PRCH: Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły w 2024 roku

PRCH: Obroty najemców w centrach handlowych wzrosły w 2024 roku

Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH), która zrzesza firmy działające w sektorze centrów handlowych, podsumowuje 2024 rok w branży. Zgodnie z danymi, które PRCH zbiera od 2008 roku, na przestrzeni dwunastu miesięcy minionego roku obroty najemców w centrach handlowych miały wzrosnąć o 4,3% względem 2023 roku. W najlepszej sytuacji znaleźć miały się w tym czasie firmy świadczące usługi oraz rozrywkę.

Obroty w centrach handlowych

Średnioroczne obroty w 2024 roku wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych – informuje PRCH powołując się na dane zbierane w ramach PRCH Turnover Index. Najlepsze wyniki w tym czasie odnotowały obiekty średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA), których obroty zwiększyły się o 4,5% w stosunku do 2023 roku.

W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) obroty były o 4,2% wyższe, a w dużych obiektach (40-60 tys. mkw. GLA) o 4,0%. Z kolei obroty najmniejszych centrów (5-20 tys. mkw. GLA) zwiększyły się o 2,4% w stosunku do 2023 roku. W tym czasie zwiększyła się także odzwiedzalność galerii handlowych przez klientów.

Wzrost liczby klientów centrów handlowych

Do badania odwiedzalności centrów handlowych PRCH służy wskaźnik PRCH Footfall Density Index, który – bazując na danych z nowoczesnych systemów kamer – mierzy ruch w tego typu obiektach. Podczas 2024 roku odwiedzalność mierzona liczbą klientów na 1 mkw. powierzchni najmu, nieznacznie wzrosła pozostając zbliżona do wyników z 2023 roku – wzrost wyniósł 0,2% rok do roku.

Analiza wyników indeksów PRCH za 2024 rok rodzi refleksję, że centra handlowe tworzą stabilny i dojrzały rynek. Stabilność wyrażona jest frekwencją niezmieniającą się wobec roku poprzedniego, a dojrzałość odzwierciedlona jest we wzroście obrotów, który zbliżony jest do poziomu inflacji. To dobra wiadomość, gdy na centra handlowe patrzymy w szerszym kontekście, jak na kanał dystrybucji, który o tego samego konsumenta konkuruje np. z handlem internetowym. Wyniki kategorii, jak rozrywka oraz zdrowie i uroda zgodne są z trendami konsumenckimi i wskazują dalszy kierunek ich rozwoju.

Przemysław Dwojak, Senior Client Business Partner w GfK – An NIQ Company

PRCH Turnover Index dotyczy obiektów handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. Ze względu na poufność i wrażliwość tego typu danych, za ich gromadzenie, weryfikację i analizę odpowiada GfK – An NIQ Company. Informacje pochodzą z raportów dostarczanych właścicielom i zarządcom galerii handlowych bezpośrednio przez najemców. Wyniki obrotów najemców w centrach handlowych podawane są w PLN, w przeliczeniu na 1 mkw. powierzchni najmu.

PRCH Footfall Density Index jest przygotowywany na podstawie informacji dostarczanych z nowoczesnych systemów kamer, pozwalających na rzeczywiste, codzienne mierzenie ruchu w centrach handlowych. Klienci odwiedzający galerie są liczeni za pomocą kamer 3D zainstalowanych przy każdym wejściu. Informacje są zbierane w obiektach handlowych o łącznej powierzchni powyżej 5 mln mkw., co stanowi 38% rynku centrów handlowych w Polsce. 


foto: stockadobe(khaligo)