Dziewięć spośród trzynastu analizowanych sieci handlowych podniosło ceny w grudniu 2024 roku. W porównaniu do listopada wzrost wyniósł średnio 1,32% – cena za przeciętne zakupy wzrosła zatem w miesiąc o niecałe 4 złote . Wiemy, które sieci zyskały w tym miesiącu tytuł najdroższego sklepu w Polsce.
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w grudniu 2024 roku średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 3,96 zł czyli 1,32% i wyniosła 303,54 zł. Wzrost cen odnotowano w dziewięciu sieciach, a w pozostałych czterech ceny badanych produktów były niższe niż w listopadzie 2024 roku. Dodatkowo w dziewięciu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł.
Najdroższe sklepy w Polsce
Koniec 2024 roku okazał się być czasem sporej zmienności, jeśli chodzi o ceny w sklepach. Miejscami pozamieniały się wszystkie sieci, które w listopadowym wydaniu badania zajmowały miejsce na podium rankingu najdroższych sklepów.
W grudniu 2024 roku najdroższy koszyk zakupowy przypadł sieci Polomarket, która jeszcze miesiąc wcześniej zajmowała drugie miejsce. Za zakupy składające się z analizowanych przez badaczy produktów musieliśmy zapłacić w tym sklepie w grudniu 330,24 zł. Miesiąc wcześniej zamknęlibyśmy się natomiast w 321 zł.
Netto, które ustąpiło w grudniu pierwszego miejsca Polomarketowi, samo spadło na drugą pozycję. Koszyk zakupowy w tej sieci kosztował w ostatnim miesiącu roku średnio 322,90 zł wobec 349,23 zł miesiąc wcześniej.
Trzecie miejsce przypadło sieci sklepów Aldi, która w listopadowej edycji badania zamykała pierwszą piątkę. W grudniu za zakupy w tej sieci musieliśmy zapłacić średnio 318,60 zł. To o niecałe 8 zł więcej niż miesiąc wcześniej.
Raking najdroższych sklepów w Polsce
Poznaliśmy już pierwszą trójkę, która w grudniu z uwagi na średnią cenę analizowanego koszyka zakupowego znalazła się wśród najdroższych sklepów w Polsce. Jak kształtuje się cały ranking najdroższych sklepów? W poniższym zestawieniu skupimy się na sieciach handlowych, w których w grudniu 2024 roku średnia suma analizowanych przez ASM SFA produktów była wyższa od kwoty za przeciętny koszyk zakupowy, a więc przekraczała 303,54 zł.
- Polomarket – średnia cena za koszyk zakupowy w grudniu wyniosła 330,34 zł
- Netto – 322,90 zł
- Aldi – 318,60 zł
- Intermarche – 315,86 zł
- E.Leclerc – 315,46 zł
- Dino – 312,30 zł
- Lidl – 311,84 zł
- Kaufland – 311,73 zł
- Carrefour – 310,84 zł.
W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 368,01 zł. Natomiast najtańsze zakupy (303,54 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.
Spoglądając na drugą stronę rankingu możemy przekonać się także jakie są najtańsze sklepy w Polsce. W grudniowej edycji badania pierwsze miejsce w tym zestawieniu przypadło sieci sklepów Auchan, w której koszyk zakupowy kosztował średnio 258,64 zł – czyli o ponad 62 zł mniej niż w najdroższym sklepie.
Źródło danych: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline). Rodzaje analizowanych sklepów: Cash & Carry (Makro, Selgros) - wielkopowierzchniowy sklep/hurtownia, przeznaczona dla przedsiębiorców i detalistów; E-grocery - sklep prowadzący działalność wyłącznie w Internecie; Dark Store - wirtualny sklep oferujący szybką dostawę do domu; Dyskont (Biedronka, Lidl, Netto, Aldi) - sklep sprzedający towar w ograniczonym asortymencie i w obniżonych cenach; Supermarket (Dino, Polomarket, Intermarché) - samoobsługowy sklep o powierzchni sprzedażowej od 400 m² do 2,5 tys. m²; Hipermarket (Auchan, Carrefour, Kaufland, E.Leclerc) - sklep samoobsługowy o powierzchni powyżej 2,5 tys. m²; Sieć tradycyjna – sieć handlowa prowadząca sprzedaż w sklepach stacjonarnych; Hybryda – sieć handlowa, która prowadzi sprzedaż stacjonarną oraz internetową.
Prawa autorskie do niniejszego raportu - Badanie i Raport: Koszyk Zakupowy oraz prawa do baz danych stanowiących podstawę jego opracowania przysługują ASM SFA sp. z o.o. Jakiekolwiek wykorzystanie raportu oraz zawartych w nim zestawień informacji dotyczących cen w celach komercyjnych, w tym promocyjnych i informacyjnych, jest zabronione i wymaga zgody ASM SFA sp. z o.o.
foto: mat. redakcji