RAPORT MIĘSNY 2025: Rynek mięsa w Polsce jest już wart 9,6 mld zł. Co nim kieruje?

RAPORT MIĘSNY 2025: Rynek mięsa w Polsce jest już wart 9,6&nbspmld&nbspzł. Co nim kieruje?

Wartość rynku mięsnego opiewa już na 9,6 mld zł. To właśnie tyle w ubiegłym roku polskie gospodarstwa domowe wydały na stałowagowe wędliny i wyroby mięsne. Wzrost jest zauważalny, choć nie tak dynamiczny jak jeszcze w 2023 r. Jak obecnie prezentuje się rynek mięsa w Polsce? Które kanały sprzedaży dominują w branży i jakie trendy w niej panują? Przedstawiamy najnowsze dane.

Spis treści:

  1. Spożycie mięsa w Polsce
  2. Jakiego mięsa Polacy jedzą najwięcej?
  3. Polski eksport drobiu
  4. Jak zmienia się wartość rynku mięsa w Polsce?
  5. Najważniejsze kanały sprzedaży mięsa w Polsce
  6. Kategoria kiełbas
  7. Kategoria wędlin
  8. Mięso pakowane
  9. Roślinne zamienniki
  10. Mięsne produkty wysokobiałkowe
  11. Czynniki wyboru przy zakupie mięsa
  12. Prognozy i trendy na rynku mięsa

Spożycie mięsa w Polsce

Zdecydowana większość Polaków deklaruje spożywanie mięsa. Zgodnie z wynikami badania"Preferencje i opinie dotyczące konsumpcji mięsa wśród Polaków" zrealizowanego w 2024 r. przez SW Research na zlecenie Związku Polskie Mięso, sięga po nie 96% badanych. Dla 57% mięso stanowi stały element diety, a 39% respondentów stara się je ograniczyć w swojej codziennej diecie. 

 

Z badania SW Research wynika, że najczęściej wybieranym rodzajem mięsa jest drób – sięga po niego największy odsetek badanych (91%). Kolejne miejsca zajmują wieprzowina (78%) i wołowina (53%). Mniejszą popularnością cieszą się cielęcina (20%), baranina i jagnięcina (13%) oraz dziczyzna (12%). 

Dane pokazują też, że to mężczyźni częściej niż kobiety jedzą większość rodzajów mięs, w tym także tych mniej popularnych. Wyjątek stanowią drób oraz ryby i owoce morza, które są spożywane w podobnych proporcjach przez obie płcie. 

Z badania Target Group Index realizowanego przez Kantar Polska wynika, że 83,77% ankietowanych w wieku od 15 do 75 lat spożywa mięso inne niż drób. Dane te pochodzą z okresu od stycznia do grudnia 2024 r.

Największa część osób deklarujących spożywanie mięsa innego niż drób sięga po nie 3-4 razy w tygodniu (38,86%). Odpowiedzi "2 razy w tygodniu" i "5 razy w tygodniu lub częściej" udzieliło tyle samo ankietowanych – po 25,04%. Najmniejszą grupę stanowią osoby, które decydują się zjeść je raz w tygodniu lub rzadziej (11,06%).

Jakiego mięsa Polacy jedzą najwięcej?

Najczęściej wybieranym rodzajem jest drób – wynika z badania przeprowadzonego przez SW Research. Zgodnie z jego wynikami po ten rodzaj mięsa sięga 91% badanych. Kolejne miejsca zajmują wieprzowina (78%) i wołowina (53%).

 

Mięso drobiowe od lat cieszy się niesłabnącą popularnością i – jak wynika z danych SW Research oraz Kantar Polska – stanowi codzienny wybór Polaków.

Popularność drobiu wynika z kilku kluczowych czynników. Przede wszystkim jest to mięso łatwo dostępne i przystępne cenowo, co czyni je atrakcyjnym wyborem dla szerokiego grona konsumentów. Dodatkowo drób wyróżnia się wysoką zawartością białka i stosunkowo niską ilością tłuszczu, co sprawia, że jest często wybierany przez osoby dbające o zdrową i zbilansowaną dietę. Jego delikatny smak i łatwość przygotowania również wpływają na jego popularność, zarówno w domowej kuchni, jak i w restauracjach.

Leszek Organista – Senior Brand Manager Cedrob Foods S.A.
Leszek Organista – Senior Brand Manager Cedrob Foods S.A. (mat. partnera)

Z badania Target Group Index wynika, że 34,34% ankietowanych spożywa ten rodzaj mięsa raz w tygodniu lub rzadziej. Pozostali badani sięgają po drób częściej: 34,25% deklaruje spożycie dwa razy w tygodniu, 23,46% – 3-4 razy w tygodniu, a 7,95% – pięć razy w tygodniu lub częściej.

