Listopad był kolejnym miesiącem, w którym ceny w sieciach handlowych poszły w górę – wskazuje w najnowszym Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy firma ASM SFA. Wzrost wyniósł średnio 3,6% w skali miesiąca i 5,8% w ujęciu rocznym. Pod tym względem wyróżnił się Lidl, który zanotował w listopadzie najwyższy wzrost cen. Sieć ta nie była jednak mimo tego liderem najwyższych cen. Jak wskazano w raporcie, najdroższe zakupy mogliśmy zrobić w listopadzie w Netto.
Lidl z największym wzrostem w skali miesiąca i roku
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że w listopadzie br. średnia cena koszyka zakupowego zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku wzrosła o 10,59 zł czyli 3,67% i wyniosła 299,58 zł. Wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w październiku br. Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł.
Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (33,27%), natomiast największy spadek w sklepach Carrefour (7,71%).
W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci. Największy wzrost cen koszyka zanotowano w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w listopadzie 2024 r. była wyższa aż o 81,12 zł niż w 2023 r., tj. o 36%. Natomiast spadek cen zaobserwowano w 4 sklepach, były to m.in.: Carrefour (5,13 %), E.Leclerc (3,11%) czy Makro Cash & Carry (3,03%). Średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła rok do roku o 5,81% z 283,14 zł w listopadzie 2023 r. do 299,58 zł w listopadzie 2024 r.
Niemal 160 zł różnicy między najdroższym i najtańszym koszykiem
Analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci moglibyśmy zapłacić 208,97 zł (więcej o 22,07 zł niż w październiku br.), natomiast przyjmując najwyższe ceny - 368,67 zł (więcej o 12,77 zł niż w październiku br.). Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w listopadzie 2024 r. wyniosła 159,70 zł i jest ona o 9,30 zł niższa niż w październiku br. W ujęciu rocznym suma koszyka minimalnego w listopadzie 2024 r. była wyższa o 16,18% niż przed rokiem, natomiast koszyk maksymalny był w listopadzie 2024 r. droższy o 1,14% niż w 2023 r.
Ceny zakupów w poszczególnych sieciach
Z listopadowego badania wynika, że tym razem pozycję lidera najniższych cen, a więc zajął Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM SFA w tej sieci wyniósł 247,56 zł. To wzrost o 17,47 zł, czyli o 7,60% więcej niż najtańszy koszyk w październiku br., należący przed miesiącem do sieci Lidl.
Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym, a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 24,83 zł (Biedronka) i 37,23 zł (Selgros Cash & Carry). Najwyższą wartość koszyka zakupowego w listopadzie 2024 r. odnotowano w sieci Netto, gdzie za analizowany zestaw produktów trzeba było zapłacić 349,23 zł.
Wśród kategorii sieci tradycyjnych, najtańsze zakupy można było tym razem zrobić w hipermarketach - 282,16 zł. W zestawieniu kanałów sprzedaży najwyższe, średnie ceny badanych produktów w koszyku zakupowym odnotowano w dark store - 368,98 zł. Natomiast najtańsze zakupy (299,58 zł) można było zrobić w sieciach tradycyjnych.
W listopadzie br. w przypadku minimalnych cen produktów liderem została Biedronka, która oferowała 24 produkty w cenach minimalnych. Kolejno uplasował się Auchan z 8 produktami z najniższymi cenami a następnie Aldi, Intermarchė i Selgros Cash & Carry ( po 2 produkty). Na wykresie widzimy, że w sieciach: Carrefour, Kaufland, Makro Cash & Carry i Netto znalazło się po 1 produkcie w cenach minimalnych na 40 analizowanych.
Najwięcej najdroższych badanych produktów (21) można było w listopadzie br. znaleźć w sieci Netto. Kolejno uplasowały się sklepy POLOmarket, Aldi i Intermarchė (po 7 produktów). Następnie Biedronka i E.Leclerc (po 3 produkty) oraz Dino, Kaufland i Lidl (po 2 produkty). W sklepach Auchan i Carrefour znalazło się po 1 produkcie z najwyższą ceną spośród 40 analizowanych.
Źródło danych: Zgodnie z przyjętą metodologią, w Badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny przykładowego koszyka zakupowego, w którym znalazły się najpopularniejsze artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM SFA bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i w kanale e-commerce. Badanie ASM SFA obejmuje porównanie cen analogicznych produktów FMCG (tych samych marek i o tych samych gramaturach) z rożnych kategorii, w sklepach stacjonarnych, internetowych oraz tzw. hybrydach (czyli sieciach prowadzących zarówno sprzedaż̇ online, jak i offline).
foto: mat. redakcji/ASM SFA