Opóźnienie systemu kaucyjnego "szansą dla sklepów". Przygotowania nie mogą spowolnić

Opóźnienie systemu kaucyjnego "szansą dla sklepów". Przygotowania nie mogą spowolnić

Nowelizacja ustawy opóźniająca wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce została podpisana przez Prezydenta Andrzej Dudę 19 grudnia 2024 roku. Zdaniem Konrada Robaka z TOMRA Collection Polska, przesunięcie terminu o 10 miesięcy jest "szansą dla sklepów". Ekspert zwraca przy tym uwagę na jeden warunek.

System kaucyjny ruszy od października 2025

Proces nowelizacji do ustawy wprowadzającej system kaucyjny w Polsce właśnie dobiegł końca. W konsekwencji termin jego startu zostaje przesunięty na 1 października 2025 roku. Co to właściwie oznacza?

Z początkiem października 2025 roku na półkach sklepowych zaczną pojawiać się opakowania kaucjonowane, czyli te dostępne ze specjalnym logo, które będzie upoważniało sklepy do pobierania kaucji w wysokości 50 gr za butelki PET i puszki oraz 1 zł za butelki szklane. Kaucję odzyskamy w całości po oddaniu pustego i niezgniecionego opakowania do sklepów o powierzchni ponad 200 mkw., a także tych, które dobrowolnie dołączą do systemu kaucyjnego.

TOMRA Collection Polska, jako jeden z twórców automatów do odbioru opakowań kaucjonowanych, zamontował już w Polsce ponad 1000 maszyn, a kolejne instalacje znajdują się już na etapie planowania. 

Najbliższe miesiące to będzie okres intensywnych przygotowań, aby zapewnić odpowiednią liczbę wygodnych miejsc do oddawania opakowań. Tego konsumenci oczekują od sklepów. Z przeprowadzonych przez TOMRA badań w kilku krajach Europy wiemy, że aż 31% konsumentów wybrałoby inny sklep, gdyby napotkali kolejkę do recyklomatu lub w przypadku, gdy to urządzenie nie działa.

Konrad Robak, dyrektor zarządzający w TOMRA Collection Polska

Bieżący rok był czasem niepewności i dyskusji wokół terminów oraz zapisów w ustawie regulujących działanie systemu kaucyjnego w Polsce. Jak przyznaje Konrad Robak, przesunięcie terminu o 10 miesięcy jest szansą dla sklepów, które już rozpoczęły przygotowania i planują je w najbliższym czasie.

Zyskują one [sklepy - przyp. red.] wartościowy czas na dostosowanie zaplecza do obsługi systemu kaucyjnego, przetestowanie i optymalizacje wybranych rozwiązań do zbiórki oraz przeszkolenie personelu. Takie podejście to inwestycja w przyszłość, która pozwoli działać sprawnie i efektywnie od początku funkcjonowania systemu. Ten czas jest wystarczający pod warunkiem, że przygotowania nie spowolnią a zostaną niezwłocznie podjęte.

Konrad Robak, dyrektor zarządzający w TOMRA Collection Polska

Przyszły rok, obok pracy nad utworzeniem infrastruktury logistycznej i informatycznej, będzie kluczowy również pod kątem przygotowania konsumentów. Oznacza to konieczność zwiększenia ich świadomości na temat zasad funkcjonowania systemu kaucyjnego poprzez kampanie informacyjno-edukacyjne.


foto: stockadobe(Aleksej)

Reklama