 

Z badania "Preferencje i opinie dotyczące konsumpcji mięsa wśród Polaków" wynika, że najczęściej spożywanym gatunkami drobiu są kurczak (91%) i indyk (54%).

Eksport drobiu: Polska trzecim największym eksportem drobiu na świecie

W 2023 r. w Polsce wyprodukowano ponad 3,2 mln ton mięsa drobiowego – wynika z danych Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej. Wysoki poziom produkcji sprawia, że nasz kraj jest nie tylko największym producentem mięsa drobiowego w Unii Europejskiej, ale też trzecim największym eksporterem drobiu na świecie.

Wstępne dane GUS za rok 2024 wskazują, że w zakładach zatrudniających co najmniej 50 osób wyprodukowano blisko 3,5 mln ton mięsa drobiowego. Z kolei według Izby Administracji Skarbowej eksport mięsa i jego przetworów przekroczył 2 mln ton.

Polskie mięso drobiowe jest cenione za wysoką jakość i atrakcyjność cenową, co wynika z wieloletniego doświadczenia oraz inwestycji w nowoczesne technologie. To sukces polskich hodowców i sektora przetwórczego, ale utrzymanie tej pozycji wymaga zmierzenia się z wieloma problemami.

Dariusz Goszczyński, Prezes Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej

Prezes Krajowej Rady Drobiarstwa – Izby Gospodarczej wskazuje na wyzwania, z którymi obecnie mierzy się sektor. Wśród nich wymienia część przepisów wynikających z unijnej polityki Europejskiego Zielonego Ładu, plany stworzenia strefy wolnego handlu z krajami należącymi do Mercosur oraz niepewność dotyczącą przyszłości relacji handlowych UE z Ukrainą.

Dariusz Goszczyński zaznacza jednak, że polski sektor drobiarski wciąż ma potencjał do wzrostu, m.in. dzięki rosnącemu popytowi na mięso drobiowe – zarówno na rynku krajowym, jak i za granicą. Eksport pozostaje istotną szansą dla branży, ponieważ światowe spożycie tego rodzaju mięsa nieustannie rośnie.

Jak zmienia się wartość rynku mięsa w Polsce?

NielsenIQ w swoich badaniach przygląda się stałowagowym wędlinom i wyrobom mięsnym. Do tej kategorii zaliczane są parówki, kiełbasy tzw. mokre i grillowe, szynki, kabanosy oraz kiełbasy podsuszane. W 2024 r. kategorie te odnotowały wzrost sprzedaży o 6,5% w porównaniu do 2023 r. Piotr Gawin, Insight Analyst, Industry Insights w NielsenIQ, zauważa, że wzrost wyhamował w stosunku do poprzednich okresów.

Nie jest to aż tak dynamiczny wzrost, jaki można było zaobserwować w 2023 roku, który wyniósł 17,2%, jednakże w większej części opierał się na lepszej sprzedaży wolumenowej niż na wzroście ceny, która w 2023 była o blisko 15% [wyższa - przyp. red.] względem poprzedniego roku. Sam wolumen, mimo stabilizacji ceny, wzrósł o 2,5%, na poziomie bardzo zbliżonym do odnotowanego w 2023.

Piotr Gawin, Insight Analyst, Industry Insights, NielsenIQ

Według firmy analitycznej Euromonitor International branża będzie rozwijać się rok do roku. Z jej danych – podobnie jak z analiz NielsenIQ – wynika jednak, że dynamiczny wzrost wartościowy ma już za sobą. W latach 2022-2023 wyniósł 19%. W latach 2023-2024 ma wynieść 6,6%, a w kolejnym okresie, czyli w latach 2024-2025, obniży się do poziomu 4,6%.

Eksperci przewidują również spowolnienie wzrostu wolumenu: z 4,4% w latach 2022–2023 do zaledwie 1,1% w latach 2024–2025.

Najważniejsze kanały sprzedaży mięsa w Polsce

Sprzedaż produktów z segmentu wędlin stałowagowych zdominowana jest przez kanały wielkoformatowe – dyskonty, supermarkety i hipermarkety. Według danych NielsenIQ w 2024 roku wygenerowały one 91% wartości sprzedaży tej kategorii.

