Woda, napoje gazowane, soki, gotowe herbaty – to niektóre z najpopularniejszych kategorii napojów, po jakie sięgają Polacy podczas zakupów. Które marki są jednak liderami każdej z tych kategorii? Sprawdził to eLeader, który używając swojego narzędzia do analizy ekspozycji – Shelf Recognition AI, zbadał jakie marki, z wyłączeniem marek własnych, były najpopularniejsze w drugiej połowie 2024 roku, prezentując obraz branży.
Spis treści:
- Popularne napoje w Polsce
- Ranking napojów w Polsce
- Ice tea do picia. Ranking
- Napoje w różnych sklepach
Popularne napoje w Polsce. To one dominują półki sklepowe
Z badania wynika, że w każdej kategorii można wyróżnić po jednym liderze, który był zdecydowanie bardziej widoczny od swojej konkurencji. Wielu z nas pośpiesznie sięgając po napój ze sklepowej półki, mogła wybrać właśnie jego.
Na półkach z herbatą ready to drink był to Lipton, z napojów gazowanych najbardziej wyróżniała się Coca-Cola, a spośród soków najbardziej widoczny był Tymbark. eLeader sprawdził także zdominowanie półek z napojami w największych sieciach spożywczych przez najbardziej widoczne marki. Jak wygląda pełen ranking?
Ranking napojów w Polsce. Udziały półkowe
W kategorii soków, nektarów i napojów silnym liderem jest Tymbark. Produkty pod tą marką zajmowały w ostatnim półroczu średnio 28,6% ekspozycji. Tymbark zajmował największą część półek we wszystkich badanych sklepach oprócz Lidla.
Po Tymbarku najbardziej widoczny jest Hortex z 18,7% udziałem na półkach. Trzecie miejsce w rankingu przypadło z kolei marce Kubuś z 14,5%. Innymi markami, które wyróżniają się na półkce sklepowej są Fortuna, zajmująca 5,5% ekspozycji i Dawtona, zajmująca 2%.
Ranking napojów w Polsce kształtuje się następująco:
- Tymbark z 28,6% udziałem na półce sklepowej,
- Hortex – 18,7%,
- Kubuś – 14,5%,
- Fortuna – 5,5%,
- Dawtona – 2,0%.
Natomiast w obszarze napojów gazowanych na półkach w ostatnim półroczu najbardziej widoczna była Coca-Cola, zajmująca 20,1% ekspozycji i Pepsi z 17,1% udziałem na półkach.
Ice tea do picia. Ranking
Inaczej w drugiej połowie 2024 roku wyglądała półka z herbatami ready to drink, gdzie dało się zauważyć 3 najbardziej dominujące marki. Jedynie 18,1% ekspozycji zajmowały herbaty marki innej niż 5 wiodących. W tej grupie można wyróżnić jednego lidera, który całkowicie wyprzedził swoją konkurencję.
- Popularnym napojem z pewnością jest wśród ice tea Lipton, który zajmował 40,4% ekspozycji herbat.
- Drugą najwidoczniejszą marką w tej kategorii jest NESTEA, do której należało 16,6% półek.
- Innymi markami herbat, które wyróżniały się na sklepowej ekspozycji są FuzeTea (14,9%), Herbapol (6,5%) i Madam Hong (3,5%).
Sytuacja różni się w zależności od sklepu
Najmniej zdominowaną przez liderów półkę w kategorii napojów w drugim półroczu 2024 roku miały Auchan, Intermarche, Dino i Leclerc. Auchan miał najmniej zdominowaną półkę z herbatami – tylko 31,7 % ekspozycji zajmowała marka Lipton, która m.in. w Lidlu czy Aldi miała dla siebie aż ponad 90% ekspozycji.
Natomiast w kontekście soków, nektarów i napojów, najmniej zdominowane przez liderów półki miał Auchan, Intermarche i Dino. Tymbark, lider rynku, który zajmuje aż 42,7% ekspozycji w Biedronce, w tych sieciach zajmował poniżej 27% i jednocześnie żadna inna marka soków nie miała większego udziału niż 20% na ich półkach. Wśród marek napojów gazowanych najmniej zdominowane przez liderów półki miały Auchan, Kaufland, Intermarche, Dino i Leclerc. Udział żadnej marki na ich półkach nie przekroczył 19%.
Źródło danych: Analizę wykonano na podstawie danych z 14 sieci sklepów. Badanie nie uwzględnia udziału marek własnych sieci w ekspozycji. Do jego wykonania użyto technologii Shelf Recognition AI, która umożliwia producentom automatyczną analizę ekspozycji jedynie za pomocą zdjęcia sklepowej półki wykonanego smartfonem.
foto: stockadobe(BartekMagierowski)