Po te marki Polki i Polacy sięgali w 2024 roku najczęściej

Po te marki Polki i Polacy sięgali w 2024 roku najczęściej

Masło Mleczna Dolina, ale mleko Łaciate. Jak czekolada, to w tym roku Milka, ale chipsy niezmiennie – Lay’s. Na listach zakupów było mniej kawy, ale za to Polacy zwracali większą uwagę na jej markę. Aplikacja Listonic przygotowała roczne podsumowanie najpopularniejszych produktów i top marek. 

Aplikacja do list zakupów i promocji Listonic sprawdziła zainteresowanie piętnastoma podstawowymi produktami z koszyka zakupowego Polaka i popularność największych marek produktów spożywczych. Pod lupą znalazło się między innymi masło, mleko, czekolada, chipsy, ser żółty, herbata, soki owocowe czy papier toaletowy i szampon do włosów oraz takie marki jak Mleczna Dolina, Wedel, Milka, Lay’s, Światowid, Lipton, Tymbark, Velvet czy Head&Shoulders. W wielu kategoriach doszło do zmian, które mogą zaskoczyć.

Czego kupujemy mniej, a czego więcej?

Raport Listonic ujawnia wyraźne zmniejszenie popytu na produkty codziennego użytku. Ilość dodań do list zakupów papieru toaletowego spadła o 11,75%, a mydła o 10,49%. W kategorii szamponów zanotowano największy spadek – aż 16,92%. 

Produkty higieny osobistej to kategoria, która zanotowała bardzo wyraźne spadki w ostatnich dwunastu miesiącach. Wpływ na to ma zarówno bogatsza oferta np. pianek do mycia rąk czy żeli pod prysznic (konkurujących z tradycyjnym mydłem), jak i przenoszenie zakupów kosmetycznych do sklepów internetowych. Co ciekawe niemal niezmiennym zainteresowaniem cieszyły się pasty do zębów.

Małgorzata Olczak, Head of Sales w Listonic

Kosmetyki to jednak nie jedyna kategoria, której zainteresowanie zmalało. Polacy dodali do list zakupów także mniej mleka, sera żółtego czy kawy. W zupełnie innej sytuacji są producenci produktów proteinowych, które notowały wzrost o 40 do nawet 100%. Według danych z paragonów, opracowanych przez Centrum Monitorowania Rynku, tylko w supermarketach i sklepach małoformatowych średnia wartość paragonu w 2024 roku była wyższa niż w 2023 roku. 

Najpopularniejsze marki w Polsce 2024

Sensodyne (pasta do zębów), Lipton (herbata), Actimel (jogurty) oraz Berlinki (parówki) to marki, które nie tylko zwyciężyły w swoich kategoriach, ale także zgarnęły aż od 49 do 55% wszystkich dodań do list zakupów z marką.

Pozycję lidera z zeszłego roku utrzymała m.in. herbata Lipton, mleko Łaciate, parówki Berlinki czy masło Mleczna Dolina. Co ciekawe pomimo wielu promocji masło Pilos ponownie nie znalazło się na podium. Do zmian doszło natomiast między innymi w kategorii czekolad oraz soków. Na pierwsze miejsce (z drugiego) awansowała Milka oraz Tymbark.

Najpopularniejsze marki w 2024 roku (Listonic)

Łącznie 7 marek utrzymało pozycję lidera z poprzedniego roku, 12 marek znalazło się na podium pomimo braku miejsca w czołówce w ubiegłym roku, a 19 marek zmieniło swoje dotychczasowe miejsce na podium. Polacy są najbardziej przywiązani do marek kaw i szamponów, a najmniej - do marki mleka i papieru toaletowego. 


foto:stockadobe(drobot dean), mat. prasowe

Reklama