzacką i polską branżą winiarską.

Trafia w oczekiwania smakoszy

Niemal 90% produkcji jest w Alzacji skoncentrowane na winach białych, nie dziwi więc fakt, że te orzeźwiające, aromatyczne wina zyskują popularność w Polsce, szczególnie w cieplejszych miesiącach wiosennych i letnich. Alzacja jest interesującym wyborem dla polskich konsumentów również ze względu na ich jakość, różnorodność oraz dopasowanie do wielu polskich potraw.

Szersza perspektywa

W ramach Varsovie Academy of Alsace Wines 12 maja w Warszawie, przedstawiciele branży winiarskiej poznawali różnorodne wina alzackie, a także mogli poznać szerszy kontekst alzackiego winiarstwa podczas masterclassów prowadzonych przez Szymona Milonasa, sommeliera i eksperta win francuskich.

Alzackie wina to tętniąca życiem klasyka. Stoi za nimi kilkusetletnia tradycja, historia i unikalne położenie. Wszystko znajduje odzwierciedlenie w ich wyjątkowych smakach, pochodzących z nie mniej niż 12 odmian winogron uprawianych w regionie. Z drugiej strony, to wina innowacyjne i otwarte na świat. Ponad jedna trzecia win alzackich to wina organiczne, a ponad 35% produkcji to wina musujące - drugie pod względem popularności francuskie wina musujące po szampanie. Alzackie winiarstwo dynamicznie się rozwija, unikając stagnacji i otwierając się na innowacje. To fantastyczne, że polski rynek ma dostęp do coraz szerszego wyboru win alzackich, szczególnie że słyną one z wszechstronności w łączeniu z potrawami i dopasowaniu do polskiej kuchni.

Szymon Milonas, sommelier i ekspert win francuskich

Wina musujące zdobywają coraz większe uznanie

Wina alzackie dzielą się na trzy główne apelacje: AOC Alsace, AOC Crémant d’Alsace oraz AOC Alsace Grand Cru. Pierwsza kategoria stanowi zdecydowaną większość produkowanych win i 82% win eksportowanych do Polski. Crémant odpowiada za 17% eksportu, a Grand Cru za około 1%. Te ostatnie – eleganckie, kompletne i autentyczne – są kwintesencją win alzackich.

Choć większość win produkowanych w Alzacji to wina spokojne, niemal dwukrotnie większy wzrost eksportu musujących Crémant do Polski (45%) w porównaniu do win spokojnych (24%) pokazuje zainteresowanie winami musującymi w naszym kraju.

Zacieśnianie relacji z polską branżą

Varsovie Academy of Alsace Wine, zorganizowane przez CIVA (Comité Interprofessionnel des Vins d’Alsace – organizację branżową wspierającą alzackich producentów wina) 12 maja w WineTu w Warszawie, było wydarzeniem biznesowym dedykowanym branży winiarskiej – importerom, sommelierom i sektorowi HoReCa.

W programie znalazły się degustacje, masterclassy branżowe oraz bezpośrednie spotkania z 11 alzackimi producentami i winiarzami. Kilkudziesięciu uczestników mogło odkrywać różne style win alzackich, porozmawiać bezpośrednio z przedstawicielami winnic i poznawać niezwykłe historie stojące za każdą winnicą i butelką wina.


foto: mat. prasowe

Reklama