Na te dane czekał rynek. Sprzedaż detaliczna odbiła w październiku w górę

Na te dane czekał rynek. Sprzedaż detaliczna odbiła w październiku w górę

Konsumpcja pozostaje osłabiona, choć popyt na usługi jest nieco silniejszy niż na towary – komentują nowe dane o sprzedaży detalicznej w Polsce ekonomiści. Te pokazały poprawę – po 3-procentowym wrześniowym spadku, w październiku odnotowano wzrost. Niewielki, ale jednak wzrost.

Sprzedaż detaliczna w Polsce w październiku 2024

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych wzrosła w październiku o 1,3% rok do roku – informuje w najnowszym komunikacie Główny Urząd Statystyczny. Dane te pokazują znaczące odbicie po zaskakującym wrześniowym odczycie. Przypomnijmy, że sprzedaż detaliczna we wrześniu 2024 w relacji rocznej zanotowała 3,0% spadek, co wywołało niemałe poruszenie na rynku. Wszystko wskazuje jednak na to, że sytuacja się stabilizuje.

W porównaniu do września, sprzedaż detaliczna w październiku odnotowała 7,8% wzrost. To znacząca zmiana biorąc pod uwagę, że jeszcze miesiąc wcześniej w porównaniu do sierpnia odnotowała ona 5,7-procentowy spadek.

Największy wzrost odnotowano w kategorii "pojazdy samochodowe, motocykle, części" – aż o 24,1% r/r. Znacząco wzrosła również sprzedaż farmaceutyków, kosmetyków i sprzętu ortopedycznego (9,6%) oraz artykułów z kategorii "pozostałe" (12%). Z kolei w grupach takich jak "żywność, napoje i wyroby tytoniowe" (spadek o 1,2%) oraz "paliwa" (spadek o 9,1%) odnotowano wyraźne osłabienie. Wyniki wskazują również na rosnącą rolę e-commerce – udział sprzedaży internetowej w październiku wzrósł z 9% do 9,1%.

Jeszcze nie czas na świętowanie

Mimo pozytywnego wydźwięku październikowych danych, ekonomiści studzą emocje. Polski Instytut Ekonomiczny podkreśla, że odbicie w październiku nie zmienia ogólnego obrazu osłabionej konsumpcji. Jak komentują ekonomiści, gospodarstwa domowe wciąż ograniczają zakupy, zwłaszcza dóbr trwałych, na rzecz odbudowy oszczędności. Spadki w takich kategoriach jak wyposażenie domowe (-3,6%) czy odzież (-12,8%) są tego potwierdzeniem.

Jednocześnie ekonomiści ING zauważają, że poprawa w październiku wynika częściowo z odbicia po słabym wrześniu oraz wyższej sprzedaży w kategorii pojazdów. 


foto: mat. redakcji

Reklama