Problem z umowami najmu w centrach handlowych. "Rynek czekają napięcia"

Problem z umowami najmu w centrach handlowych. "Rynek czekają napięcia"

Rynek handlowy w 2025 roku czekają kolejne napięcia – zapowiada Związek Polskich Pracodawców Handlu i Usług (ZPPHiU). Jak wskazuje organizacja mają one być związane z nierównością stron umów najmu. Nagminnym działaniem ma być bowiem obciążanie mniejszych podmiotów kosztami utrzymania powierzchni najemców kluczowych. 

Problematyczne umowy najmu powierzchni w centrach handlowych

"Skutkiem mnożenia regulacji prawnych jest wzrastające rozwarstwienie między podmiotami najsilniejszymi i najsłabszymi, oraz podniesienie kosztów prowadzenia działalności związane z rosnącymi nakładami na energię i pracę oraz komplikacją warunków prowadzenia działalności" – wskazuje Zofia Morbiato, dyrektor generalny ZPPHiU. 

W niwelowaniu tych zagrożeń pomóc miałaby przede wszystkim dokładna analiza umów najmu i negocjowanie szczególnie niebezpiecznych zapisów. Z drugiej jednak strony, jak wskazuje Zofia Morbiato, "złożoność przepisów zakłada konieczność posiłkowania się kosztownymi audytami i konsultacjami, a takie kompetencje zazwyczaj nie są dostępne w mniejszych organizacjach".

Kolejnym czynnikiem kosztogennym, na który zwraca uwagę związek, są modernizacje związane z dostosowaniem centrów handlowych do obecnie obowiązujących norm energetycznych. Jak wyjaśnia ZPPHiU, ponad połowa centrów w Polsce powstała przed 2010 rokiem i jest nieefektywna energetycznie. "Już teraz obserwujemy próby przenoszenia na najemców prawnych obowiązków właścicieli centrów" – informuje.

Dwa kierunki na 2025 rok

Jakie działania mogą ograniczyć zagrożenia rysujące się przed najemcami centrów handlowych? Przede wszystkim bardzo dokładna analiza umów najmu i negocjowanie szczególnie niebezpiecznych zapisów. 

Kontrola kosztów na etapie negocjacji umowy to jednak zaledwie jeden aspekt przyszłorocznej perspektywy. "Drugim jest zwiększanie przychodów. Bardzo wielu najemców intensywnie pracuje nad zwiększaniem udziału e handlu w ogólnym wolumenie sprzedaży, aby zminimalizować ryzyka związane z wykorzystywaniem pozycji przez wynajmujących. Nakłady na marketing w internecie, dystrybucja przez własne sklepy i przez platformy stwarza szanse, które będą na pewno wykorzystane w jeszcze większym zakresie niż miało to miejsce do tej pory" – mówi Zofia Morbiato, dyrektor generalny ZPPHiU.


foto: stockadobe(hrui)

 

Reklama