O wojnie cenowej pomiędzy Biedronką i Lidlem słyszało już z pewnością większość Polek i Polaków – głównie za sprawą reklam, które pojawiały (i w dalszym ciągu pojawiają się) w najróżniejszych nośnikach. Jak to wygląda w praktyce? Dane Kantar Media pokazały, o jakiej skali działań reklamowych mówimy. Te liczone są już w setkach milionów złotych.
Podczas pierwszych trzech kwartałów 2024 roku Lidl zwiększył wydatki na reklamę do rekordowych 783 mln zł, co oznacza wzrost o 49% w stosunku do tego samego okresu rok wcześniej. Biedronka też zintensyfikowała działania reklamowe – jej wydatki wyniosły jednak 518,9 mln zł, co stanowi 72% wzrost rok do roku. O najnowszych danych donosi press.pl. Bazują one na cennikowych kosztach reklam zebranych przez Kantar Media i nie obejmują wydatków w internecie ani rabatów.
Lidl stawia na telewizję
W analizowanym okresie Lidl największą część budżetu przeznaczył na reklamy telewizyjne – 514,9 mln zł. Reklama radiowa pochłonęła kolejne 256,8 mln zł, natomiast wydatki na nośniki reklamy zewnętrznej wyniosły 3,5 mln zł.
Sieć zainwestowała także niewielkie kwoty w reklamy prasowe (7,6 mln zł) i magazynowe (54 tys. zł). Firma nie zdecydowała się na kampanie kinowe. Dane nie pokazują wydatków Lidla na działania internetowe.
Biedronka z intensywnymi działaniami reklamowymi
Biedronka, choć wydała mniej niż Lidl, znacząco zwiększyła swoje wydatki w porównaniu z poprzednim rokiem – o 72%. Największa część budżetu trafiła do telewizji (319,4 mln zł), co wskazuje na kluczową rolę tego medium w strategii promocyjnej sieci.
Na reklamy radiowe Biedronka przeznaczyła 184,5 mln zł, podczas gdy łączna wartość wydatków na nośniki zewnętrzne, magazyny i prasę wyniosła odpowiednio 10,4 mln zł, 3,1 mln zł i 1,2 mln zł. Sieć, podobnie jak Lidl, nie inwestowała w reklamy kinowe.
Wydatki reklamowe innych sieci
Na trzecim miejscu pod względem wydatków reklamowych uplasował się Carrefour, który wydał 254,8 mln zł, co stanowi wzrost o 29%. Najwięcej środków przeznaczył na reklamy telewizyjne (164,1 mln zł) oraz radiowe (87,5 mln zł).
Kolejną siecią w zestawieniu był Kaufland z wydatkami wynoszącymi 169,7 mln zł (spadek o 9%). Na reklamy telewizyjne przeznaczył 107,6 mln zł, a na radio 61,5 mln zł. Piątą pozycję zajął Aldi z łącznym wydatkiem 162,1 mln zł, z czego 91,4 mln zł trafiło do radia, a 70,5 mln zł do telewizji.
foto: mat. redakcji