Świąteczna odsłona rankingu sklepów: W tych sieciach zakupy wigilijne są najtańsze

Świąteczna odsłona rankingu sklepów: W tych sieciach zakupy wigilijne są najtańsze
ceny święta 2024 Świąteczna odsłona rankingu sklepów: W tych sieciach zakupy wigilijne są najtańsze

Świąteczne zakupy to grudniowa "tradycja" zdecydowanej większości Polek i Polaków. W tym czasie do koszyków trafiają produkty, które królują na wigilijnej uczcie. Podobnie jak w latach poprzednich, firma ASF SFA sprawdziła, jak na przestrzeni roku zmieniły się ceny koszyka zakupowego ze świątecznymi artykułami. Wśród nich znalazły się takie produkty jak cynamon, herbata, a także filety śledziowe czy masa makowa. Eksperci nie mają dobrych informacji.

Święta 2024 będą kosztowały nas więcej

Świąteczne zakupy są w 2024 roku znowu droższe niż przed rokiem. Z najnowszego badania "Świąteczny Koszyk Zakupowy ASM SFA 2024" wynika, że zestaw najpopularniejszych produktów świątecznych jest droższy niż przed rokiem o 4,58%. "To kolejny wzrost w ostatnich latach, ale już nie tak dotkliwy, jak przed rokiem, gdy zestaw świątecznych produktów przeanalizowanych przez ASM SFA był droższy o 13% wobec 2022 roku" – komentuje Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA.

Obecne ceny są konsekwencją wielu czynników, w tym napiętej sytuacji geopolitycznej, zmian na rynkach surowców oraz wzrostu kosztów produkcji i transportu. Konsumenci coraz częściej zmuszeni są do poszukiwania oszczędności, wybierając tańsze alternatywy, ograniczając zakupy lub korzystając z promocji. Pomimo odczuwalnie rosnących cen, nadchodzące święta nie będą wiązały się z tak wieloma wyrzeczeniami jak to było przed rokiem lub dwa lata temu. Niemniej jednak dla części konsumentów zorganizowanie świątecznego stołu może okazać się sporym wyzwaniem finansowym.

Kamil Kruk, Client Service & Analysis Director ASM SFA

Ranking sklepów. Zakupy świąteczne 2024

Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że średnia cena koszyka produktów świątecznych wyniosła w grudniu 2024 roku 271,21 zł. Świąteczne zakupy skłaniają wielu klientów do reflekcji dotyczącej tego, które są najtańsze sklepy w Polsce. Bazując na najnowszych danych ASM SFA wiemy już, że wśród sieci z najniższą ceną koszyka świątecznego znalazły się:

  1. Dino – 248,97 zł,
  2. Auchan – 252,22 zł,
  3. Makro Cash & Carry – 258,50 zł,
  4. Biedronka – 259,85 zł,
  5. Selgros (C&C) – 266,38 zł.

Na drugim krańcu rankingu, wśród sklepów z najwyższymi cenami za te zakupy, uplasowały się Carrefour (282,74 zł), POLOmarket (284,68 zł) oraz Netto (295,06 zł). 

Porównując ceny koszyka złożonego z wybranych do analizy produktów okazało się, że w największym stopniu świąteczny zestaw zakupów podrożał w ciągu roku w sieci Lidl – o 16,11%. Nieco mniejszy wzrost (15,47%) odnotowano w sklepach Aldi oraz w sieci Biedronka (10,56%). Ceny spadły jedynie w sklepach Dino (-9,14%) oraz Makro Cash & Carry (-4,96%). W sklepach Selgros Cash & Carry były niższe o 0,55%.

Wigilia na stole. Wahania cen w różnych grupach produktowych

W największym stopniu w ciągu roku podrożały takie produkty jak: sok pomarańczowy (43%), czekolada mleczna (22%) oraz niektóre przyprawy (cynamon 13,87%) i herbata (13,14%). Są jednak też produkty, na których możemy w 2024 roku zaoszczędzić – ich cena spadła rok do roku. To na przykład filety śledziowe, które są tańsze o 9,18% niż przed rokiem lub masa makowa z bakaliami, której cena spadła o 8,44%.

Analitycy ASM SFA sprawdzili również ceny masła, których znaczący wzrost zauważyli ostatnio konsumenci. Okazuje się, że kostka masła między listopadem a grudniem tego roku w większości sieci podrożała o ok. 11%, natomiast w dwóch sieciach ten wzrost wyniósł nawet 17%. Wpływ na ceny masła ma nie tylko okresowy wzrost popytu związany ze świętami, ale także wyższe koszty produkcji (energia, pasze), odczuwalna inflacja oraz zmniejszone zapasy mleka na rynku. Można założyć, że o ile nie nastąpi stabilizacja na rynku mleczarskim lub spadek inflacji, to ceny zbliżone do 10 zł za kostkę, staną się nową normą. 

W 2024 roku koszyk zakupów świątecznych jest ponownie droższy niż przed rokiem. I choć ten wzrost jest niższy, niż w grudniu 2023, to i tak przy sklepowych kasach konsumenci zostawią więcej pieniędzy. Co prawda sieci handlowe aktywnie starają się zwrócić uwagę klientów, ale działania dotyczą raczej akcji wizerunkowych i nowych pomysłów na atrakcyjną ekspozycję produktów, niż specjalnych akcji promocyjnych, pozwalających obniżyć ceny wybranych towarów.

Metodologia badania: Zgodnie z przyjętą metodologią, w świątecznej edycji Badania i Raportu Koszyk Zakupowy 2024 przeanalizowano ceny 35 produktów kojarzonych ze świętami. W ten sposób porównano wartości koszyka świątecznego 2024 i różnice pomiędzy jego wartościami w 13 analizowanych sieciach handlowych. Na potrzeby analizy porównawczej, w której ceny produktów oraz wartość koszyka porównano do stanu z roku 2023 wybrano 14 produktów spośród 35 analizowanych. W ten sposób uzyskano wiarygodne dane porównawcze pomiędzy rokiem 2023 i 2024. 


foto: mat. redakcji

Reklama