Z najnowszych badań Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że w 2024 roku 60% firm w Polsce zdecydowało się na podniesienie cen swoich produktów i usług. Wyniki badania, opublikowane w ramach Miesięcznego Indeksu Koniunktury w listopadzie 2024 roku, wskazują, że tylko 6% przedsiębiorstw obniżyło ceny, a 36% pozostawiło je bez zmian.
Podwyżki nie omijały ani mikroprzedsiębiorstw (61% z nich podniosło ceny), ani dużych firm (60%), choć w mniejszych i średnich firmach odsetek ten był nieco mniejszy – wyniósł odpowiednio 54% i 55% – analizuje w Tygodniku Gospodarczym ekspertka PIE.
Sektorowo, podnoszenie cen było najczęstsze w firmach produkcyjnych (68%), handlowych (65%) i budowlanych (63%). Natomiast branża transportu i magazynowania (TSL) wyróżniała się najrzadszymi podwyżkami – tylko 36% firm z tego sektora zdecydowało się na taki krok, a prawie połowa przedsiębiorstw w tej branży pozostawiła ceny bez zmian, a 15% je obniżyło.
Główną przyczyną podwyżek cen były rosnące koszty pracy, wskazane przez 81% przedsiębiorstw, które zdecydowały się na takie działania. Wysokie ceny energii, surowców energetycznych oraz materiałów i komponentów były kluczowe dla około 60% badanych firm. Dodatkowe czynniki, takie jak wzrost cen podwykonawców (51%), zmiany popytu (41%) oraz presja cen konkurencyjnych (39%), również miały istotny wpływ na politykę cenową przedsiębiorstw.
foto: mat. redakcji