Już niemal 80% ankietowanych przez Deloitte amerykańskich konsumentów zamierza robić zakupy świąteczne w okresach promocyjnych. Te pochłoną w tym roku średnio 1 778 dolarów z domowego budżetu. W tym roku niemal każda grupa zarobkowa poszukuje oszczędności.
W ramach tegrocznego badania świątecznego Deloitte przeprowadził dwie ankiety. Pierwsza została przeprowadzona wśród ponad 4 tys. konsumentów mieszkających w USA. Druga natomiast objęła amerykańskich przedstawicieli branży detalicznej, reprezentujących firmy o rocznych przychodach przekraczających 1 mld dolarów. Opinie obydwu grup uzupełniają się pokazując pełen obraz nastrojów konsumentów. Wyniki badania pokazały, że tegoroczne zakupy świąteczne upłyną pod znakiem promocji. Dlaczego?
Święta w promocji
Ponad połowa ankietowanych zarabiających powyżej 200 tys. dolarów rocznie zamierza robić zakupy świąteczne podczas przedświątecznych promocji, takich jak Black Friday. W przypadku Cyber Monday odsetek ten jest jeszcze większy i wynosi 60%. Ogólnie 78% Amerykanów zamierza robić zakupy świąteczne podczas dni promocyjnych (+17 p.p. r/r).
Podobnie do kwestii podatności na promocje podchodzą amerykańscy detaliścu. Zdaniem ośmiu na dziesięciu przedstawicieli amerykańskiej branży detalicznej w tym roku wysokość cen będzie miała znacznie większe znaczenie niż logo. Z drugiej strony wiemy, że 62% Amerykanów przyznało, że zamierza wybrać tańszy produkt innej marki, a niemal co drugi planuje zakupy w sklepach oferujących lepsze ceny niż dotychczas preferowane placówki handlu.
Branża zdaje się być świadoma tych zmian – 76% jej przedstawicieli uważa, że w najbliższym czasie dla konsumentów istotniejsze będą ceny niż marki.
Jak wygląda sytuacja w Polsce?
Choć przedstawione badanie dotyczy amerykańskich konsumentów, Aleksander Łaszek, starszy menedżer, Sustainability and Economics w Deloitte, pokusił się o prognozę zachowań konsumenckich w Polsce. Przyznał, że mimo spadku inflacji, koszty nadal stanowią duże wyzwanie .
"W przypadku Polski relatywnie wysokie tempo wzrostu płac realnych w trzecim kwartale br. mogłoby sugerować, że Polacy z nieco większą swobodą podejdą do planowania świątecznego budżetu. Niemniej w badaniach nastrojów konsumentów wciąż widać ostrożność, co może oznaczać, że podobnie jak w USA dużą popularnością mogą cieszyć się okresy promocji przedświątecznych" – komentuje Aleksander Łaszek.
Źródło danych: Raport 2024 Deloitte holiday retail survey
foto: mat. redakcji