Promocje w sklepach spożywczych pojawiały się w 2024 roku częściej niż rok wcześniej. Zgodnie z najnowszymi danymi, w tym okresie sieci handlowe zrobiły ich o 12,5% więcej w porównaniu do 2023 roku. Największy wzrost nie należał do dyskontów.
Promocje w sklepach w 2024 roku
Niedawny przykład promocji na masło pokazał nam, że częstotliwość tego typu akcji może znacznie różnić się w zależności od kategorii produktowej. Analiza pokazała wtedy bowiem, że spośród wszystkich formatów, na zwiększenie promocji na ten towar zdecydowały się wyłącznie dyskonty i sieci convenience. Gdy jednak spojrzymy szerzej, okaże się, że wszystkie formaty postawiły w 2024 roku na promocje.
Z cyklicznej analizy UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX wynika, że w całym 2024 roku sieci handlowe zrobiły o 12,5% więcej promocji niż w 2023 roku. Zdecydowana większość formatów zaliczyła wynik dodatni rdr. Jednak to nie dyskonty, a sieci typu convenience, do których należy np. Żabka, najbardziej podkręciły liczbę promocji – o 26,8% rok do roku.
W 2024 roku dyskonty zwiększyły liczbę promocji o 23,2% rok do roku. Dalej w zestawieniu widać supermarkety ze wzrostem na poziomie 13,7%, hipermarkety – 8%, sklepy RTV-AGD – 5,1%, a także sieci cash & carry – 1,2% rok do roku.
Na drugim krańcu rankingu pokazującego wzrost liczby promocji w sklepach znajdziemy sklepy DIY, gdzie w 2024 roku tego typu akcji było o 12,8% mniej niż rok wcześniej. Spadek zaliczyły też drogerie i apteki – o 4,2% rok do roku.
Jak przewiduje Marcin Lenkiewicz, w I półroczu 2025 roku, w obliczu rosnącej inflacji i potrzeby odbudowy wolumenów sprzedaży po słabszym grudniu 2024 roku, sieci handlowe prawdopodobnie jeszcze zwiększą liczbę promocji. Szczególnie będzie to widoczne w dyskontach i sieciach convenience. Wojna cenowa między nimi prawdopodobnie utrzyma wysoką dynamikę promocji. Jednak rosnące koszty energii i surowców mogą wymusić bardziej selektywne podejście do promocji.
Źródło danych: Analitycy z UCE RESEARCH, Hiper-Com Poland i Grupy BLIX przeanalizowali ponad 15 tys. gazetek handlowych z promocjami o łącznej ilości blisko 311 tys. stron i powierzchni przeszło 9,5 mln cm2 wydanych w latach 2023-2024. W ww. publikacjach znalazło się w sumie ponad 2,2 mln promocji. Pod uwagę wzięto 8 największych formatów na rynku retailowym, tj. wszystkie dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash & carry. Ponadto sprawdzono drogerie i apteki, sieci DiY oraz sklepy RTV-AGD.
foto: mat. redakcji