Lidl ogłosił nową inicjatywę mającą na celu walkę z marnowaniem żywności – do oferty belgijskich sklepów sieci trafiły świeże zupy, stworzone z warzyw, które ze względu na niedoskonały wygląd mogłyby nie trafić na sklepowe półki. Supermarket, we współpracy z belgijską firmą Verduyn oraz producentem zup PurAgro, planuje w ten sposób uratować rocznie aż 13 tysięcy ton żywności.
Nowy sposób na nieidealne warzywa
Problem marnowania żywności to globalne wyzwanie, które ma miejsce na różnych etapach łańcucha dostaw. Jak zauważa Lidl, zachodzić ono może jeszcze zanim trafi na półki sklepowe. Mowa m.in. o warzywach, które nie spełniają estetycznych oczekiwań konsumentów.
Zazwyczaj są one przerabiane na paszę dla zwierząt lub przetwarzane na biogaz. Z pewnością nie brakuje także sytuacji, w których te "nieidealne" produkty trafiają na śmietnik. Lidl niejednokrotnie próbował także sprzedawać tego typu warzywa. Isabelle Colbrandt, rzeczniczka Lidla w Belgii, zaznaczyła jednak, że wcześniejsze próby sprzedaży nieidealnych warzyw nie spotkały się z entuzjazmem klientów, którzy preferują estetycznie wyglądające produkty.
Inicjatywa Lidla zakłada, że znajdą one nowe, wartościowe zastosowanie w formie zdrowych zup pod marką "S’oups". Produkt ten będzie dostępny w trzech wariantach smakowych: marchew, por i pomidor. Koszt opakowania 950 ml wynosi 2,99 euro.
Współpraca Lidla z firmą Verduyn i PurAgro umożliwiła przetworzenie około 20 tysięcy ton warzyw rocznie, które wcześniej nie trafiały do sprzedaży. CEO PurAgro, Daniel Vermeulen, podkreśla, że cały proces produkcji odbywa się w sposób maksymalnie zrównoważony – podczas produkcji nie powstają żadne odpady. Już po półtora miesiąca od rozpoczęcia sprzedaży Lidl sprzedał prawie 38 tysięcy litrów tych zup, co pozwoliło uratować około 3 tysięcy kilogramów warzyw.
foto: mat. prasowe