Wielkanocne zakupy. Polacy tną wydatki, ale niekoniecznie na jedzenie

Wielkanocne zakupy. Polacy tną wydatki, ale niekoniecznie na jedzenie

Choć koszyk wielkanocny drożeje, część Polaków nieco poluzowała pasa. Inni natomiast wciąż skrupulatnie kalkulują. Nowy raport UCE Research i Shopfully pokazuje, że niemal połowa konsumentów planuje ograniczyć wydatki na Wielkanoc – choć już nie tak rygorystycznie jak rok temu. Zaskakuje też to, na czym Polacy chcą oszczędzać.

Wielkanoc na pół gwizdka?

Zaledwie kilka dni przed świętami w sieciach handlowych wyczuwalne jest wyraźne ożywienie. Mimo tego jednak 45,8% Polaków planuje w tym roku ograniczyć wielkanocne wydatki – wynika z bdania. To nieco mniej niż rok wcześniej, gdy takich deklaracji było ponad 53%.

Fakt, że blisko połowa społeczeństwa planuje zmniejszyć swoje świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych, świadczy o tym, że wśród konsumentów wciąż panuje niepewność. Polacy widzą, że ceny, szczególnie żywności, cały czas rosną.

Robert Biegaj, ekspert rynku retailowego i współautor raportu

Z drugiej strony, 34,9% badanych deklaruje, że nie będzie ograniczać wydatków – często z uwagi na poprawę sytuacji finansowej lub potrzebę przeżycia świąt z "pełnym stołem", nawet kosztem budżetu.

Alkohol na drugi plan

Największe cięcia dotyczą alkoholu – 38,8% respondentów wskazuje, że to właśnie na nim zamierza oszczędzać. To zmiana w porównaniu z poprzednimi latami, gdy najczęściej cięto wydatki na żywność.

Eksperci wskazują, że wpływ ma na to nie tylko wzrost cen napojów procentowych, ale też rosnąca świadomość zdrowotna i zmiana stylu życia. Co ciekawe, 38,4% badanych deklaruje cięcia "po trochu na wszystkim", a 34,1% zamierza ograniczyć wydatki na ozdoby i gadżety świąteczne.

Żywność? Na niej chce oszczędzać tylko co trzeci ankietowany (33,6%). "(...) konsumenci wolą oszczędzać na innych kwestiach niż na żywności. Mówiąc zupełnie wprost, chcą dobrze zjeść w te święta" – komentuje ekspert rynku retailowego z Shopfully.

 

Zdaniem autorów raportu, ostrożność w wydatkach to efekt nie tylko pandemicznych nawyków, ale też świeżych doświadczeń z inflacją, która wciąż drenuje portfele – zwłaszcza w zakresie żywności. Wzrost cen tuż przed świętami tylko pogłębia te nastroje.

Źródło danych: UCE RESEARCH i Shopfully, "Świąteczne wydatki Polaków. Wielkanoc 2025". Badanie zostało przeprowadzone w dniach 02-03.04.2025 roku metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na próbie 1008 konsumentów w wieku 18-80 lat.


FAQ

Na czym Polacy oszczędzają najczęściej w czasie świąt wielkanocnych?

Według danych, Polacy najczęściej ograniczają zakupy alkoholu (38,8%). Na kolejnych miejscach znalazły się: oszczędności „na wszystkim po trochu” – 38,4%, ozdoby wielkanocne – 34,1%, artykuły spożywcze – 33,6%.

Czy sytuacja finansowa Polaków poprawiła się względem Wielkanocy 2024?

Tak – liczba osób deklarujących chęć ograniczenia świątecznych wydatków spadła z 53% w 2024 roku do 45,8% w 2025 roku. Może to świadczyć o stopniowej poprawie domowych finansów, choć nadal wielu Polaków decyduje się na rozsądne gospodarowanie świątecznym budżetem.

Czy Polacy oszczędzają na jedzeniu podczas świąt?

Jedzenie nadal pozostaje jednym z priorytetów w okresie świątecznym. Choć ceny żywności są wysokie, większość badanych woli ograniczyć inne kategorie wydatków – takie jak ozdoby czy alkohol – niż zrezygnować z tradycyjnych potraw wielkanocnych dobrej jakości.


foto: mat. redakcji

Reklama