Ceny masła wystrzeliły w górę. Czy za kostkę zapłacimy ponad 10 zł?

Ceny masła wystrzeliły w&nbspgórę. Czy za kostkę zapłacimy ponad 10 zł?

Ceny masła rosną z miesiąca na miesiąc. Z kolei maleje ilość promocji na ten podstawowy produkt spożywczy - wskazuje raport Hiper-Com Poland, UCE RESEARCH i Grupy BLIX.

Według wspomnianego raportu od stycznia do początku listopada br. ceny masła średnio poszły w górę o 2% rdr.

Jak ocenia dr Krzysztof Łuczak, wpółautor raportu Grupy BLIX to niewielki wzrost na przestrzeni tylu miesięcy. Natomiast konsumenci często porównują ceny tego produktu i to decyduje o wyborze danego sklepu pod kątem zakupów. Masło jest jednym z najczęściej wyszukiwanych artykułów w aplikacji z gazetkami promocyjnymi.

W ww. okresie ceny poszły w górę w trzech formatach, tj. w supermarketach (8,4% rdr.), sieciach cash&carry (7,2% rdr.) i sklepach typu convenience (5,5% rdr.). Z kolei spadki zaliczyły dwa segmenty, czyli hipermarkety (-7,7% rdr.) i dyskonty (-4,8% rdr.). 

To interesujące dane, wskazujące na segmentację rynku. Supermarkety, sieci cash&carry i sklepy convenience koncentrują się na klientach o większej elastyczności cenowej, co pozwala im wprowadzać wyższe ceny. Z kolei spadki cen w dyskontach i hipermarketach można przypisać intensywnej konkurencji cenowej, która zmusza je do agresywnych działań w celu utrzymania klientów. Przy tym ten ostatni format korzysta z efektu skali, obniżając marże jednostkowe w zamian za większy wolumen sprzedaży.

Julita Pryzmont, współautorka raportu z Hiper-Com Poland

Ostatnie miesiące nawet z ponad 40% wzrostem cen

Natomiast w ostatnich miesiącach ceny masła mocno poszły w górę.

I tak w sierpniu wzrost był na poziomie 29,3% rdr. (hipermarkety – 43,5%, cash&carry – 41,4%, dyskonty 26,5%, supermarkety – 18,8%, convenience – 15%).

Z kolei we wrześniu średnia podwyżka wyniosła 30,1% rdr. (cash&carry – 50,6%, hipermarkety – 41,4%, supermarkety – 29,3%, dyskonty – 27,9%, sieci typu convenience – na lekkim minusie, tj. -1,1% rdr.).

W październiku br. ceny wzrosły o 32,2% rdr. (cash&carry – 54,3%, dyskonty – 32,7%, supermarkety – 27,8%, convenience – 24,7%, hipermarkety – 17,8%). 

Jak wyjaśnia dr Krzysztof Łuczak, w ostatnim czasie mamy do czynienia ze zmniejszoną produkcją mleka, co przekłada się na rekordowe ceny produktów mlecznych na Europejskiej Giełdzie EEX. Mniejsza podaż na rynku staje się silnym impulsem do wzrostu cen masła, który obserwujemy obecnie.

Analitycy z UCE RESEARCH przewidują, że trend ten dalej będzie narastał.

Natomiast to, czy wartość standardowego produktu w większości sklepów przekroczy tę granicę, będzie zależało od poziomu wzrostu cen mleka i energii. W związku z obserwowanymi trendami, cena 10 zł za kostkę masła jest realna już w pierwszej połowie 2025 roku.

dr Łuczak

Mniej promocji na masło

Według raportu w okresie od stycznia do początku listopada br. w sklepach rok do roku ubyło 13,8% promocji na masło.

Najbardziej ich liczbę „przykręciły” sieci typu cash&carry (-24,8%), supermarkety (-23,4%) i hipermarkety (-17,4%).

Sklepy convenience też ją ograniczyły, ale tylko na poziomie -0,4% rdr.

Za to dyskonty jako jedyne zwiększyły liczbę promocji – o 8,9% rdr.

Roczny wynik dotyczący liczby promocji istotnie różni się od danych z ostatnich miesięcy. W sierpniu odnotowano rdr. aż -33,7%. We wrześniu było to -25,2%, a w październiku zaobserwowano -14,5%. Jednak w połowie listopada ilość promocji spadła o 41,1% rdr.

W końcówce roku ceny masła pozostaną wysokie, szczególnie w związku z sezonowym wzrostem popytu przed świętami. Początek 2025 roku może przynieść pewną stabilizację lub niewielkie spadki cen, wynikające z okresowego spowolnienia popytu. W dłuższej perspektywie poziom cen będzie zależał od czynników globalnych, takich jak ceny mleka, energia i inflacja. Na konsumentach wymusi to większą uwagę w monitorowaniu ofert promocyjnych.

Julia Pryzmont

Jak podkreśla Piotr Biela, promocja na masło to numer 1 w tym roku i klienci z pewnością gotowi będą wybierać sklep w oparciu o jego cenę.


Fot.: Adobe Stock/M.studio

Reklama