Choć koszyk wielkanocny drożeje, część Polaków nieco poluzowała pasa. Inni natomiast wciąż skrupulatnie kalkulują. Nowy raport UCE Research i Shopfully pokazuje, że niemal połowa konsumentów planuje ograniczyć wydatki na Wielkanoc – choć już nie tak rygorystycznie jak rok temu. Zaskakuje też to, na czym Polacy chcą oszczędzać.
Wielkanoc na pół gwizdka?
Zaledwie kilka dni przed świętami w sieciach handlowych wyczuwalne jest wyraźne ożywienie. Mimo tego jednak 45,8% Polaków planuje w tym roku ograniczyć wielkanocne wydatki – wynika z bdania. To nieco mniej niż rok wcześniej, gdy takich deklaracji było ponad 53%.
Fakt, że blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, że wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną.
Z drugiej strony, 34,9% badanych deklaruje, że nie będzie ograniczać wydatków – często z uwagi na poprawę sytuacji finansowej lub potrzebę przeżycia świąt z "pełnym stołem", nawet kosztem budżetu.
Alkohol na drugi plan
Największe cięcia dotyczą alkoholu – 38,8% respondentów wskazuje, że to właśnie na nim zamierza oszczędzać. To zmiana w porównaniu z poprzednimi latami, gdy najczęściej cięto wydatki na żywność.
Eksperci wskazują, że wpływ ma na to nie tylko wzrost cen napojów procentowych, ale też rosnąca świadomość zdrowotna i zmiana stylu życia. Co ciekawe, 38,4% badanych deklaruje cięcia "po trochu na wszystkim", a 34,1% zamierza ograniczyć wydatki na ozdoby i gadżety świąteczne.
Żywność? Na niej chce oszczędzać tylko co trzeci ankietowany (33,6%). "(...) konsumenci wolą oszczędzać na innych kwestiach niż na żywności. Mówiąc zupełnie wprost, chcą dobrze zjeść w te święta" – komentuje ekspert rynku retailowego z Shopfully.
Zdaniem autorów raportu, ostrożność w wydatkach to efekt nie tylko pandemicznych nawyków, ale też świeżych doświadczeń z inflacją, która wciąż drenuje portfele – zwłaszcza w zakresie żywności. Wzrost cen tuż przed świętami tylko pogłębia te nastroje.
Źródło danych: UCE RESEARCH i Shopfully, "Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025". Badanie zostało przeprowadzone w dniach 02-03.04.2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.
FAQ
Na czym Polacy oszczędzają najczęściej w czasie świąt wielkanocnych?
Według danych, Polacy najczęściej ograniczają zakupy alkoholu (38,8%). Na kolejnych miejscach znalazły się: oszczędności „na wszystkim po trochu” – 38,4%, ozdoby wielkanocne – 34,1%, artykuły spożywcze – 33,6%.
Czy sytuacja finansowa Polaków poprawiła się względem Wielkanocy 2024?
Tak – liczba osób deklarujących chęć ograniczenia świątecznych wydatków spadła z 53% w 2024 roku do 45,8% w 2025 roku. Może to świadczyć o stopniowej poprawie domowych finansów, choć nadal wielu Polaków decyduje się na rozsądne gospodarowanie świątecznym budżetem.
Czy Polacy oszczędzają na jedzeniu podczas świąt?
Jedzenie nadal pozostaje jednym z priorytetów w okresie świątecznym. Choć ceny żywności są wysokie, większość badanych woli ograniczyć inne kategorie wydatków – takie jak ozdoby czy alkohol – niż zrezygnować z tradycyjnych potraw wielkanocnych dobrej jakości.
foto: mat. redakcji