Sfinks Polska, który zarządza sieciami SPHINX, The Burgers i Piwiarnia, zakończył 2024 rok stratą netto w wysokości 5,7 mln zł – wynika ze wstępnych danych jednostkowych spółki. W tym czasie przychody osiągnęły poziom 74,3 mln zł, a zysk operacyjny – 6,2 mln zł.
Jak tłumaczy prezes Sfinks Polska, Sylwester Cacek, główną przyczyną obserwowanych wyników są zmiany w strukturze działalności operacyjnej. W ramach realizowanej strategii spółka intensywnie przekształca restauracje własne w punkty franczyzowe. Tylko w trzecim kwartale 2024 roku przekształcono aż siedem lokali.
Sfinks stawia na franczyzę. Ma to odzwierciedlenie w wynikach
Po przejściu na model franczyzowy sprzedaż gastronomiczna tych lokali nie jest już ujmowana w przychodach Sfinksa, a jedynie opłaty franczyzowe. "(...) przychody ze sprzedaży gastronomicznej takich restauracji przestają być notowane w przychodach spółki, a są uwzględniane wyłącznie w sprzedaży gastronomicznej sieci. Po przekształceniu bowiem w poczet przychodów spółki zaliczane są tylko opłaty z tytułu umowy franczyzowej" – wyjaśnia prezes.
Biorąc pod uwagę wszystkie restauracje działające pod szyldami sieci Sfinks Polska, łączne przychody wyniosły 206,8 mln zł, co jest wynikiem wyższym o 8,8% względem 2023 roku.
Dodatkowym czynnikiem, który wpływa na wyniki spółki jest okres przejściowy po przekształceniach – obejmujący m.in. remonty czy przerwy w sprzedaży alkoholu.
Spodziewamy się, że w przyszłości restauracje te będą notować lepsze wyniki niż przed przekształceniem dzięki zaangażowaniu franczyzobiorcy w zarządzanie własnym biznesem, co z kolei będzie miało pozytywny wpływ na nasze wyniki.
Pełne, zaudytowane dane finansowe jednostkowe i skonsolidowane Sfinks Polska przedstawi 25 kwietnia 2025 roku.
foto: mat. prasowe