Zdecydowanym liderem są mimo wszystko dyskonty, które w minionym roku odpowiadały za 75% całkowitej sprzedaży wartościowej. Według eksperta NielsenIQ przewaga tego kanału opiera się m.in. na produktach marek własnych. Ich znaczenie w sprzedaży wartościowej zwiększyło się do poziomu prawie 54%, a 7 na 10 sprzedanych kilogramów wędlin stałowagowych należało do marek własnych.

Najmniejsze znaczenie dla kategorii mają sklepy małoformatowe, których udział zmniejszył się o 0,7 p.p. W tym formacie w 2024 r. wzrost sprzedaży rok do roku odnotowano jedynie w okresie Wielkanocy, majówki oraz w pierwszym tygodniu kalendarzowego lata.

Kategoria kiełbas: Większość segmentów ze wzrostami

Spośród badanych przez NielsenIQ segmentów, tj. parówek, kiełbas tzw. mokrych i grillowych, szynek, kabanosów i kiełbas podsuszanych, w 2024 roku jedynie te pierwsze nieznacznie straciły na sprzedaży. Inne segmenty dynamicznie rosły.

Na szczególną uwagę zasługują kiełbasy grillowe – typowo sezonowa kategoria mięsna. Segment ten, dzięki sprzyjającej pogodzie, był podstawą sezonu grillowego, przypadającego na okres od kwietnia do września. W ubiegłorocznym sezonie sprzedaż wolumenowa wzrosła o 8,6% w porównaniu z 2023 r. i aż o 26,2% w porównaniu z 2022 roku.

Tygodniem, który rok do roku odnotowuje szczyt sprzedaży, jest tydzień przed weekendem majowym. W ubiegłym roku 1 maja wypadł w środę, dlatego pik sprzedaży rozłożył się na dwa tygodnie. Jak wynika z danych NielsenIQ, podczas ubiegłorocznej majówki sprzedano o prawie 900 tys. kg więcej kiełbas.

W sezonie sprzedaż wolumenowa rośnie przede wszystkim w dyskontach, jednak w 2024 r. segment odnotował również wzrosty w średnich i dużych sklepach spożywczych.

Kategoria wędlin: Częsty wybór większości Polaków

Z badania Target Group Index, realizowanego przez Kantar Polska, wynika, że 84,33% Polaków w wieku od 15 do 75 lat deklaruje spożywanie wędlin. Wśród nich 47,92% sięga po nie co najmniej pięć razy w tygodniu, a jedna trzecia wybiera je 3-4 razy w tygodniu. Oznacza to, że niemal 80% konsumentów spożywa wędliny przynajmniej trzy razy w tygodniu – co potwierdza ich silną pozycję w codziennej diecie. Rzadziej, czyli dwa razy w tygodniu, spożywa je 12,26% badanych, a raz w tygodniu lub rzadziej – 6,53%.

 

Według danych CMR, w 2023 r. najważniejszą podkategorią wędlin paczkowanych pod względem wartości sprzedaży w sklepach małoformatowych i supermarketach były parówki, które odpowiadały za 31% wartości całej kategorii. Kolejne miejsca zajęły: kabanosy (20%), inne wędliny paczkowane (17%) i kiełbasy (13%). Najmniejsze udziały miały wędliny suche (7%) i szynki (11%).

Mięso pakowane: Polacy odchodzą od mięsa na wagę

Według danych firmy badawczej Consumer Panel Services YouGov, w ubiegłym roku wzrosła popularność produktów pakowanych. Stanowią one ponad połowę zakupów w każdej kategorii – w przypadku wędlin to blisko 53%, a drobiu – 54%.

Analitycy podkreślają, że to istotna zmiana, ponieważ do niedawna dominowały produkty sprzedawane na wagę. Zmiana ta może być efektem rosnącej roli dyskontów w sprzedaży mięsa – w ich ofercie znajdują się niemal wyłącznie produkty pakowane. Dodatkowo konsumenci cenią je za wygodę, higienę oraz dłuższy termin przydatności do spożycia.

Ekspert NielsenIQ dodaje, że w kategorii wędlin i mięsnych wyrobów stałowagowych 63% wartości sprzedaży generują produkty sprzedawane w kawałku. To efekt wysokiej sprzedaży parówek, kiełbas mokrych i podsuszanych oraz kabanosów. Pozostały udział należy do produktów w plastrach.

