Studenac to chorwacka sieć sklepów, o której w ostatnim czasie robi się coraz głośniej w Polsce. Wcześniej za sprawą dużych przejęć oraz pogłosek świadczących o chęci przejęcia tego szyldu przez właściciela Biedronki, a nawet Żabki. Teraz detalista ogłosił zamiar wejścia na polską giełdę.
"Studenac Group S.A., jedna z najszybciej rosnących sieci sklepów spożywczych w Europie Środkowo-Wschodniej, wywodząca się z Chorwacji, ogłasza zamiar przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji" – poinformowała w komunikacie firma. Wiadomość o zamiarze debiutu w Warszawie oraz Zagrzebiu następuje po niecałym miesiącu od głośnego debiutu Grupy Żabka na giełdzie.
IPO Studenac
Oferta Studenac ma obejmować emisję nowych akcji oraz sprzedaż istniejących akcji spółki. Będzie skierowana do inwestorów detalicznych i instytucjonalnych w Polsce i Chorwacji, kwalifikowanych nabywców instytucjonalnych (ang. qualified institutional buyers) w Stanach Zjednoczonych Ameryki oraz wybranych międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych w niektórych innych jurysdykcjach.
Inwestorom detalicznym mogą zostać zaoferowane istniejące akcje stanowiące do około 10% akcji oferowanych w ramach oferty.
Z emisji nowych akcji w związku z ofertą spółka zamierza pozyskać wpływy brutto w wysokości około 80 mln euro, które zostaną przeznaczone na finansowanie dalszego dynamicznego rozwoju działalności, w tym na przejęcia oraz organiczny rozwój sieci sklepów, a także na zmniejszenie dźwigni finansowej mierzonej wskaźnikiem Skorygowany Dług Netto/EBITDA.
Studenac chce być wiodącym graczem
"Z dużą satysfakcją informuję o zamiarze przeprowadzenia pierwszej publicznej oferty akcji spółki Studenac i ich wprowadzenia do obrotu na giełdach w Warszawie i Zagrzebiu" – poinformował Michał Seńczuk, prezes Studenac wyrażając przy tym wiarę w to, że "kontynuacja wieloletnich działań sprawi, że Studenac stanie się jednym z wiodących graczy w formacie proximity w regionie".
Właścicielem sieci Studenac od 2018 roku jest Enterprise Investors. Na koniec września 2024 roku liczba sklepów pod tym szyldem wzrosła do 1400 placówek. "Z odnoszącej sukcesy sieci regionalnej w Dalmacji, rozwinęliśmy naszą działalność w całej Chorwacji, stając się siecią z największą liczbą sklepów spożywczych w kraju" – dodaje Michał Seńczuk.
W tym roku detalista poczynił także pierwszy krok w ramach międzynarodowej ekspansji. Studenac przejął słoweńską sieć wchodząc tym samym na nowy rynek.
foto: mat. prasowe