Ranking najlepiej ocenianych marek detalicznych. Lidl wypadł z pierwszej dziesiątki

Ranking najlepiej ocenianych marek detalicznych. Lidl wypadł z pierwszej dziesiątki

Wyniki najnowszego badania OC&C Retail Proposition Index 2024 wskazują, że najniższe ceny utrwaliły się w preferencjach Polaków jako kluczowe kryterium zakupowe, ale zaczynają oni również zwracać uwagę na inne elementy propozycji. W strategiach na 2025 rok sieci i sklepy detaliczne powinny budować ofertę odpowiadającą na potrzeby wielu pokoleń, w tym "Zetek", a także zadbać o przyjemność z zakupów przy wykorzystaniu nowoczesnych technologii.

W rankingu zaszło kilka zmian

W porównaniu z poprzednimi latami główny ranking najlepiej ocenianych marek detalicznych w Polsce pozostaje stabilny – Allegro i Nike trzeci rok z rzędu obronili pierwszą i drugą lokatę. Wyższe miejsca w porównaniu z zeszłorocznym raportem zdobyły: Ikea (awans z 6. na 5.), Hebe (z 8. na 6.) czy 4F (z 9. na 7.).

Nowością w zestawieniu ogólnym jest marka Zooplus (wysoko oceniana za łatwy proces zakupowy oraz obsługę klienta), a największym nieobecnym w pierwszej dziesiątce została sieć dyskontów Lidl – po raz pierwszy od 2015 roku nie znalazła się w TOP10.

Wśród marek detalicznych, które znalazły się w gronie 10 najlepiej ocenianych przez konsumentów, znajdziemy kolejno:

  1. Allegro
  2. Nike
  3. Adidas
  4. Rossmann
  5. Ikea
  6. Hebe
  7. 4F
  8. Zooplus
  9. Smyk
  10. Empik

Dwie spośród tych marek są dostępne wyłącznie online (Allegro i Zooplus).

Priorytety polskich konsumentów

W 2024 roku Polacy kontynuowali ostrożne i przemyślane podejście do zakupów, dostosowując swoje priorytety do zmieniających się realiów gospodarczych. Wysoka inflacja oraz ogólna niepewność ekonomiczna sprawiły, że poszukiwanie najlepszej oferty cenowej stało się jednym z podstawowych kryteriów w podejmowaniu decyzji zakupowych. Skorzystały na tym platformy zakupowe ze wschodu – Temu, AliExpress czy Shein to niekwestionowani liderzy rankingu niskich cen.

Jednak, jak wskazują wyniki raportu OC&C Retail Proposition Index 2024, już niedługo najniższa cena nie będzie jedynym wyznacznikiem lojalności konsumentów. Klienci coraz częściej wymagają, aby łączyć ją z radością i przyjemnością całego procesu zakupowego. Widzimy też, że konsumenci zaczynają postrzegać wartość oferowaną przez detalistów nie tylko poprzez aspekt ceny, ale również jakości.

Nasze wyniki wskazują, że pomimo poprawy sytuacji makroekonomicznej, konsumenci nadal zwracają szczególną uwagę na najniższe ceny. Wejście do Polski chińskich platform – Shein i Temu – zmieniło punkt odniesienia w tym obszarze. Czołowe dyskonty – Lidl i Biedronka - dotychczas intensywnie rywalizujące o palmę pierwszeństwa, nie znalazły się nawet w pierwszej dziesiątce najlepiej ocenianych sklepów. Jednak aby odnieść sukces w kolejnych latach, detaliści będą musieli bardziej holistycznie podejść do swojej oferty, zwłaszcza budując propozycję wartości przez doświadczenia i ścieżkę zakupową wspierające radość i przyjemność z zakupów, wspomagane technologią.

Bartek Krawczyk, Partner Zarządzający OC&C Strategy Consultants Polska

Oczekiwania konsumentów zmieniają się i znaczenie technologii rośnie. Nowi gracze, tacy jak Shein i Temu, wyznaczają nowe standardy – oferują zaawansowane narzędzia do personalizacji zakupów. Ich algorytmy, analizujące preferencje użytkowników, aktywnie sugerują konsumentom najbardziej dopasowane produkty oraz proponują promocje w czasie rzeczywistym.

Strategiczne priorytety dla detalistów na 2025 rok

Detaliści, chcąc skutecznie konkurować na rynku, powinni skupić się na trzech kluczowych obszarach. Po pierwsze, zapewnić unikalną propozycję wartości, rozumianej jako połączenie ceny i jakości, przynajmniej w części swojej oferty. Po drugie, inwestować w technologie i angażujące przestrzenie handlowe wspierające zindywidualizowane doświadczenia zakupowe i dostarczanie przyjemności z zakupów. Po trzecie, zweryfikować, gdzie i w jakim stopniu mogą dostosować ofertę do potrzeb pokolenia Z, bez utraty klientów pozostałych pokoleń. Młodsi konsumenci cenią personalizację, autentyczność marek oraz zrównoważony rozwój.

Raport OC&C Retail Proposition Index 2024, będący efektem analizy opinii publicznej ponad 48 tys. konsumentów z 9 krajów, w tym 2,5 tys. z Polski, to jedno z najbardziej kompleksowych badań dotyczących postrzegania 568 detalistów na całym świecie. Na polskim rynku badanie objęło 62 marki, wskazując preferencje klientów i wyzwania stojące przed lokalnymi sprzedawcami. Wyniki wyraźnie pokazują, że aby odnieść sukces w 2024 roku, detaliści musieli skupić się nie tylko na atrakcyjnych cenach, ale także na oferowaniu klientom rozrywki i przyjemności z robienia zakupów.


foto: mat. prasowe/stockadobe(William)

Reklama