Roślinne zamienniki: kategoria notuje spadki od 2023 roku

Trend na roślinne zamienniki mięsa w ostatnich latach osłabł. Największe zainteresowanie produktami z tej kategorii odnotowano w 2022 roku. Od 2023 roku obserwowane są jednak spadki, choć – według NielsenIQ – rynek zmierza w kierunku stabilizacji. Wolumen sprzedaży zmniejszył się o blisko 9% – to spadek o 15 p.p. względem 2022 roku. Największe spadki odnotowano wśród vege kabanosów, burgerów oraz kiełbas.

Podobne wnioski płyną z raportu Polskiego Związku Producentów Żywności Roślinnej pt. "Branża żywności roślinnej w Polsce 2024 – dane, szanse i wyzwania". Zgodnie z danymi NielsenIQ zawartymi w analizie, wartość rynku wykazuje tendencję spadkową. W okresie od lipca 2023 r. do czerwca 2024 r. wyniosła 168,3 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie rok wcześniej – 183,6 mln zł. Największy udział mają alternatywy mięsa i ryb, mniejszy – roślinne wędliny i pasztety.

 

Firma analityczna Euromonitor International prognozuje, że w tej kategorii swój udział w przyszłości zwiększą marki własne, które oferują konkurencyjne ceny i wysoką jakość. W związku z tym – kluczowym kanałem sprzedaży omawianych produktów pozostaną dyskonty.

Mięsne produkty wysokobiałkowe: wzrost jest dynamiczny

Trend na produkty funkcjonalne, które oferują dodatkowe korzyści zdrowotne, obecny jest dziś niemal w każdej kategorii rynku FMCG. Wyroby wysokobiałkowe początkowo zyskały popularność głównie w segmencie nabiału, jednak coraz częściej pojawiają się także w ofercie producentów wędlin. Według Piotra Gawina, Insight Analyst, Industry Insights z NielsenIQ, to wciąż niewielki segment, ale dynamicznie rosnący. Na rynku pojawia się coraz więcej propozycji parówek czy kabanosów z podwyższoną zawartością białka.

Z danych NielsenIQ wynika, że na przestrzeni ubiegłego roku dynamika wyrobów wysokobiałkowych w kategorii produktów mięsnych stałowagowych odnotowała pięciokrotny wzrost wartości sprzedaży i dziewiętnastokrotny wzrost pod względem wolumenu. Porównując dane sprzedażowe całego segmentu produktów high-protein z minionymi latami, obserwuje się wzrost zarówno wolumenu, jak i wartości sprzedaży. Dlatego analitycy prognozują, że popularność tej kategorii będzie nadal rosła.

Z danych CMR z okresu styczeń-wrzesień 2024 r. wynika – podobnie jak z analiz NielsenIQ – że kategoria dopiero zaczyna zdobywać uznanie wśród konsumentów. W przypadku paczkowanych parówek warianty proteinowe w sklepach małoformatowych i supermarketach stanowiły jedynie 0,2% wszystkich sprzedanych opakowań w tej kategorii. Lepiej wypadła sprzedaż wariantów proteinowych z kategorii paczkowanych kabanosów – w tym przypadku stanowiły one niemal 2% wszystkich sprzedanych opakowań. Najlepiej prezentują się proteinowe przekąski mięsne – ich udział w liczbie sprzedanych opakowań przekąsek mięsnych wynosi ponad 30%.

Według Cedrob Foods wzrost popularności produktów wysokobiałkowych nie jest chwilową modą, lecz trwałą zmianą w nawykach konsumenckich. Produkty high protein wyodrębniły się już jako samodzielna kategoria w branży FMCG i mają ogromny potencjał dalszego rozwoju, szczególnie w segmencie produktów mięsnych.

Coraz większa obecność produktów wysokobiałkowych na sklepowych półkach potwierdza, że klienci zwracają uwagę na skład, wartości odżywcze i korzyści prozdrowotne spożywanych produktów. Wysokobiałkowe produkty mięsne wspierają zdrowy styl życia, regenerację organizmu oraz budowanie masy mięśniowej, co sprawia, że ich popularność systematycznie rośnie.

Leszek Organista – Senior Brand Manager Cedrob Foods S.A.

Cedrob Foods prognozuje, że segment high protein w kategorii produktów mięsnych będzie się dynamicznie rozwijał, a jego udział w rynku sukcesywnie rosnąć.

Czynniki wyboru przy zakupie mięsa

Autorzy badania "Preferencje i opinie dotyczące konsumpcji mięsa wśród Polaków" przyjrzeli się także czynnikom wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów. Z analizy wynika, że kluczowe znaczenie przy wyborze mięsa mają cena i jakość – oba te aspekty wskazało po 55% respondentów. Istotna jest także data przydatności do spożycia, na którą zwraca uwagę 45% badanych. Jakość i świeżość produktu mają większe znaczenie dla kobiet, które częściej niż mężczyźni kierują się tymi kryteriami podczas zakupów.

