Cydry, wina owocowe i miody pitne też chcą być 0%. Branża kieruje wniosek do resortu

Cydry, wina owocowe i miody pitne też chcą być 0%. Branża kieruje wniosek do resortu

Polscy producenci fermentowanych napojów winiarskich takich jak cydry, wina owocowe i miody pitne nie mają możliwości oferowania opcji bezalkoholowych. Jak wyjaśnia Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa – który złożył w tej sprawie wniosek do resortu rolnictwa – brakuje w tej kwestii regulacji.

Branża chce nowelizacji ustawy

Branża winiarska bardzo liczy na to, że już niebawem rozpocznie się odpowiedni proces legislacyjny, wskutek czego m.in. cydry, wina owocowe oraz miody pitne w wersji 0% pojawią się na sklepowych półkach. Wniosek w tej sprawie trafił już na biurko Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dotyczy on nowelizacji ustawy o wyrobach winiarskich. 

"Konieczna jest istotna zmiana tego aktu prawnego. Postulujemy przede wszystkim o obniżenie dolnych limitów zawartości alkoholu dla niektórych kategorii, modyfikację definicji oraz określenie dopuszczalnych metod dealkoholizacji" – wyjaśnia Magdalena Zielińska, prezes Związku Pracodawców Polska Rada Winiarstwa. 

Jak zauważa, przepisy dotyczące wyrobów gronowych w tych wersjach – bezalkoholowej i niskoalkoholowej – zostały już dość dawno uregulowane. Branża liczy na to, że zmiany obejmą także innych kategorii.

Zgodnie z danymi NielsenIQ, na które powołuje się organizacja, produkty wpisujące się w trend no-alcohol i low-alcohol największe znaczenie pod względem wartości sprzedaży mają w kategorii piw, gdzie odpowiadają za ok. 7,5%.

"Na drugim miejscu są wina odalkoholizowane, które odpowiadają za ok. 2,2% wartości sprzedaży całej kategorii (przy czym w przypadku samych win musujących znaczenie wariantów bezalkoholowych sięga aż 5,7%, wartości sprzedaży tego segmentu), a na trzecim miejscu uplasował się odpowiednik ginu – to 1,4%" – informuje Anna Wagner, Client Business Partner w firmie NieslenIQ.


Źródło danych: Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 24 listopada 2024, porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: alkohole, w tym warianty bezalkoholowe.


foto: stockadobe(nrqemi)

Reklama