Dry January to światowa akcja łącząca ludzi świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu, która została zapoczątkowana w 2013 roku. Od tego czasu akcja rozszerzyła się wychodząc znacznie poza granice tego kraju. Jednocześnie na rynku rozpędu nabiera trend NoLo, czyli rosnące zainteresowanie napojami niskoalkoholowymi i bezalkoholowymi.
Trwa Dry January. Jaka jest idea ten akcji?
Dry January to akcja zainaugurowana w 2013 roku w Wielkiej Brytanii. Jej promocją zajęła się wtedy organizacja Alcohol Change UK, która działa celem zmniejszenie szkód wyrządzanych przez alkohol. Wtedy wzięło w niej udział około 4 000 osób. W międzyczasie na poparcie Dry January zdecydowała się rządowa agencja Public Health England.
Popularność Dry January wciąż rośnie. Do 2018 roku liczba uczestników wyzwania wzrosła do 40 000. W 2023 roku osiągnęła już z kolei 175 000 osób. Na przestrzeni lat Dry January rozszerzył się daleko poza granice Wielkiej Brytanii. Dla przykładu, zgodnie z danymi, na które powołuje się firma Henkell Freixenet Polska, tylko w 2023 roku 15% dorosłych Amerykanów (ok. 26 mln) zobowiązało się do praktykowania.
NoLo idzie po sklepowe półki
NoLo, czyli rosnące zainteresowanie napojami niskoalkoholowymi i bezalkoholowymi, jest trendem, który widać już w liczbach. I choć z najnowszych badań firmy Nielsen IQ wynika, że warianty bezalkoholowe to nadal nisza, cieszą się one wzrostami.
Gdy popatrzymy na sklepowe półki, bez trudu już znaleźć można bezalkoholowe odpowiedniki praktycznie każdego trunku – piwa, wina, whisky, ginu czy rumu. Mało tego – są one coraz lepszej jakości.
Zdaniem Haliny Włodarskiej-Basek, dyrektor grupy produktów napoje-alkohole w sieci Auchan, umacnianie się trendu NoLo widać także po szerokości oferty i dytrybucji.
Produkty 0%
Na rynku powiększa się ofera bezalkoholowych wariantów. W wielu sklepach napoje 0% zajmują już nie tylko półki, ale całe dedykowane tej podkategorii działy. To oferta skierowana do osób świadomie ograniczających konsumpcję alkoholu – liczących spożywane kalorie, przyjmujących leki czy kierowców. Produkty 0% to już wręcz stały element modnych imprez, wesel czy firmowych eventów.
"Chęć celebrowania wspaniałych chwil nie musi się wiązać z wyrzeczeniami" – zauważa Joanna Semczuk, Członek Zarządu, Dyrektor ds. Logistyki i Handlu w firmie Henkell Freixenet Polska, która posiada dedykowaną ofertę produktów 0%.
Źródło danych: [1] Market Track, Cała Polska jako suma rynków: hipermarkety, supermarkety, dyskonty, duże, średnie i małe sklepy spożywcze, kioski, stacje benzynowe, Panel Handlu Detalicznego, wartość i wielkość sprzedaży, ostatni rok to 52 tygodnie kończące się na 24 listopada 2024, porównywany do analogicznego okresu z przed roku, kategoria: alkohole, w tym warianty bezalkoholowe. [2] CGA – an NIQ company Annual survey 2024 NIQ
foto: stockadobe(davit85)