Co jeszcze liczy się przy zakupie mięsa? Ankietowani wskazują promocje i oferty specjalne (32%), czysty skład (30%), dostępność (29%) oraz pochodzenie z polskiej hodowli (28%). Mniejsze znaczenie mają czynniki, takie jak: wpływ na środowisko, reklama i opinia innych konsumentów. Te ostatnie mają większe znaczenie dla mężczyzn niż dla kobiet.

 

Firma SW Research, na zlecenie Związku Polskie Mięso, zbadała również konkretne zachowania zakupowe konsumentów. Z przeprowadzonej analizy wynika, że 34% badanych zawsze sprawdza kraj pochodzenia mięsa przy zakupie wieprzowiny, a 33% – wybierając produkty z drobiu, wołowiny, baraniny i jagnięciny. Najwięcej osób zwraca uwagę na pochodzenie w przypadku dziczyzny (45%) i cielęciny (40%).

Prognozy i trendy na rynku mięsa

Firma analityczna Euromonitor International przyjrzała się trendom, które kształtowały branżę mięsną w 2024 roku, oraz prognozom na kolejne lata. W ubiegłym roku rósł popyt na naturalne wyroby mięsne, przygotowane z wysokiej jakości składników.

Eksperci zauważają, że konsumenci są coraz bardziej świadomi i chętniej wybierają produkty pozbawione sztucznych konserwantów i dodatków. Choć wzrost świadomości zdrowotnej przypisuje się głównie młodszym konsumentom, starsze pokolenia również są skłonne wydać więcej na produkty naturalne i wysokiej jakości. Analitycy wskazują, że to element szerszego trendu "clean label", w którym kluczowe znaczenie mają transparentność i pochodzenie składników.

Z naszej perspektywy "zwrot ku zdrowiu" to nie tylko przejściowa tendencja, lecz długofalowy kierunek, który będzie się systematycznie umacniał w najbliższych latach. Konsumenci wykazują coraz większą świadomość żywieniową i skrupulatnie analizują skład produktów, zwracając uwagę na ich jakość oraz sposób produkcji. Poszukiwanie wyrobów mięsnych z prostym, naturalnym składem oraz o wysokiej wartości odżywczej to efekt rosnących oczekiwań względem zdrowego stylu życia, wpływu edukacji żywieniowej oraz obecności tematu zdrowego odżywiania w mediach.

Leszek Organista – Senior Brand Manager Cedrob Foods S.A.

Zauważalny jest również wzrost sprzedaży mrożonych, przetworzonych produktów mięsnych oraz ich roślinnych odpowiedników – zwłaszcza marek własnych. Popularność tych wyrobów wynika z wygody w przygotowaniu i atrakcyjnej ceny. Ich głównym kanałem sprzedaży pozostają dyskonty, które – zdaniem analityków Euromonitor International – będą dalej umacniać swoją pozycję na rynku.

Szansą rozwoju dla branży jest dywersyfikacja oferty. Dzięki niej producenci mogą skuteczniej reagować na wzrost kosztów i zmieniający się popyt. Analitycy przewidują, że firmy będą wprowadzać nowe warianty smakowe, różne formaty produktów i innowacyjne opakowania – zarówno w segmencie premium, jak i ekonomicznym. Takie działania mają pomóc markom sprostać wyzwaniom związanym z rosnącymi kosztami produkcji.


Źródła danych: Kantar Polska, Target Group Index, badanie realizowane metodą CAWI na reprezentatywnej grupie Polek i Polaków, N=20013 | SW Research, "Preferencje i opinie dotyczące konsumpcji mięsa wśród Polaków", wywiad online metodą CAWI na panelu internetowym SW Panel, w ramach badania przeprowadzono 1011 ankiet z reprezentatywną próbą Polek i Polaków w dniach 24.09-1.10.2024 r. | NIQ, Panel Handlu Detalicznego, Cała Polska, sprzedaż wartościowa i wolumenowa, średnia cena za wolumen, udział w sprzedaży wartościowej i wolumenowej w okresach skumulowanych: Calendar year 2024 (Week Ending 29/12/24) w porównaniu do analogicznych okresów rok i 2 lata wcześniej; Kategoria: Wędliny stałowagowe, Roślinne alternatywy produktów mięsnych

Reklama