Studenac to sieć sklepów spożywczych, która stała się liderem rynku detalicznego w kraju, z którego się wywodzi. Jej format to tzw. proximity, co oznacza, że sklepy Studenac są zlokalizowane blisko klientów, oferując szybki i wygodny dostęp do codziennych produktów. O sieci sklepów Studenac w ostatnim czasie robiło się głośno także w Polsce. W listopadzie 2024 roku detalista zapowiedział zamiar debiutu na warszawskiej giełdzie. Co wiemy na temat sieci sklepów Studenac na ten moment?
Spis treści:
- Studenac – co wiemy o tej sieci?
- Liczba sklepów Studenac
- Studenac – z jakiego jest kraju?
- Studenac – kto jest właścicielem
- Studenac w Polsce
Studenac – co wiemy o tej sieci?
Studenac to sieć sklepów proximity, która jest liderem rynku chorwackiego i stawia na rozwój w obszarach, gdzie konkurencja pozostaje ograniczona, zyskując miano jednej z najszybciej rosnących sieci spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej.
Marka mocno stawia na rozwój. W 2023 roku przychody ze sprzedaży Studenac wyniosły 668,1 mln euro, wobec 309,5 mln euro w 2021 roku. O wyraźnym tempie rozwoju świadczy też skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR), który znajduje się na poziomie 46,9%.
W pierwszych ośmiu miesiącach 2024 roku Studenac osiągnął skonsolidowane przychody ze sprzedaży w wysokości 556,5 mln euro, co oznacza wzrost o 19,7% r/r, przy wzroście LFL o 13,1%. W tym samym okresie skorygowana EBITDA wzrosła do 66,9 mln euro (+22,3% r/r). Przychody ze sprzedaży pro forma i skorygowana EBITDA pro forma za pierwsze osiem miesięcy 2024 roku wyniosły odpowiednio 608,8 mln euro i 72,1 mln euro.
Celem zarządu jest wzrost przychodów Grupy w tempie około 30% w ujęciu pro forma w 2024 roku w porównaniu z 2023 rokiem oraz skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (CAGR) na poziomie 25-30% w perspektywie średnioterminowej.
Liczba sklepów Studenac 2024
Sieć Studenac zarządza sklepami o średniej powierzchni liczącej 111 mkw., w których znajduje się od 2000 do 4000 produktów (SKU). Oferta sklepów koncentruje się wokół hasła "I sitno I bitno" – co można tłumaczyć jako "małe i ważne" – odzwierciedlającego jej podejście do zapewniania jakościowych, szybkich zakupów.
Na koniec września 2024 roku sieć Studenac zarządzała 1404 sklepami, co czyni ją największą siecią spożywczą w Chorwacji. Z tej liczby 1372 placówki znajdowały się w Chorwacji, a pozostałe 32 sklepy otwarto w Słowenii w ramach ekspansji międzynarodowej. Studenac przejął słoweńską sieć Kea w 2024 roku, wchodząc tym samym na ten rynek.
Studenac stawia na wzrost liczby sklepów. Od przejęcia przez fundusz Enterprise Investors w 2018 roku, liczba sklepów sieci wzrosła ponad trzykrotnie. Do końca 2028 roku detalista zamierza zwiększyć liczbę sklepów do 3400 placówek, koncentrując się na dalszej ekspansji w Chorwacji i Słowenii.
Studenac – z jakiego jest kraju?
Studenac pochodzi z Chorwacji, gdzie działa jako największa sieć sklepów spożywczych. Firma została założona w 1991 roku w miejscowości Omiš, położonej w południowej części kraju. Początkowo sieć miała charakter regionalny, ale w ciągu ostatnich kilku dekad przekształciła się w ogólnokrajowego lidera rynku detalicznego. Studenac działa na dynamicznie rozwijającym się chorwackim rynku spożywczym, który według danych za 2023 rok szacowany jest na 10,2 miliarda euro.
W 2024 roku Studenac wszedł na rynek słoweński, co było pierwszym krokiem w międzynarodowej ekspansji. Słowenia oferuje atrakcyjne perspektywy dla formatów sklepów proximity, co wpisuje się w strategię Studenac. Ekspansja zagraniczna stanowi dla firmy szansę na dalsze umocnienie pozycji w regionie i zdobycie nowych rynków w Europie Środkowo-Wschodniej.
Studenac – kto jest właścicielem
Studenac jest własnością Polish Enterprise Fund VIII (PEF VIII), funduszu private equity zarządzanego przez Enterprise Investors, jedną z największych firm inwestycyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej. Fundusz przejął kontrolę nad siecią w sierpniu 2018 roku i od tego momentu Studenac przeżywa dynamiczny rozwój. Enterprise Investors posiada około 90,08% udziałów w spółce, co czyni go kluczowym inwestorem strategicznym.
Przejęcie przez Enterprise Investors zainicjowało zmiany, które przekształciły Studenac z regionalnej firmy rodzinnej w nowoczesną organizację. Wprowadzono nowe zarządzanie i strategię ekspansji, obejmującą zarówno rozwój organiczny, jak i przejęcia. Oprócz głównego inwestora, mniejszościowe udziały posiadają m.in. Beragua Capital Advisory, Heunadel Retail Invest GmbH, Elisario Limited oraz inne podmioty.
Studenac w Polsce
Chociaż sieć jest obecnie skoncentrowana na rynku chorwackim i niedawno rozpoczął działalność w Słowenii, Studenac planuje wejście na giełdę w Warszawie. To ruch mający na celu pozyskanie kapitału na dalszy rozwój i umocnienie pozycji rynkowej. Studenac, jako jedna z najszybciej rosnących sieci spożywczych w regionie, może być interesującą propozycją dla polskich inwestorów, zwłaszcza że sektor sklepów proximity zdobywa coraz większą popularność.
Wejście na giełdę w Warszawie może być także krokiem ku potencjalnym planom ekspansji na polskim rynku. Format sklepów proximity, na którym opiera się działalność Studenac, jest dobrze znany w Polsce dzięki takim sieciom jak Żabka. Studenac, z bogatym doświadczeniem w zarządzaniu mniejszymi formatami i zorientowaniem na lokalną społeczność, może być silnym graczem w tym segmencie, jeśli zdecyduje się na wejście do Polski.
foto: mat. prasowe