Maleje ruch w centrach handlowych. Trzy potencjalne powody

Maleje ruch w centrach handlowych. Trzy potencjalne powody

Ruch w centrach i galeriach handlowych zmalał w 2024 roku w porównaniu do 2023 roku. Spadek dotyczy także unikalnych klientów, którzy odwiedzali w tym czasie tego typu obiekty – wynika z raportu firmy Proxi.cloud. W ramach badania obserwacją objęto niemal 1,5 mln klientów w 710 centrach i galeriach handlowych. 

Liczba klientów w centrach handlowych

W 2024 roku ruch (footfall) w centrach i galeriach handlowych spadł o 3,5% w porównaniu z 2023 rokiem. O przeszło 3% zmniejszyła się w tym czasie liczba unikalnych klientów. Zdaniem jednego ze współautorów raportu, Mateusza Nowaka, ubiegłoroczny spadek ruchu nie powinien być odczuwalny dla handlu, ponieważ "nie jest znaczny".

Starając się wytłumaczyć tendencję spadkową ekspert wskazuje na trzy potencjalne powody. Z jednej strony mogliśmy mieć do czynienia ze zmianą przyzwyczajeń zakupowych, w tym rosnącą popularnością e-commerce. Z drugiej strony na spadek wpływ mógł mieć także ogólny spadek konsumpcji, a także rozwój asortymentu dyskontów oraz sklepów wielkopowierzchniowych.

Igrzyska olimpijskie zaskoczyły negatywnie

Wydarzenia sportowe są zazwyczaj czynnikiem, który pozytywnie wpływa na zachowania konsumenckie. W 2024 roku mieliśmy do czynienia z dwoma takimi eventami. Pierwszy w nich to piłkarskie Mistrzostwa Europy, które odbywały się od 14 czerwca do 14 lipca 2024. Kolejnym były Letnie Igrzyska Olimpijskie (od 26 lipca do 11 sierpnia ub.r). Jak wydarzenia te przełożyły się na odwiedzalność centrów handlowych?

Z danych zebranych do raportu wynika, że pierwsza z tych imprez sportowych mogła przyczynić się do krótkotrwałego wzrostu w galeriach i centrach handlowych. W czerwcu na turnieju odbyły się bowiem mecze reprezentacji Polski. W lipcu i sierpniu nastąpiły natomiast spadki ruchu. "Nie widzimy więc przesłanek do tego, aby stwierdzić, że Igrzyska Olimpijskie pozytywnie przełożyły się na footfall w tych obiektach. Jednak trudno ocenić, jak on by wyglądał, gdyby nie zostały zorganizowane ww. imprezy sportowe" – zauważa Mateusz Chołuj, drugi ze współautorów raportu.

Sytuacja w różnych regionach Polski jest inna

Patrząc na bardziej szczegółowe dane, widać, że w 2024 roku footfall w centrach i galeriach handlowych wzrósł rdr. w czterech województwach. Mowa tu o mazowieckim – 5,5% na plusie, świętokrzyskim – 5,3%, opolskim – 2,5%, a także łódzkim – 1,3%. Z kolei spadki rdr. odnotowano w dwunastu województwach. Przy tym największe z nich dotyczą warmińsko-mazurskiego – 9,6% na minusie, lubelskiego – 8,9%, jak również podkarpackiego – 8,6%. 

Jeśli natomiast chodzi o liczbę unikalnych klientów, wzrost odnotowano w 2024 roku tylko w dwóch województwach – w mazowieckim o 0,3% oraz w opolskim – o 0,1%. W czternastu województwach odnotowano spadki rdr. w tym zakresie. Największe z nich dotyczą warmińsko-mazurskiego – o 7,8%, lubelskiego – o 6,5%, jak również podlaskiego – o 5,3%. 

Trzy wizyty w miesięcu

Jak wynika z raportu, w ubiegłym roku średniomiesięczna średnia liczba wizyt w galeriach przypadająca na jednego konsumenta wyniosła 3,2. To dokładnie tyle samo, co w 2023 roku. "Dane te są potwierdzeniem niezmienności nawyków zakupowych klientów, którzy dalej odwiedzają tego typu placówki. Natomiast taka częstotliwość wizyt może oznaczać, że Polacy zaopatrują się w większość produktów codziennego użytku w innych typach sklepów. Takie zakupy robią np. w dyskontach lub korzystają z usług e-commerce" – wyjaśnia Mateusz Nowak. 

Według przeprowadzonych analiz, rdr. skróceniu uległa przeciętna wizyta w ww. obiektach handlowych – o 34 sekundy (2024 rok – 47:24, 2023 rok – 47:58). Rok do roku zawęził się też średni łączny czas pobytu w tego typu placówkach – o niespełna 1,5 minuty (2024 rok – 2:32:28, 2023 rok – 2:33:52).

Źródło danych: Badanie zostało przeprowadzone przez firmę technologiczną Proxi.cloud w oparciu o dane z pełnych 12 miesięcy 2024 roku z odniesieniem do analogicznego okresu 2023 roku, z wykluczeniem świąt oraz niedziel niehandlowych. Analiza objęła zachowania konsumentów odwiedzających galerie i centra handlowe. Wielkość próby wyniosła ponad 1 478 644 unikalnych konsumentów. Aby wejście badanej osoby w geofence było zarejestrowane jako wizyta klienta w danej galerii lub centrum handlowym, wizyta musiała trwać co najmniej 2 minuty i nie więcej niż 2 godziny. Finalnie zbadano ruch w 710 placówkach, których lokalizacje zostały pozyskane ze stron internetowych sieci handlowych oraz z Google Maps.


foto: stockadobe(sandsun)

Reklama