Pogorszenie nastrojów konsumenckich w listopadzie. Polacy coraz mniej ufają gospodarce

Pogorszenie nastrojów konsumenckich w listopadzie. Polacy coraz mniej ufają gospodarce

Listopad przyniósł pogorszenie nastrojów konsumenckich – ujawniły czwartkowe dane opublikowane przez Główny Urząd Statystyczny. Obawy o przyszłość finansową, niepewność co do sytuacji gospodarczej kraju oraz wpływ międzynarodowych wydarzeń, takich jak konflikt na Ukrainie, w dalszym ciągu odbijają się na postawach konsumentów. 

Nastroje konsumenckie w listopadzie

Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w listopadzie 2024 roku odnotowano pogorszenie bieżącego wskaźnika ufności konsumenckiej (BWUK), który spadł o 1,3 punktu procentowego (p.p.) w porównaniu z październikiem, osiągając poziom -17,1 pkt. BWUK syntetycznie odzwierciedla obecne tendencje konsumpcji indywidualnej.

Pogorszenie nastrojów konsumenckich dotyczyło głównie ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 3,2 p.p.) oraz bieżącej sytuacji ekonomicznej kraju (spadek o 2,1 p.p.). Negatywnie na listopadowy wynik wpłynęły także niższe oceny dotyczące obecnych możliwości dokonywania istotnych zakupów oraz prognozowanej sytuacji finansowej gospodarstw domowych (spadki odpowiednio o 1,1 p.p. i 0,4 p.p.). Jedyną poprawę zanotowano w ocenie bieżącej sytuacji finansowej gospodarstw domowych, która wzrosła o 0,4 p.p.

W odniesieniu do analogicznego okresu w roku poprzednim BWUK jest niższy o 2 p.p., co wskazuje na długoterminowy trend osłabienia nastrojów konsumenckich.

Z kolei wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji, pozostał bez zmian w stosunku do października, utrzymując poziom -11,6 punktu. W ramach tego wskaźnika zauważono znaczący wzrost oceny przyszłych możliwości oszczędzania pieniędzy (wzrost o 6,1 p.p.), przy jednoczesnym pogorszeniu prognoz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (-3,2 p.p.) oraz poziomu bezrobocia (-2,6 p.p.).

Warto również odnotować wpływ sytuacji międzynarodowej, szczególnie konfliktu na Ukrainie, na postrzeganie nastrojów konsumenckich. Aż 58,2% respondentów przyznało, że sytuacja ta wpływa na ich odpowiedzi dotyczące bieżącej koniunktury konsumenckiej.


foto: stockadobe(MIKHAIL)

Reklama