Spośród 1000 przepytanych w grudniu przez Polski Instytut Ekonomiczny firm, w 2024 roku 55% podniosło ceny swoich produktów lub usług. 40% pozostawiło je bez zmian. W porównaniu do analogicznych sondaży z poprzednich lat, odsetek firm podnoszących ceny znacznie się zmniejszył.
Ile firm podniosło ceny w 2024 roku?
W 2022 roku ceny swoich produktów lub usług podniosło 74% badanych firm, natomiast w 2023 roku było to 72%. W porównaniu do tego okresu, rok 2024 charakteryzował się pozytywną zmianą. O około 20 punktów procentowych wzrósł bowiem udział firm deklarujących utrzymanie poziomu cen.
"Sytuacja cenowa stabilizuje się w stosunku do poprzednich lat, mimo wciąż odczuwanej inflacji" – komentują eksperci z Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).
Jeżeli już jednak pojawił się wzrost cen, to nieco częściej deklarowały go małe przedsiębiorstwa (58%) niż duże (50%). "W latach poprzednich odsetek ten wynosił nawet 81 proc. dla dużych przedsiębiorstw" – zauważa PIE w Tygodniku Gospodarczym. W 2024 roku nieznaczne zmienił się również odsetek firm deklarujących obniżenie cen oferowanych przez przedsiębiorstwo. Zarówno w 2022, jak i 2023 roku wynosił on 4%. W 2024 roku wzrósł do 5%.
Branża handlowa na czele podwyżek
Znaczące zmiany widoczne są również w podziale na branże. Podniesienie cen produktów lub usług w 2024 roku najczęściej deklarowały firmy handlowe (63%) oraz przedsiębiorstwa prowadzące działalność profesjonalną, naukową lub techniczną (59%), podczas gdy w latach 2022-2023 były to przede wszystkim przedsiębiorstwa związane z zakwaterowaniem i gastronomią (blisko 90%).
Dane przytoczone w artykule pochodzą z badania Polskiego Instytutu Ekonomicznego, którego wyniki zostały zaprezentowane w Tygodniku Gospodarczym PIE.
foto: mat. redakcji